تکرار پرصلابت « القدس‌لنا»!


مردم تهران و ۹۰۰ شهر ديگر کشورمان روز جمعه ۱۸ خرداد ۹۷ مطابق با ۲۳ رمضان ۱۴۳۹ در حالي که اکثرشان روزه‌داران شب‌زنده‌دار بوده‌ و شب گذشته را به احيا گذراندند، با حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس، انزجار و خشم خود را نسبت به رژيم اشغالگر قدس و تصميمات اخير رييس‌جمهور آمريکا و هم‌چنين حمايت از ملت‌هاي مظلوم منطقه به خصوص فلسطين نشان دادند.
به گزارش ايسنا، چهلمين راهپيمايي روز قدس را بيش از ۵۳۰۰ عکاس و خبرنگار داخلي و خارجي پوشش خبري دادند که ۱۶۰ نفر از آنها، خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي هستند.
در راهپيمايي امسال نيز آدمک‌هاي صهيونيستي و آمريکايي به عنوان نماد استکبار شيطاني و پوستر، تراکت و کارتن‌پلاست و پلاکاردهايي عليه اقدام آنان در انتقال سفارت به قدس شريف، به نمايش درآمد. در سراسر کشور و در تهران ( چهارراه ولي عصر عج ) پرچم‌هاي رژيم اشغالگر قدس به عنوان نفرت و انزجار مردمي‌از صهيونيست‌ها و نماد شيطاني به آتش کشيده شد.
بيش از ۵۰ غرفه فرهنگي و اطلاع‌رساني، نمايشگاهي و تبليغاتي در حاشيه راهپيمايي تعبيه شده است.
همچنين جمعيت هلال احمر ، اورژانس کشور و سازمان آتش نشاني با استقرار در تمامي‌مسيرهاي راهپيمايي سراسر کشور به ارائه خدمات پرداختند.
شعار محوري روز قدس امسال، پيروزي جبهه مقاومت، شکست فتنه آمريکايي ـ صهيونيستي و عزم ملت فلسطين براي بازگشت است.همچنين پرچم‌هاي فلسطين و ايران در  حاشيه مسير راهپيمايي در خيابان انقلاب به سمت ميدان فلسطين قرار داده شده است. مرگ بر آمريکا جهاني شده، محور هر جنايتي آمريکا، با اتحاد و وحدت مسلمين، رها شوند از سلطه غاصبين، آزادي فلسطين خواسته مسلمين است، نابودي اسرائيل خواسته ملت ماست، حامي‌هر تروريست امريکا و سعودي و صهيونيست، ما بنده خدا و حق شناسيم از دشمنان خود نمي‌هراسيم، نابودي اسرائيل حتمي‌است اي برادر و .... از جمله ديگر شعارهايي بود که از سوي راهپيمايان سر داده شد.
جملاتي مانند مطيع امر رهبريم، به زودي در قدس نماز جماعت ميخوانيم، قدس پايتخت ابدي فلسطين، فرياد ملت ما مرگ بر اسرائيل و .... نيز از جمله نوشته‌هاي بر روي پلاکاردها بود.
تصاوير نتانياهو و ترامپ که تصميمات اخير آنها در رابطه با فلسطين اشغالي، جامعه جهاني را به واکنش واداشته است در تمامي‌مسيرها در اندازه‌هاي مختلف ديده مي‌شود.
بنا بر اين گزارش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در هفته‌هاي گذشته به طور رسمي‌سفارت کشورش را در سرزمين‌هاي اشغالي به بيت‌المقدس منتقل کرد که اين اقدام با واکنش فلسطيني‌ها و عموم مسلمانان و نيز مردم جهان مواجه شد. همچنين در سرزمين‌هاي اشغالي در مرز با رژيم اسرائيل تظاهراتي به پا شده است که تاکنون شهداي زيادي را از جمله کودکان و زنان و نوجوانان در بر داشته است.
در راهپيمايي امروز شعار آمريکاي فينگيلي و اسرائيل جينگيلي درد بگيريد بميريد، از سوي راهپيمايان تهراني سر داده شد.
در بنري که بر روي ديواره‌هاي دانشگاه تهران نصب است جمله‌اي از امام موسي صدر به اين مضمون آورده شده است که "قدس، قبله ما و کانون ارزش‌هاي ماست."
