اعلام ابعاد پرونده «آزار‌جنسی مدرسه غرب تهران»

مدیرکل مدارس‌غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به پرونده آزارجنسی مدرسه غرب تهران گفت: «درخواست بنده این است که همه خویشتنداری کنند و اجازه بدهند دستگاه‌قضائی کار خود را انجام دهد. آنها اعلام کرده‌اند هفته آینده ابعاد پرونده را اعلام می‌کنند و حتما آموزش‌و‌پرورش هم تصمیمات لازم را در این‌باره اتخاذ خواهد کرد.» این در حالی است که مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه دو با اعلام جزئیات جدید از این پرونده تاکید کرد که هیچگونه تعرض‌و‌تجاوزی به دانش‌آموزان صورت نگرفته است. مدیرعامل پیشین انجمن حمایت از حقوق‌کودکان نیز بر نقش دانش، مهارت و درک حریم‌خصوصی در کودکان‌و‌نوجوانان تأکید کرد. همچنین عضو انجمن روانپزشکان ایران بر اینکه در جریان یک مصاحبه‌شغلی نمی‌توان گرایشات غیرمعمول جنسی را شناسایی کرد؛ تاکید کرد.
لزوم خویشتنداری درباره پرونده تجاوز
در این زمینه مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به آزار‌جنسی تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران گفت: متاسفانه اتفاق ناخوشایندی بود و البته ابعاد آن را سیستم قضائی کشور باید اعلام کند. مجید تهرانیان افزود: طبق اطلاعاتی که از اداره آموزش‌و‌پرورش منطقه دو تهران به دستمان رسیده ماجرا به این شدتی نیست که در فضای‌مجازی  منتشر شده است. البته جزئیات و ابعاد‌پرونده را دستگاه قضا مشخص می‌کند. او با بیان اینکه اتفاق رخ داده ممکن است شرایط نامطلوبی برای دیگر دانش‌آموزان مدرسه نیز ایجاد کند، گفت: گروهی از دانش‌آموزان باید امتحان نهایی بدهند و برخی خود را برای کنکور آماده کنند که این اتفاقات ممکن است روی روحیات آنها اثر بگذارد.
هیچ تعارضی صورت گرفته است


همچنین مدیر آموزش‌ و‌پرورش منطقه دو تهران با اشاره به آخرین جزئیات از پرونده آزار دانش‌آموزان در مدرسه غرب تهران گفت: تا این مرحله بر‌مبنای تحقیقاتی که روی آن تعداد از دانش‌آموزان معترض انجام داده‌ایم، هیچگونه تعرض‌و‌تجاوزی صورت نگرفته است. همآن‌طور که اولیا گفته‌اند؛ واقعا این‌طور نبوده، اما بهتر است مراجع‌قضائی به‌طور ‌رسمی اعلام کنند تا فضا چند حرفی نشود. ناصر کوهستانی ادامه داد: در حال‌حاضر پرونده به‌طور‌قانونی پیگیری می‌شود، اما آنچه که مربوط به ما در آموزش‌و‌پرورش می‌شود این است که فضای‌آرامی را در مدرسه و زمان امتحانات با روانکاوی‌و‌مشاوره برای خانواده‌ها و دانش‌آموزانی که احساس می‌کنیم در این بخش آسیب دیده‌اند به‌طور گسترده‌ای انجام دهیم.
پروتکل‌ سلامت‌‎روان‌ در گزینش‌های‌شغلی
در ادامه عضو انجمن‌روانپزشکان ایران تاکید کرد که در جریان یک مصاحبه‌شغلی نمی‌توان گرایشات غیرمعمول جنسی را شناسایی کرد؛ به همین دلیل پیشگیری از وقوع ارتکاب رفتارهای‌نامتناسب در محیط‌هایی مانند مدارس، با آموزش کارکنان آن، والدین، کودکان‌و‌نوجوانان به دست می‌آید. امیر شعبانی در ارزیابی از میزان اثربخشی تدوین پروتکل‌های ارزیابی سلامت روان‌و‌جنسی در گزینش‌های‌شغلی گفت: در اینجا منظور همه اختلالات‌جنسی نیست، بلکه آن دسته از اختلالاتی مدنظر است که فرد در  برخی از موقعیت‌ها، در مواجهه با برخی از اشیا یا تصورات، به شکلی غیرمعمول دچار برانگیختگی جنسی می‌شود و به آنها «پارافیلیا» می‌گویند.
آگاهی به کودک درباره بدن او
همچنین مدیرعامل پیشین انجمن حمایت از حقوق‌کودکان با تاکید بر نقش دانش، مهارت و درک حریم‌خصوصی در کودکان و نوجوانان گفت: خلأ نبود‌آگاهی در کودکان و نوجوانان حفظ حریم‌خصوصی و کنترل رفتارهای خود یکی از عوامل ایجاد چنین حوادثی است. در این موارد نباید گناهی گردن کودکان و نوجوانان بیفتد، چراکه آنها محصول آموزش‌هایی هستند که ما به آنها می‌دهیم. در صورتی که آنها دغدغه حفاظت از خود را در قالب آموزش‌های متناسب دریافت نکرده ‌باشند، این تقصیر متوجه آنها نیست. به گزارش ایسنا، شیوا دولت‌آبادی افزود: این افراد فاقد صلاحیت‌اخلاقی یا دارای مشکلات‌روانی ممکن است همه جا حضور داشته باشند، اما اینکه چگونه مخاطب در برابر آنها مقاومت کند و در صورت بروز مشکل به بزرگ‌ترها اطلاع دهد، نیازمند فرآیند‌آموزش به موقع است که در حال‌حاضر جای خالی آن در جامعه دیده می‌شود.