با «وحدت‌ملي» از شرايط پيش رو، عبور مي‌كنيم

رئیس‌جمهوری عصر شنبه در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت، گفت: همه سخنانی که امروز در این تریبون مطرح شد و قبلا هم در تریبون‌های دیگر به اشکال مختلف مطرح شده مبنی بر اینکه هر مسلمان و هر ایرانی باید به تمام حقوق خود دست یابد، سخنانی کاملا صحیح، درست و منطقی است و در این راستا مبنا و معیار ما کلام خدا و بیانات پیامبر گرامی اسلام(ص) و خاندان رسالت است. حسن روحانی افزود: بارها در سخنرانی‌ها و در هیأت دولت تأکید کردم که احساس می‌کنم، جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی هر سه در مظلومیت هستند و امروز این سه گروه گله‌مند هستند و در بسیاری موارد نیز حق هم با آنهاست؛ لذا باید زمینه را برای حضور، بروز و مدیریت آنها بیش از پیش فراهم کنیم و دولت در این زمینه مصمم است. روحانی افزود: زنان کشورمان هم در بیان مطالبات خود حق دارند چرا که از بسیاری از شایستگی‌ها برخوردارند و در این راستا تفاوت‌های جنسی نمی‌تواند قابل قبول باشد و برای اقوام، اقلیت‌ها و مذاهب هم همین مطالب صدق می‌کند. رئیس جمهوری ادامه داد: انسان ناراحت می‌شود از اینکه ببیند یک نفر غیر مسلمان و از اقلیت در کشور در انتخاباتی رأی مردم را به خود جلب می‌کند، اما بعد درباره حضور او در آن جمع یا شورایی که انتخابات در آن انجام شده، شک و شبهه ایجاد می‌شود. البته مجلس شورای اسلامی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته و امیدوارم موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که با قدم‌های مثبتی که برداشته می‌شود، به نتیجه مطلوب برسد. روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای بسر می‌بریم که باید ظهور و بروز اتحاد و انسجام ما بیشتر از قبل باشد، گفت: همه شاهد هستیم که امروز با ملت فلسطین و مردم مسلمان منطقه چه رفتارهایی می‌شود و مردم در برخی کشورها گرفتار گروه‌های تروریستی هستند. همه شاهد هستیم که چگونه به ملت ایران نیز فشار وارد می‌کنند. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: بدخواهان ملت ایران مدعی هستند که هدف فشارهای آنها نه ملت ایران بلکه دولت ایران است اما آیا وقتی آنها در خرید و تأمین دارو و تجهیزات، گندم، گازوئیل و بنزین برای ایران مشکل و مانع ایجاد کردند، فشار متوجه مردم شد یا دولت ایران؟
جهان، نيازمند آموزه‌هاي سه‌گانه زرتشت
همچنین ریاست جمهوری اسلامی ایران در پیامی به یازدهمین کنگره جهانی زرتشتیان از تاثیر دین زرتشتی بر گستره فرهنگ و تمدن ایران گفت. متن کامل پیام حسن روحانی که توسط اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در یازدهمین کنگره جهانی زرتشتیان خوانده شد بدین شرح است؛ برگزاری یازدهمین کنگره جهانی زرتشتیان را صمیمانه تبریک می‌گویم و برای تمامی شرکت کنندگان ارجمند و دست اندرکاران سختکوش آن آرزوی توفیق دارم. نشست پیروان آشوزرتشت بزرگ که یکتاپرستی را در جهان گسترش داد، مایه مباهات ایرانیان است. ایران زادگاه آشوزرتشت، پیام‌آور نیکی‌ها و خوبی‌ها و سرزمین نخست زرتشتیان بوده است و حضور مستمر دین زرتشتی در ایران، نقش تاثیرگذاری بر پیروان آیین الهی در گستره فرهنگ و تمدن داشته است. ایرانیان پیرو خداوند یکتا و آیین زرتشت هم یک دین آسمانی است که ریشه‌های آن با اسلام و دیگر ادیان توحیدی محکم و استوار است. جهان امروز بیش از گذشته نیازمند آموزه‌های اخلاقی از جمله آموزه‌های زرتشت است. «پندار نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک»، آموزه‌ای است که امروزه جهان باید به آن توجه کند. این آموزه اشاره دارد که رفتار و کردار ما متاثر از پندار ما است و اول باید تفکر و پندار خویش را اصلاح کنیم زیرا فقط با پندارنیک است که می‌توان گفتار و کردار نیک داشت. زرتشت که پیام‌آور پاکی و راستی است همواره تاکید دارد که باید از پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها اجتناب کنیم تا زندگی ما سرشار از خیر و نیکی شود. این آموزه در سراسر تاریخ این سرزمین مورد توجه و تاکید بوده است. به نوعی بنیان و ذات اندیشه و فلسفه ایرانی را فراهم آورده است و همین فلسفه است که بعدا در دیدگاه ‌اندیشمندان مختلف، از سهرودی و بوعلی سینا گرفته تا حافظ و مولانا متجلی شده است. در نتیجه فرهنگ ایرانی با آموزه‌ها و تفکر زرتشتی عجین شده و آیین فتوت و جوانمردی و پاک‌دلی، از جمله خصوصیات بارز همه ایرانیان از هر قوم و نژادی گشته است. ما باید قدردان این ریشه‌های مشترک باشیم که همه ما را با یکدیگر پیوند می‌بخشد و کردار و رفتار ما را شکل می‌دهد. امیدوارم چنین گردهمایی‌هایی بتواند پیام این دین بزرگ را به همه جهان برساند. در پایان لازم است به همه زرتشتیان جهان به ویژه پارسیان هند درود فرستم و برای همه آنان آرزوی نیک بختی و شادکامی نمایم.
تبریک برای روز ملی ایتالیا


رئیس‌جمهور کشورمان به مناسبت روز ملی جمهوری ایتالیا به رئیس‌جمهور ایتالیا تبریک گفت. در این پیام خطاب به سوجو ماتارللا آمده است: تعامل سازنده و گسترش روابط با کشور دوست ایتالیا، به عنوان یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپایی، براساس احترام و منافع متقابل از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته بوده است. متن پیام تبریک حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: فرا رسیدن روز ملی جمهوری ایتالیا را به جنابعالی و مردم آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. تعامل سازنده و گسترش روابط با کشور دوست ایتالیا، به عنوان یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپایی، براساس احترام و منافع متقابل از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته بوده است. در سایه این سیاست، خوشبختانه روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف، روند رو به رشدی داشته و اطمینان دارم با امضای موافقت‌نامه خط اعتباری، مسیر عملیاتی شدن اسناد امضاء شده میان دو کشور تسهیل و تسریع خواهد شد. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و شادکامی و سربلندی مردم جمهوری ایتالیا را مسألت دارم.