راهپیمایی عظیم روز قدس در سراسر جهان با شعار مرگ بر اسرائیل


 
  سرویس خارجی-روز گذشته مردم ایران و بسیاری از کشورهای دنیا در همراهی با مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی‌های حماسی برگزار کرده و به سیاست‌های ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت‌های همه‌‌جانبه آمریکا از این رژیم اعتراض کردند. تفاوت این راهپیمایی با راهپیمایی‌های سال‌های گذشته در این بود که با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و توطئه الحاق این شهر فلسطینی به اسرائیل، تظاهرکنندگان انزجار و تنفر بیشتری نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی از خود نشان دادند.
طبق گزارش‌های منتشر شده دیروز میلیون‌ها نفر از شهروندان کشورهای مختلف از جمله ایران، بحرین، یمن، تونس، افغانستان، پاکستان، تانزانیا، عراق، لبنان، سوریه و... فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر داده و پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان در مسیر راهپیمایی روز قدس نمایشگاه کتاب و پوسترهای جنایات اسرائیل و همچنین رهنمودهای امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای شرکت در این راهپیمایی نصب شده بود. در بحرین نیز مردم با سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی تاکید داشتند که مردم فلسطین تنها نیستند و همچنان حامی آنها خواهند بود. در افغانستان نیز مردم این کشور پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیده و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند. در سوریه هم مردم تظاهرات کرده و تاکید داشتند آرمان فلسطین هرگز فراموش نخواهد شد. در کشورهای غربی نیز این راهپیمایی‌ها به دلیل اختلاف ساعت با کمی تاخیر برگزار شد.
شهر قدس


امسال تظاهرات روز قدس در غزه و کرانه باختری هم با سال‌های پیش متفاوت بود و صدها هزار فلسطینی از ساعات اولیه صبح روز جمعه برای اقامه نماز آخرین جمعه در ماه رمضان در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی عازم شهر اشغالی قدس شدند. جوانان فلسطینی با نرده‌بان‌های چوبی و طناب برای عبور از دیوار حائل استفاده کردند و این در حالی است که نیروهای اشغالگر جوانانی را که از دیوار عبور می‌کردند با خودروهای نظامی تعقیب کرده و برخی از آنها را به زور و با زخمی کردنشان وادار به بازگشت می‌کردند.
اشغالگران همچنین به رغم اتخاذ شدیدترین تدابیر امنیتی، مانع از ورود افراد بالای ۱۲ سال به قدس شدند و مقامات اسرائیلی به زنان در هر سنی اجازه ورود به قدس را می‌دادند اما مردهای زیر ۴۰ سال حق ورود به مسجد الاقصی را نداشتند. با این حال جوانان فلسطینی تاکید داشتند که هیچ چیز آنها را از ورود به شهر قدس باز نمی‌دارد و باید در مسجد‌الاقصی نماز به پا دارند. گفتنی است امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز «نکسه» یا جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد. به همین دلیل فلسطینی‌ها برای مشارکت در یازدهمین جمعه تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره غزه به صورت میلیونی در تظاهرات شرکت کردند. در همین رابطه «داوود شهاب»، سخنگوی جهاد اسلامی اعلام کرد، مهمترین پیام تظاهرات میلیونی قدس این است که این حضور از طریق مشارکت گسترده فلسطینی‌ها ادامه خواهد داشت.
50 هواپیمای آبپاش
پس از آنکه جوانان فلسطینی با ارسال بادبادک‌های آتش‌زا ارتش رژیم صهیونیستی را با مشکلات جدی مواجه کردند، منابع اسرائیلی اعلام کردند که  ارتش این رژیم دیروز برای مقابله با بادبادک‌های آتش زا حدود 50 هواپیمای آبپاش آماده کرده بودند. بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر، مشکلات جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده زیرا مقابله با آن بر خلاف سادگی‌اش، آسان نیست. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده طی 2 ماه گذشته 600 بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که حدود 400 بادبادک را ارتش اسرائیل، ساقط کرده است.  همچنین وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید 200 عدد از این بادبادک‌ها با فرود در مزارع صهیونیست‌ها، حداقل به طور مجموع هجده کیلومتر مربع را به آتش‌ کشیده است.
هدف معامله قرن
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس  اما به مناسبت روز جهانی قدس سخنرانی کرد و گفت، هدف معامله قرن این است که ایران و گروه‌های مقاومت فلسطین را به عنوان دشمن جدید در منطقه معرفی کند.
به گزارش صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، هنیه روز پنج شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس و تظاهرات روز بازگشت و گرامیداشت خانواده‌های شهدای این تظاهرات که در نوار غزه برگزار شد، در سخنانی گفت: با وجود همه اختلافات، فلسطین همچنان وحدت بخش امت اسلامی است و مقاومت تنها گزینه همه گروه‌ها و ملت فلسطین است و اقدامات ترامپ و نتانیاهو تأثیری در هویت قدس و مسجدالاقصی نخواهد داشت.
صهیونیست وهابی!
خبر دیگر اینکه «اویخای ادرعی» سخنگوی عربی ارتش رژیم اشغالگر قدس که به تسلطش بر زبان عربی و حضور در رسانه‌های عربی شهرت دارد، در تازه‌ترین ویدیویی که منتشر کرده، روز جهانی قدس را «روز قدس ایرانی» خواند و فلسطینی‌ها را از برگزاری چنین روزی برحذر داشت. ادرعی که دستی در شرح احادیث دارد و شارح وهابیت است و به همین دلیل، گاهی فعالان عرب فضای مجازی به تمسخر او را  «شیخ ادرعی!» می‌گویند، به شدت از رهبران حماس به دلیل آنچه که او آن را «تبعیت کورکورانه» آن‌ها از نظام اسلامی ایران و سایر گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله لبنان می‌خواند، انتقاد کرد و برای تخریب جنبش حماس در بین افکار عمومی عرب گفت که سران حماس، شما بر اساس حدیث نبوی شریف رسما شیعه هستید!