فساد برخی مسئولان به نظام ضربه زد

آرمان: جامعه با شتاب در راه تغییرات قدم بر می‌دارد و ساحت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را در می‌نوردد و هر زمان مطالبات جدید‌تری را برای مردم ایجاد می‌کند. گرچه مهم‌تر از این مطالبات عمل به آنها است که در صورت عدم تحقق، کاهش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت. در این راستا محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است:«بخشی از کاهش اعتماد مردم به کارآمدی و توانایی نظام باز‌می‌گردد. ما باید براساس قانون اساسی حداقل‌های زندگی را برای تمام اقشارجامعه فراهم کنیم. تا زمانی که این مسائل شکل نگیرد طبعا مردم نسبت به کارآمدی نظام بی‌اعتماد می‌شوند». اعتماد مردم مساله‌ای بسیار خطیر جهت حفظ نظام است که باید مسئولان نسبت بدان توجه ویژه‌ای مبذول دارند.
از گفتار تا عمل
نارضایتی‌های موجود در جامعه چه در حوزه اقتصادی و معیشتی و چه در حوزه آزادی‌های مدنی و اجتماعی حاکی از برخی معضلات است مانند اقدامات فراقانونی؛ بیش از آن که مسئولان به عمل بپردازند بیشتر در این راستا سخن گفته و به قولی و به گفتار درمانی روی آورده‌اند که دیر زمانی است به پایان عصر خود رسیده و مردم عمل می‌خواهند. از این جهت است که دولت‌های مختلف با کوله باری از وعده‌ها می‌آیند و صرفا شاید به تعداد انگشتان یک دست به وعده‌های خود عمل کنند و باقی وعده‌های روی زمین می‌ماند چون حیطه‌بندی و چارچوب بندی در حوزه‌های مختلف عملکردی و نظارتی وجود ندارد.
چارچوب نظری نداریم


یک عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با گلایه‌های مردم و حامیان رئیس جمهور از شرایط فعلی جامعه و عدم ورود روحانی بدین مسائل اظهار داشت: باید سوالی را مطرح کرد و دید کسانی که ناراضی هستند چه ناراحتی و توقعاتی از رئیس جمهوری داشته و دارند. محمد هاشمی گفت: باید دید آیا رئیس دولت و کابینه توانایی پاسخگویی به تمام توقعات را دارند؛ آیا رئیس جمهور توان تحقق تمام این توقعات را دارد یا نه. اگر پاسخ این سوالات را بدانیم بهتر می‌توانیم در مورد عملکرد دولت قضاوت کنیم. عصرایران نوشت؛ وی افزود: برخی از این توقعات از حوزه توانایی روحانی خارج است و دربرخی موارد دیگر دولت توانایی دارد، اما امکانات برای محقق شدن انتظارها فراهم نیست. باید دید منشأ انتشار این نارضایتی‌ها از جانب کدام گروه و جریان است. مشکلی که سرمنشأ بسیاری از این توقعات گردیده، نرخ بالای بیکاری در کشور است. رئیس سابق صداوسیما در خصوص برخی معضلات اجتماعی و عدم برخورد مناسب با آنها گفت: بنده به واسطه مسئولیت‌هایی که در صداو سیما داشتم در بحث موسیقی با مشکلات فراوانی مواجه بودم. اشکالات فراوانی به ما می‌گرفتند و ما هم به مراجع رجوع می‌کردیم تا آنها مساله را برای ما روشن و تکلیف کنند. خدمت برخی آقایان که می‌رفتم از آنها می‌پرسیدم که نظرات درمورد موسیقی چیست و مرز موسیقی حلال برای ما کجاست. مدادی را که در دست داشتند را روی میز پیش روی خود می‌زدند و می‌گفتند این صوتی که ازآن به وجود می‌آید حرام است! در نقطه مقابل عده‌ای می‌گفتند شما زمانی که می‌خواهید به خدا نزدیک شوید و حضور قلب ایجاد کنید برای عبادت، موسیقی ملایمی را بگذارید و با آرامش به سمت خدا بروید! این جامعه هنوز به نظر واحد درمورد موسیقی، هنر و فرهنگ نرسیده است. منشأ بسیاری از مسائل فرهنگی، هنری، موسیقی و حجاب و... که امروز با آن مواجهیم، دقیقا نداشتن ملاک و چارچوب نظری است. هاشمی ادامه داد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم سطح دانش مذهبی ما بسیار پایین‌تر از استانداردهای یک جامعه اسلامی است. ما فقط اسم یک نظام اسلامی را یدک می‌کشیم، اما عملکرد ما در بعد مردمی و در بعد مسئولان فاصله بسیاری با ارزش‌های اسلامی دارد.
