معرفی چهار مجموعه پر طرفداری که سریال‌بازهای ایرانی این روز ها پایش نشسته‌اند معماهای پیچیده‌ تلویزیونی میخکوب کننده

سیدحسین رسولی
این روزها سریال‌بازهای ایرانی مجموعه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند که هر کدام حرف‌های مهمی برای گفتن دارند. چند وقتی است که چندین مجموعه سریالی به شدت پر طرفدار شده‌اند و هر یک مخاطب‌های خاص خود را دارند. در زمانه‌ای که مجموعه‌های تلویزیونی ایران دیگر چنگی به دل جوان‌ها و فیلم‌بازهای حرفه‌ای نمی‌زنند، سریال‌های فرنگی به کمک داستان‌های معمایی، درام‌های پیچیده، نمایش رنج بشری، بازنمود مسائل اساسی انسان و بررسی تهدیدهایی که حیات را نشانه رفته‌اند، مردم را میخکوب می‌کنند. سریال «بازی تاج و تخت» از شبکه «اچ‌بی‌او» و «مردگان متحرک» از شبکه «ای‌ام‌سی» در حال حاضر در استراحت به سر می‌برند و تماشاگران آنها هم در هول و ولا قرار دارند، اما سریال‌هایی مانند «وست ورلد» یا «دنیای غرب» از شبکه «اچ‌بی‌او»، «سرگذشت ندیمه» از شبکه «هولو»، «۱۳ دلیل برای اینکه» از «نتفلیکس»، «تاریکی» از «نتفلیکس» و «چیزهای عجیب» باز هم از «نتفلیکس» بیشترین بیننده را دارند. بحث و جدل هم درباره این مجموعه‌ها به اوج خود رسیده است. سه سریال آخر اینترنتی هستند که از سوی «نتفلیکس» پخش می‌شوند. «نتفلیکس» شرکت جهانی اینترنتی از نوع «رسانه جاری» است که توانسته با قدرت فزاینده‌ای در بخش تولید مخاطب‌های فراوانی را جذب کند. رسانه‌های جاری مختص برنامه‌های تصویری هستند و به راحتی امکان دیدن و بارگیری همزمان محتوا را برای مخاطب مهیا می‌کنند. این اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ رواج یافت. حالا شبکه‌های جهانی مانند «آمازون» و «نتفلیکس» توانسته‌اند که در این عرصه تبدیل به غول‌های بزرگی شوند و بیشترین محتوا را تولید کنند. البته شرکت «آمازون» برای جذب مخاطب حتی دست به دامان «وودی آلن» شد که سریال او به طرز عجیبی نا موفق از آب در آمد و «نتفلیکس» با طرح و برنامه جهانی توانسته است یکه‌تاز باشد. مثلا سریال «تاریکی» به زبان آلمانی تولید شده است ولی با توجه به قصه پر کشش و غافلگیرانه‌ای که دارد مورد توجه مخاطب‌های جهانی قرار گرفته است به طوری که حتی در ایران هم زیرنویس فارسی آن موجود است. از آنجا که توجه بسیار زیادی به سریال «سرگذشت ندیمه» انجام شده است و قبلا هم گفت‌وگویی از «مارگارت اتوود» را کار کرده‌ایم دیگر به این مجموعه کاری نداریم. همچنین سریال‌های با کیفیت دیگری هم هستند که فعلا مورد توجه سریال‌بازهای ایرانی قرار نگرفته‌اند و ما هم از خیرشان می‌گذریم.
