پرشورتر و قوی‌تر

گروه سیاسی: قرار ملت ایران دیروز ساعت 10:30 در مسیرهای منتهی به راهپیمایی روز قدس بود اما به رسم هر ساله، باز هم مردم از چند ساعت پیش از آغاز رسمی راهپیمایی روز جهانی قدس به خیابان‌ها آمدند. آنان در جمعه آخر رمضان، قرارشان را در خیابان‌‌های اصلی بیش از 900 شهر ایران گذاشتند اما امید دارند کمتر از 20 و اندی سال دیگر، این قرار در قدس اشغالی باشد. جمعه خیابان‌های اصلی شهرها مملو از روزه‌دارانی بود که به رسم چندده ساله به یادگار مانده از پیر خمین، آمدند تا بار دیگر در کنار سر دادن شعارهای ضداستکباری، از مردم مظلوم فلسطین حمایت و از جنایات 70 ساله صهیونیست‌ها ابراز انزجار کنند. مردم روزه‌دار ایران اسلامی، امسال در لبیک به فرمایش رهبر حکیم انقلاب برای حضوری پرشکوه در راهپیمایی روز قدس، باصلابت‌‌‌‌‌‌تر از سال‌های پیش در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند تا یک‌بار دیگر به جهانیان اعلام کنند فلسطین پاره تن اسلام است و تا آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی مردم ایران از پای نخواهند نشست. به گزارش «وطن‌امروز»، راهپیمایی روز جهانی قدس دیروز در بیش از 900 شهر ایران در حالی برگزار شد که بیش از 5 هزار و 300 عکاس، خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش خبری و رسانه‌ای می‌دادند. از این تعداد، بیش از 160 نفر از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌‌های مختلف خارجی بودند. در ایران با وجود گرمای هوا، حضور مردم در مراسم راهپیمایی، پرشور و شگفت‌انگیز بود. اگر سال گذشته و چند روز مانده به روز جهانی قدس، سپاه پاسداران با شلیک 6 فروند موشک به مواضع داعش، شمه‌ای از اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت، امسال چند هفته مانده به روز قدس و در میانه یاوه‌گویی‌‌های مقامات آمریکایی، با شلیک بیش از 50 موشک به مقرهای فرماندهی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی، بار دیگر اقتدار جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت. این اقدام سپاه پس از آن انجام شد که دولت آمریکا پس از نقض چندین باره روح و متن برجام، در یک نمایش تلویزیونی خروج رسمی خود از برجام را اعلام و پیش‌شرط رسیدن به یک توافق جدید را از بین بردن قدرت موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان کرد. دیروز اما مردم بصیر ایران در همین خیابان‌ها و با فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل پاسخ آنان را دادند. تجربه برجام و اعتماد به طرف‌های غربی و بویژه آمریکا در مسیر برجام، بزرگ‌ترین درس تاریخی برای ملت ایران بود و آنان دیروز با فریادهای‌شان به طرف‌های غربی و پیاده‌نظام داخلی آنان که به دنبال برجام منطقه‌ای و تحدید توان موشکی ایران هستند، گفتند نخواهند گذاشت توانمندی‌های دفاعی و نفوذ منطقه‌ای کشور، سرنوشتی همچون برنامه هسته‌ای پیدا کند. امسال راهپیمایی روز جهانی قدس یک تفاوت جدی با سال‌های گذشته داشت. اگرچه هر ساله چشم آزادیخواهان جهان و ملت مظلوم فلسطین به راهپیمایی میلیونی مردم ایران بوده و هست اما امسال در کنار حضور میلیونی مردم ایران، نگاه‌ها به صحنه اصلی نبرد یعنی فلسطین است. این جمعه یازدهمین هفته‌ای است که مردم مظلوم فلسطین پس از از دست دادن بیش از یکصد شهید و زخمی شدن بیش از 2 هزار نفر، بار دیگر تظاهرات روز «بازگشت» را برگزار می‌کنند. آنان از اوایل فروردین‌ماه هر جمعه تظاهرات گسترده‌ای را برای بازگشت به سرزمین مادری‌شان آغاز کرده‌‌اند و می‌گویند این تظاهرات تا آزادسازی کشورشان از چنگال صهیونیست‌ها ادامه دارد. دیروز تظاهرات مردم فلسطین در روز جهانی قدس پرشورتر از هفته‌‌های قبل برگزار شد.