همچنين جمله‌اي از مقام معظم رهبري نيز بر روي اين بنرها چاپ شده است به اين مضمون که "روز قدس، تيري است به قلب توطئه فراموشي مساله فلسطين"، "روز قدس نماد صف بندي حق در مقابل باطل است".
در مجموعه پوسترها و بنرهايي که از سوي شهرداري تهران چاپ و در مراسم توزيع شده است شعارهايي از اين قبيل آورده شده است: "هر سه روز يک فلسطيني کشته مي‌شود"، "هيهات من الذله"، "به زودي در قدس نماز مي‌خوانيم"، "قدس پايتخت عربي فلسطين است".
در راهپيمايي امسال عکس نوشته شيخ ابراهيم زکزاکي، رهبر شيعه جنبش اسلامي‌نيجريه به همراه عکس نوشته‌اي از قدس با اين مضمون "فرعون امروز، آمريکا و رژيم صهيونيستي است".
همچنين نمازگزاران و راهپيمانان روز قدس شعارهايي از جمله مرگ بر آمريکا، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر انگليس، هم غزه هم لبنان جانم فداي قرآن سر دادند.
در حاشيه اين مراسم کميته امداد امام خميني با قرار دادن صندوق‌هايي در مسير راهپيمايان کمک‌ها براي زلزله زدگان غرب کشور، همچنين کمک به مردم مظلوم فلسطين، سوريه و يمن جمع‌آوري مي‌کند.
همچنين يکي از شعاردهندگان اين مراسم شعاري سر مي‌داد و از راهپيمايان مي‌خواست که اين شعار را باصداي بلند فرياد بزنند با اين مضمون " آمريکاي فينگيلي، اسرائيل جينگيلي، درد بگيريد، کوفت بگيريد، الهي بميريد".
بر روي عکس نوشته‌اي که عکس يک خانواده فقير فلسطيني را بر روي خود داشت نوشته بود: "کلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور".
حضور احمدي‌نژاد، عارف و مطهري که هر يک در مسيرهاي جداگانه به صفوف راهپيمايان پيوستند با شعارهايي از سوي مخالفان همراه شد.
در اين مراسم آدمک‌هايي با چهره سران رژيم صهيونيستي و آمريکا به نمايش در آمده است که آدمک رييس جمهور آمريکا به صورت نمادين در مراسم راهپيمايي تهران به نمايش درآمده که توسط جرثقيل به دار آويخته شده است و لباسي از پرچم آمريکا و رژيم صهيونيستي را به تن دارد.
ماشين‌هاي آتشنشاني که در مسيرهاي راهپيمايي روز قدس مستقر بودند، راهپيمايان روزه دار را با آبپاشي و خنک کردن فضاي آفتابي مراسم همراهي مي‌کردند.
سازمان بسيج حقوقدانان تهران بزرگ در غرفه خود در مسير راهپيمايان روز قدس به ارايه مشاوره حقوقي در رابطه با موضوع "ابعاد حقوقي انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به بيت‌المقدس" پرداخته است‌.
در غرفه سازمان بسيج حقوقدانان تعدادي از وکلاي حقوقي عضو اين سازمان حضور يافته و پاسخگوي سوالات حقوقي در موضوعات مختلف به مردم، از جمله موضوع انتقال سفارت آمريکا به قدس هستند.
اين غرفه در راستاي تبيين ابعاد حقوقي نقض قوانين و مقررات بين‌المللي در انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به بيت‌المقدس توسط حقوقدانان، وکلا و مشاوران حقوقي سازمان بسيج حقوقدانان تهران بزرگ برپا شده است.
برخي از راهپيمايي‌کنندگان طوماري را امضا کرده بودند که روي آن نوشته شده بود: ما عاشق مبارزه به صهيونيسم هستيم، اسراييل را نابود خواهيم کرد، انسجام و مقاومت بر مسلمين مبارک باد و ... .
حضور دانشجويان مسلمان از کشورها و مليت‌هاي مختلف در راهپيمايي امروز مشهود بود.
در پايان اين مراسم شرکت کنندگان در راهپيمايي روز جهاني قدس سال ۱۳۹۷ با قرائت قطعنامه‌اي مواضع خود را اعلام کردند و با حضور در ميعادگاه نماز جمعه به امامت آيت‌ا... احمد خاتمي‌و سخنراني علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌نماز جمعه در روز جهاني قدس را اقامه کردند.