۱۳ دلیل برای اینکه
سریال اینترنتی «۱۳ دلیل برای اینکه» (Reasons Why 13) در ژانر درام معمایی است که با توجه به شخصیت‌های نوجوان خودش پیش می‌رود. دیدن این سریال در این روزها برای ایرانی‌ها هم جالب شده است زیرا هم از تجاوز در مدرسه می‌گوید و هم از مشکلات عدیده‌ای که نوجوان‌ها با آن‌ مواجه هستند. «هانا بیکرز» دختری نوجوان است که در این سریال دست به خودکشی می‌زند. پس از آن مشخص می‌شود که او ۱۳ نوار کاست را ضبط کرده که در هر یک اعترافاتی کرده و داستان را از زاویه دید خودش برای ۱۳ مقصر خودکشی‌اش روایت کرده است. «برایان یورکی» نویسنده و سازنده اصلی مجموعه اینترنتی «۱۳ دلیل برای اینکه» است که آن را از روی کتابی با همین عنوان به نویسندگی «جی اشر» اقتباس کرده است. نویسنده‌ای که محبوب‌ترین کتابش «۱۳ دلیل برای اینکه» و باعث ثروت هنگفتی هم برایش شده است. نکته مورد توجه دیگر حضور «سلنا گومز» به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان است. خواننده و بازیگر مشهوری که هر روز شایعه‌ای درباره او در فضای مجازی دست به دست می‌شود. فصل اول «۱۳ دلیل برای اینکه» در سال ۲۰۱۶ و فصل دوم در سال ۲۰۱۸ منتشر شد که مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت. اما چند روزی است که شکایت‌هایی از این سریال شده و گمان می‌‌رود که فصل دیگری برای آن ساخته نشود و شاید دو فصل فعلی این سریال از روی شبکه «نتفلیکس» حذف شود. برخی روانپزشکان بیان کرده‌اند که این مجموعه به علت نمایش خودکشی و تجاوز باعث بروز اختلالاتی در بین نوجوان‌های آسیب‌دیده خواهد شد. بنابراین افراد آسیب‌دیده نباید پای دیدن این مجموعه بنشینند.


تاریکی
مجموعه اینترنتی «تاریکی» (Dark) در ژانر علمی-تخیلی، معمایی و تریلر تولید شده است و آن‌قدر رمز و راز در این مجموعه وجود دارد که شاید سرتان گیج برود. شبکه «نتفلیکس» پخش این مجموعه را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. «تاریکی» اولین سریال «نتفلیکس» که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده است. فصل اول این مجموعه ۱۰ قسمت دارد و به شدت مورد توجه منتقدها و مردم قرار گرفته است. «تاریکی» روایتگر داستان گم‌شدن چندین بچه در یک شهر کوچک و بارانی به اسم «ویندن» است؛ و درنهایت به فوق‌العاده‌ترین شکل ممکن به پایان می‌رسد. بسیاری این مجموعه را تحت تاثیر سریال «چیزهای عجیب» می‌دانند ولی تفاوت‌ها فراوان است. داستان حول و حوش کارآگاهی به نام «اولریک» می‌چرخد. او سه فرزند، یک معشوقه و یک برادر گم شده دارد که ۳۳ سال پیش ناپدید شده است. حالا این بار فرزند کوچک او هم ناپدید می‌شود و پس از جستجوی فراوان در جنگل جسد کودک دیگری را پیدا می‌کند که به شکل عجیبی درآمده است. در ادامه داستان متوجه می‌شویم که پسر او نمرده ولی به یک باره در زمان سفر کرده و در دهه ۱۹۸۰ وارد شده است. بنابراین سفر در زمان و معمای ناپدید شدن کودکان مختلف محور اصلی قصه است. در این مجموعه، داستان‌هایی را تماشا خواهید کرد که بین سه دوره زمانی (۲۰۱۹، ۱۹۸۶ و ۱۹۵۳) جابه‌جا می‌شوند. چالش اصلی شما به عنوان بیننده این است که بتوانید کاراکترها را دنبال کنید، به همدیگر ربط دهید و آن‌ها را در برهه‌های زمانی مختلف شناسایی کنید. شاید در ابتدا گیج‌کننده باشد ولی لذت سریال‌های معمایی در همین گیج‌کنندگی است.
دنیای غرب
مجموعه پر هزینه «وست ورلد» یا «دنیای غرب» (Wesworld) در ژانر علمی-تخیلی، وسترن و تریلر تولید شده است. این مجموعه را «جاناتان نولان» و «لیزا جوی» برای شبکه «اچ‌بی‌او» تولید کرده‌اند و بازیگرهای شاخصی همچون «آنتونی هاپکینز» در آن به ایفای نقش می‌پردازند. شبکه «اچ‌بی‌او» در فقدان فصل جدید سریال «بازی تاج و تخت» تمام هم و غم خود را متوجه سریال «دنیای غرب» کرده است. رامین جوادی آهنگساز ایرانی نیز قطعه‌های اصلی این مجموعه را ساخته است. فصل نخست این مجموعه دارای ۱۰ قسمت است که نخستین قسمت آن در ۲ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی پخش شد و در حال حاضر هم فصل دوم آن پخش می‌شود. مجموعه‌ای که سریال‌بازهای ایرانی به شدت مشغول دیدن آن هستند و هیچ کس نمی‌تواند ادامه داستان پر پیچ و خم آن را حدس بزند. فیلمنامه‌نویسی هالیوودی با حضور فرد خلاقی به نام «جی جی آبرامز» مسیر دیگری را پیش گرفته است. «آبرامز» در مجموعه «دنیای غرب» به عنوان تهیه‌کننده حضور دارد کسی که در گذشته سریال «لاست» را هم تولید کرده است. در مجموعه «دنیای غرب» با بیش از ۱۰ پیرنگ داستانی و ۱۷ شخصیت اصلی روبرو هستیم. جهان‌های ویژه‌ و غیر عادی را می‌بینیم که شخصیت‌ها در دل آن سفر می‌کنند. قصه مرکزی داستان حول و حوش یک شهربازی وسترن در غرب آمریکا می‌چرخد که ساکنان آن را انسان‌های مصنوعی به نام «میزبان» تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های واقعی که «تازه‌واردان» یا «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد پارک «وست‌ورلد» شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند، اما میزبان‌ها دچار دگرگونی می‌شوند و دست به شورش می‌زنند.