براساس این گزارش، راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار «روز جهانی قدس، پیروزی جبهه مقاومت، شکست فتنه آمریکایی- صهیونیستی و عزم ملت فلسطین برای بازگشت» روز گذشته در تهران و بیش از 900 شهر کشور برگزار شد. مردم روزه‌دار ایران از ساعاتی پیش از آغاز رسمی مراسم روز جهانی قدس، حضوری بی‌سابقه را در مسیرهای منتهی به مصلا‌های نماز جمعه سراسر کشور رقم زدند. دیروز خیابان‌‌های تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرمانشاه و... مملو از جمعیت حامیان آزادی قدس شریف بود. در تهران هم همچون سایر شهرها و استان‌ها، مراسم روز جهانی قدس با شکوه مثال‌زدنی برگزار شد. دیروز راهپیمایان تهرانی از مسیرهای دهگانه به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. امسال نیز همچون سال‌های گذشته، همه نسل‌‌های انقلاب از نوزاد شیرخوار در کالسکه تا جوان و کهنسال در راهپیمایی روز قدس حضور داشتند. در قم مراجع عظام تقلید با حضور در جمع راهپیمایان روز قدس، بر اهمیت مساله فلسطین و لزوم حمایت از مردم مظلوم این کشور تاکید کردند.
حمایت مردم از توان موشکی
در این مراسم در کنار پلاکاردها و دست‌نوشته‌‌های ضداستکباری و ضدصهیونیستی، اصلی‌‌‌‌‌ترین شعارها «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر ترامپ» بود. اما در کنار این شعارها، مردم روزه‌دار تهرانی شعار«مرگ بر فرانسه و اروپا» را در واکنش به اعتماد دولت به اروپایی‌ها سر دادند و تاکید کردند اعتماد به اروپایی‌ها خطاست و ادامه برجام با اینها بعید به نظر می‌رسد. مردم روزه‌دار تهران همچنین با سر دادن شعارهایی از قدرت و توان موشکی کشور حمایت و تأکید کردند به هیچ عنوان از قدرت دفاعی و موشکی‌مان کوتاه نخواهیم آمد و هر روز بر قدرت‌مان در این زمینه اضافه خواهیم کرد و قدرت موشکی‌مان را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنیم. در میان شعارهای پی در پی مردم و اعلام انزجارشان از رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی، تابوت اسرائیل که روی آن نوشته شده بود این آخرین میخ به تابوت اسرائیل است، خودنمایی می‌کرد. راهپیمایان در این مراسم شعار «موشکی، هسته‌ای، حق مسلم ماست» سر دادند و تعدادی از راهپیمایی‌کنندگان نیز پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را آتش زدند. همچنین راهپیمایی‌کنندگان آدمک ترامپ را در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس به طور نمادین اعدام کردند. در راهپیمایی امسال عکس‌نوشته شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعه جنبش اسلامی نیجریه به همراه عکس‌نوشته‌ای از قدس با مضمون «فرعون امروز، آمریکا و رژیم صهیونیستی است»، به چشم می‌خورد. در حاشیه مراسم دیروز اما یک اتفاق جالب توجه نیز رخ داد و آن هم اقدام فراگیر کمک‌‌های مردمی به صندوق‌‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) بود. طی روزهای گذشته برخی رسانه‌‌های ضدانقلاب و عوامل داخلی‌شان با فضاسازی علیه کمیته امداد، پویشی را تحت عنوان «نه به کمیته امداد» به راه انداختند اما دیروز موج کمک‌های مردمی به کمیته امداد باعث شد ریاست کمیته اعلام کند رکورد کمک‌‌های مردمی در این روز شکست. در مسیر راهپیمایی روز قدس، غرفه‌‌های مختلفی نیز دایر شده بود. در یکی از این غرفه‌ها، راهپیمایان تهرانی توماری را علیه تداوم اجرای سند 2030 امضا می‌کردند. در برخی غرفه‌ها نیز جنایات صهیونیست‌ها به نمایش درآمده بود. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در اقدامی نمادین جهت به نمایش گذاشتن جنایات 70 ساله‌ رژیم صهیونیستی در اطراف میدان انقلاب زنجیره انسانی تشکیل داد. همچنین این تشکل دانشجویی به یاد 2 هزار شهید خردسال فلسطینی 2 هزار پارچه‌ آغشته به خون را دور میدان انقلاب اسلامی به اهتزاز درآورد. علاوه بر مردم، دیروز سران قوا و بسیاری از مسؤولان لشکری و کشوری نیز در راهپیمایی روز قدس حضور داشتند. در قم آیات عظام جوادی‌آملی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و... با حضور در راهپیمایی روز قدس، بر ضرورت حمایت از مردم فلسطین تاکید کردند. آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در این‌باره گفت: مسلمانان با این حضور پرشور نشان دادند ستم‌پذیر نیستند و ظلم را تحمل نمی‌کنند. وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین گفت: بر همگان لازم است از مظلوم حمایت و دست ظالم را از ستم و تعدی کوتاه کنند. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری نیز که در قم به خیل راهپیمایان روز قدس پیوسته بود، گفت: صبح پیروزی اسلام نزدیک است و بنده با توجه به وعده‌‌های نصرت الهی اطمینان خاطر دارم طولی نمی‌کشد قدس شریف به دست جوانان فلسطینی آزاد خواهد شد.