شعور عملی
معاون اجرایی سابق رئیس دولت اصلاحات در در خصوص نحوه برخوره نظام با مسئولانی که اکنون مطالبه‌گر شده‌اند عنوان کرد: در نظام‌های دموکراتیک مشارکت بعد از رقابت مرسوم است. چون بحث منافع ملی و رفاه مردم مطرح است.ما هنوز این قاعده بازی را بلد نیستیم. یکی از ایرادات و ناراحتی‌های مردم همین است. محمد هاشمی اضافه کرد: یک شخصی برای اینکه توجه مردم و مخالفین را به خود جلب کند، کل ارکان نظام را زیر سوال می‌برد و کسی هم کاری با او ندارد، چرا که متعلق به یک گروهی است که مورد عنایت هستند، اما فرد دیگری که یک حرف و انتقادی بسیارسطح پایین‌تر را مطرح می‌کند، باید به زندان برود و با وی برخورد شود. اینکه همه در برابر قانون یکسان هستند صرفا نباید شعار باشد بلکه باید به صورت یک شعور عملی به آن پرداخته شود.
آفت نظام
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آفت‌های نظام و انقلاب گفت: مهم‌ترین آسیب نظام و آن چیزی که می‌تواند موجب تضعیف انقلاب گردد، از دست دادن اعتماد مردم است. اعتماد مردم اگر ازدست برود نقطه قوت و اتکای نظام ازبین خواهد رفت. محمد هاشمی تصریح کرد: بخشی از کاهش اعتماد مردم به کارآمدی و توانایی نظام باز می‌گردد. ما باید براساس قانون اساسی حداقل‌های زندگی را برای تمام اقشارجامعه فراهم کنیم. تا زمانی که این مسائل شکل نگیرد طبعا مردم نسبت به کارآمدی نظام بی‌اعتماد می‌شوند و بنابراین هرچیزی را ممکن است بپذیرند. وی تاکید کرد: نکته دیگری که طی سال‌های اخیر آسیب جدی به اعتماد مردم زده بحث فسادهایی است که مدام شاهد برملاشدن آنها هستیم. فسادهای اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی مسئولان آسیب‌های جدی به اعتماد عمومی می‌زند. اختلاف میان زندگی مردم به سبب همین فسادها بسیار فاحش شده است. درخیابان‌های تهران ماشین‌هایی را می‌بینید که شاید دردنیا چند عدد از آن ساخته شده باشد و عده‌ای حتی قادر به تهیه یک موتورسیکلت هم نیستند. رئیس سابق صداوسیما خاطر نشان کرد: متاسفانه ما طی سال‌های گذشته اکثر مشکلات کشور را به بیرون از کشور و استکبار جهانی نسبت داده‌ایم و نخواستیم بپذیریم که کم کاری‌های بسیاری داشته‌ایم. وی در خصوص پیگیری مساله فوت آیت‌ا... هاشمی گفت: من اطلاعی ندارم و فرزندان ایشان این مسأله را پیگیری می‌کردند و پس از آخرین گزارشی که از سوی شورای امنیت ملی داده شده من مسأله جدیدی نشنیده‌ام.