شکایت وزارت‌راه از بوئینگ برای فسخ قرارداد فروش هواپیما

اسدالله خسروی: کم‌توجهی به موضوع اخذ تضامین سفت و سخت لازم در معاملات خرید هواپیما از سوی ایران با کشورهای طرف قرارداد موجب شده است اکنون فروشندگان هواپیما به ایران خیلی راحت از معامله با ایران در فروش هواپیما امتناع کنند. این در حالی است که زمان بستن قرارداد خرید هواپیما از سوی ایران با شرکت‌‌های بوئینگ و ایرباس معامله‌گران ایرانی باید برای حصول اطمینان و کسب امتیاز در صورت لغو احتمالی قرارداد، محدودیت‌‌‌هایی را برای طرف مقابل با ایجاد تضامین لازم ایجاد می‌کردند. وزیر راه‌وشهرسازی در واکنش به احتمال عدم تحویل ۱۱ هواپیمای جدید بوئینگ گفت که ما از تمام ظرفیت‌‌های قانونی و قراردادی استفاده می‌کنیم. به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دریافت ۱۱ هواپیمای جدید بوئینگ در این شرایط امکانپذیر است یا خیر، گفت: ما از تمام ظرفیت‌های قانونی و قراردادی استفاده می‌کنیم. ما باید در هر شرایطی بتوانیم  با تکیه بر ظرفیت‌‌های موجود در قالب قرارداد اقدام کنیم.
لغو قرارداد ۱۷ میلیارد دلاری
بوئینگ قبلاً اعلام کرده بود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران احترام خواهد گذاشت اما برنامه تجاری خود را مشخص نکرده بود، حالا بوئینگ می‌گوید هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، بوئینگ قبلاً اعلام کرده بود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران احترام خواهد گذاشت اما برنامه تجاری خود را مشخص نکرده بود، حالا بوئینگ می‌گوید هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. سخنگوی بوئینگ اعلام کرد این شرکت با تهران همکاری نمی‌کند و به علت تحریم‌های آمریکا از تحویل هواپیما به ایران خودداری خواهد کرد، به این ترتیب قرارداد بزرگ این شرکت با 2 شرکت هواپیمایی ایران، عملا فسخ می‌شود. سخنگوی بوئینگ گفت: ما تاکنون هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نداده‌ایم و با توجه به اینکه دیگر مجوزی برای صادرات به ایران نداریم، هیچ هواپیمایی هم از این پس به ایران تحویل نخواهیم داد. در ماه مه ‌گزارش شد قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با ایران به علت تحریم‌ها بلوکه شده است. ایران‌ایر پیش از این، قرارداد 6/16 میلیارد دلاری با بوئینگ برای خرید ۸۰ هواپیمای مسافری امضا کرده بود، همچنین قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هم برای تحویل ۱۰۰ هواپیمای جت با شرکت رقیب بوئینگ، ایرباس، امضا کرده بود. با تحریم‌های آمریکا هر دوی این قراردادها لغو می‌شود، چرا که برخی قطعات هواپیمای ایرباس هم در آمریکا تولید می‌شود و برای فروش به آنها نیاز به مجوز آمریکا وجود دارد.
شکایت ایران از بوئینگ


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق محاکم بین‌المللی، حقوقی و قضایی فسخ قرارداد بوئینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد. به گزارش تسنیم، سیدتقی کبیری درباره اقدام گروه هواپیما‌سازی بوئینگ آمریکا مبنی بر فسخ قرارداد با ایران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از توان داخلی، گفت: اینگونه اقدامات هیچ تاثیری در عزم ما نخواهد داشت و آنان نمی‌توانند اینگونه به ما ضرر وارد کنند. وی اضافه کرد: باید در همه حال طبق بیانات رهبر معظم انقلاب به توان داخلی متکی باشیم و اگر نیاز است از روی ضرورت با کشورهایی قراردادهایی داشته باشیم، آنان باید تضمین‌های لازم را بدهند و به آنها متعهد باشند. کبیری افزود: ما باید در درازمدت، توان داخلی خود را ارتقا دهیم تا دشمنان نتوانند به ما ضربه بزنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در تجربیات قبلی ما از آمریکایی‌ها، شاهد نقض قراردادهای‌شان با دیگر کشورها هم بوده‌ایم، با خروج این کشور از برجام، بهانه‌ای برای فسخ اینگونه قراردادها برای‌شان ایجاد شد. نماینده مردم خوی در مجلس تاکید کرد: باید از همان ابتدا تضمین قوی از این شرکت هواپیماسازی می‌گرفتیم تا به راحتی قراردادهای‌شان را نقض نکنند البته در این راستا تذکراتی داده بودیم. گفتنی است، سخنگوی بوئینگ 16 خردادماه اعلام کرد با تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این شرکت دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد.
بررسی برنامه‌های هما از سوی د‌بیرکل یاتا
همچنین در هفتادوچهارمین اجلاس ‌یاتا‌، مدیرعامل هما در جلسه‌ای با دبیر کل یاتا به بررسی موضوعات متعدد درباره ایران‌ایر پرداخت و ضمن اشاره به نقش تأثیرگذار یاتا، بر لزوم حمایت این سازمان بین‌المللی از ‌هما‌ در شرایط حساس کنونی تأکید کرد. ‌فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ‌هما طی جلسه مهم و ویژه با دبیر کل یاتا به بررسی موضوعات متعددی درباره «هما» پرداخت. شرفبافی در این دیدار ضمن اشاره بر نقش تاثیرگذار یاتا، بر لزوم حمایت این سازمان از ‌هما‌ در برابر تصمیمات اخیر ترامپ، به عنوان یک سازمان بین‌المللی تاکید کرد.
ایران در تولید پهنه هواپیماهای ATR خودکفا شده است
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: خودکفایی شرکت هواپیمایی آسمان در تولید پهنه هواپیماهای ATR نشان از بی‌تاثیری تحریم‌ها در حوزه هوایی کشور دارد و ایران در تولید پهنه هواپیماهای ATR خودکفا شده است. ابوالفضل موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحریم‌‌های طولانی‌مدت اعمال شده علیه ایران و تجربه حاصل از این امر، اظهار کرد: قبل از توافق برجام و رفع  تحریم‌ها (که به طور کامل هم محقق نشد)، توانستیم کشور را بخوبی از لحاظ اقتصادی اداره کنیم. وی ادامه داد: بازگشت تحریم‌ها و بدعهدی بوئینگ در تحویل 80 فروند هواپیما به ایران  تأثیر چندانی بر صنعت هوایی کشور ندارد. موسوی با بیان اینکه ایران توانسته قبل از برجام روی پای خود بایستد، گفت: در دوره برجام ایران  بنیه هوایی خود را تقویت کرده است، بنابراین با بازگشت تحریم‌ها نیز همچنان توان هوایی خود را حفظ کرده و در جهت ارتقای آن تلاش خواهد کرد.