دولت در برابر آمریکا اقدام انقلابی کند
در پایان مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس، قطعنامه راهپیمایی روز قدس قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه با اشاره به محو رژیم صهیونیستی به عنوان آرمان بلند انقلاب اسلامی، آمده است: اقدام سخیف و غیرقانونی ترامپ، رئیس‌جمهور بی‌خرد ایالات متحده آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرده و آزادی بیت‌المقدس و حمایت از مردم مسلمان و ستمدیده فلسطین را همچنان «اولویت اول جهان اسلام» دانسته و هرگونه اقدام و تلاشی که بخواهد این اولویت را خدشه‌دار و اذهان امت اسلامی را از آن منحرف سازد، تقبیح می‌نماییم. در این قطعنامه با تاکید بر اینکه «آمریکا» همچنان «طاغوت اعظم»، «شیطان بزرگ» و «دشمن شماره یک» ایران است، آمده: از دولت و دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها می‌خواهیم «شروط و ملاحظات راهبردی» رهبر معظم انقلاب اسلامی را نصب‌العین قرار داده و با هوشمندی و هوشیاری و دریافت تضمین‌های عملی لازم، قاطعانه و مسؤولانه به صیانت از حقوق و منافع ایران اسلامی پرداخته و عنداللزوم تصمیم و اقدام انقلابی را در دستور کار قرار داده و نام خود را به نیکی در تاریخ جاودانه سازند. در پایان این قطعنامه از همه دستگاه‌ها و نهادها و نیز همه دلسوزان و جریان‌‌های معتقد به نظام خواسته شد با هوشیاری و هوشمندی به مسؤولیت‌‌های خطیر تاریخی خود برابر توطئه‌‌های «جبهه دشمن» که از طریق «نفوذ» و «اختلال در محاسبات نظام اسلامی» درصدد تحمیل اراده شیطانی خود در پوشش پیمان‌ها و سندهای به اصطلاح جهانی و بین‌المللی مانند سند 2030، پالرمو و FATF برای هدف قرار دادن «هویت»، «استقلال» و «اقتدار» انکارناپذیر کشور هستند، عمل نموده و با صیانت از منافع و مصالح ملی، توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان در این عرصه را خنثی و با شکست مواجه سازند.
نمایش وحدت مردم کازرون در راهپیمایی روز قدس
حضور مردم کازرون در راهپیمایی روز قدس امسال، بسیار معنادار بود. در حالی که رسانه‌‌های ضدانقلاب با توجه به ناآرامی‌‌های اخیر در این شهر تلاش داشتند این مراسم نیز تحت‌الشعاع اتفاقات هفته‌‌های قبل قرار گیرد اما مردم روزه‌دار کازرون با راهپیمایی باشکوه در روز جهانی قدس، بار دیگر اتحاد، انسجام و تجدید بیعت خود با امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهدا را به نمایش گذاشتند. مردم کازرون در این روز با حضور حماسی خود بار دیگر یکدل و یکصدا حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین و خشم و انزجار خود را از سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی اعلام داشتند. مردم کازرون با شرکت در راهپیمایی روز قدس با سر دادن شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اعلام کردند مردم فلسطین را هیچگاه تنها نخواهند گذاشت.