چیزهای عجیب
مجموعه اینترنتی «چیزهای عجیب» (Stranger Things) در ژانر علمی-تخیلی و ترسناک توسط «برادران دافر» ساخته شده که به شدت پر طرفدار است. چهار نوجوان، شخصیت‌های اصلی این سریال هستند که همه آنها تبدیل به سوپراستار شده‌اند. هالیوود در سریال‌سازی خود دست به نوآوری‌های عجیب و غریب نمی‌زند بلکه بر اساس فیلم‌های قدرتمند پر طرفدار سال‌های گذشته پیش می‌رود. همین مجموعه «چیزهای عجیب» به طرز عجیبی تحت تاثیر فیلم «ئی.تی. موجود فرازمینی» (۱۹۸۲) است. این مجموعه چند پیرنگ داستانی دارد ولی داستان اصلی حول و حوش چهار نوجوان شهر ساحلی «لانگ ایلند» در «ایالت ایندیانا» در سال‌ ۱۹۸۳ می‌گردد. پسر جوانی به نام «ویل بایرز» پس از جدا شدن از دوستانش به شکل عجیبی ناپدید می‌شود. مادر «ویل» به همراه کلانتر و سه دوست نزدیک «ویل» به جستجوی او می‌روند اما آنها دختر مرموز و مشکوکی به نام «یازده» را پیدا می‌کنند. «مایکل» صمیمی‌ترین دوست «ویل» پس از چندی در می‏یابد که کارمندان یک مجموعه آزمایشی عجیب که پیش‌تر «یازده» را ربوده بودند در گم شدن «ویل» هم دست دارند. داستان فصل دوم نیز یک سال پس از اتفاقات فصل اول در همان شهر روایت می‌شود. یکی از نکات مورد توجه سریال «چیزهای عجیب» نوستالژی‌های دهه ۱۹۸۰ است. نوستالژی که با موسیقی و بستر زندگی آن دوران همراه است. بازی‌های بازیگران نوجوان این سریال بی نظیر است. آن قدر جذاب بوده‌اند که جوایزی را هم ربوده‌اند. جالب است بدانید که تولید فصل سوم سریال حتی پیش از پخش فصل دوم قطعی شده بود. «شاون لوی» در مصاحبه‌ای فاش کرده که طرح اولیه فصل‌های سوم و چهارم آماده است و آن‌ها در حال حاضر مشغول نوشتن و کامل کردن فیلم‌نامه فصل سوم هستند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است « ابتکار» احتمال تبدیل جنگ تجاری به جدال سیاسی میان آمریکا و اروپا را بررسی می‌کند چرا موسیقی‌های این روزها عمری کوتاه دارند؟ ترانه‌های دو روزه جهانبخش محبینی محک تجربه نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! «ابتکار» از جلسات مشترک مسئولان برای کاهش تبعات تحریم‌های جدید و احتمال اصلاح بودجه 97 گزارش می‌دهد خشکی دریاچه ارومیه چه ضرری به اقتصاد ایران وارد کرده است؟ «آرتمیا»‌های گران «ابتکار» افق واگذاری 63 1 بنگاه دولتی در سال 97 را بررسی کرد بی‌اعتماد بخش خصوصی به خصوصی‌سازی معرفی چهار مجموعه پر طرفداری که سریال‌بازهای ایرانی این روز ها پایش نشسته‌اند معماهای پیچیده‌ تلویزیونی میخکوب کننده محسنی اژه‌ای مطرح کرد: فعالیت در تلگرام می‌تواند تبدیل به جرم شود سیدحسن خمینی: باید به باور و خرد مردم اعتماد کرد نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی !