«ابتکار» از جلسات مشترک مسئولان برای کاهش تبعات تحریم‌های جدید و احتمال اصلاح بودجه 97 گزارش می‌دهد

سناریوهای مجلسی برای غلبه بر تحریم‌ها
معصومه معظمی
از آنجایی که با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی نسبت به جمهوری اسلامی، ممکن است دولت در تامین هزینه‌های پیش‌بینی شده مصوب مجلس در قبال بودجه 97 با مشکلاتی مواجه شود، طبق پیش‌بینی‌های قانونی، به دولت و مجلس اجازه داده شده است با توجه به شرایط روز درباره بودجه اصلاحیه‌ای ارائه دهند. یعنی اگر احساس شود که میزان درآمدهای وصولی مطابق با شرایط پیش‌بینی شده در بودجه نیست، دولت می‌تواند اصلاحیه بودجه را به مجلس ارائه دهد.
بنابراین با وجود تهدیدهای ترامپ، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا برای خروج از برجام و اصرار و تکرار این تهدید، جمهوری اسلامی توانسته است جهت مقابله با خروج احتمالی آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بیشتر به ایران، سناریوهای مختلفی را در شرایط تحریمی سال 97 برای مقابله با این فشارها تهیه کند تا تحریم‌های جدید نتواند در وضعیت معیشتی مردم تاثیر خاصی بر جای بگذارد. در این راستا، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «ابتکار» توضیح داد: «طبق قانون دولت می‌تواند لایحه‌ای را برای اصلاحیه بودجه در هر زمان که تصور می‌کند شرایطی در حوزه کاهش درآمدها دارد ادائه دهد.» او از جمله دیگر شرایط خاص را در حوزه افزایش یا جابه‌جایی برآورد هزینه‌ای یا تصریح در احکامی دانست که برای آن دولت بخواهد عملیات اجرایی را بهتر اعمال کند و البته هر ساله این اتفاق محقق می‌شود. نماینده مردم تفرش در مجلس همچنین تاکید کرد: «طبق قانون نمایندگان هم می‌توانند در قالب طرح این اقدام را انجام دهند به شرط اینکه بار مالی برای دولت نداشته باشد.»


دولت هنوز لایحه‌ای برای اصلاح بودجه 97 به مجلس نداده است
غلامرضا حیدری، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «در کمیسیون برنامه و بودجه هنوز لایحه‌ای از طرف دولت با این منظور نیامده است، ولی سناریوهای مختلفی بعد از خروج آمریکا از برجام توسط دولت در نظر گرفته شده است و اگر نیاز به اصلاح بودجه 97 باشد، لایحه‌ای از طرف دولت در این باره به مجلس می‌آید.»
او همچنین به مواردی دیگر اشاره کرد و به «ابتکار» گفت:‌ «البته افزایش قیمت دلار از طرفی درآمد ریالی را بالا می برد ولی از طرفی هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. حالا اگر هزینه‌ها از سقف مصوب 97 بالا بزند یا درآمد‌ها از پیش‌بینی انعطاف بودجه ای بالا برود و سقف درآمد‌ها هم از انعطاف سقف منعطف بودجه دیده شده بالا بزند و دولت بخواهد برای هزینه‌هایش از آن استفاده کند، اصلاحیه بودجه اعمال می‌شود.»
**نقاط مثبت و منفی بودجه 97 که پیش‌بینی نشده‌اند
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین تاکید کرد:‌ «البته بودجه 97 انعطاف لازم و قدرت مانور کافی را دارد و جای نگرانی خاصی نیست.» نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر نکاتی مثبت و منفی در بودجه 97 و پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره قیمت نفت و فروش آن، خاطرنشان کرد: ‌«از طرفی با افزایش قیمت نفت رو‌به‌رو هستیم که از یک نظر برای تامین مالی ما مثبت است و از طرفی هم پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید، کاهش فروش نفت را در پیش خواهیم داشت. با خروج آمریکا از برجام احتمال اعمال فشار بر خریداران نفتی ایران تشدید می‌شود که باعث کاهش فروش نفت ما خواهد شد.» البته حیدری تاکید کرد که در صورت افزایش قیمت نفت، کاهش فروش نفت پس از برجام نمی‌تواند زیاد نگران کننده باشد چرا که این افزایش قیمت، آن کاهش فروش را پوشش می‌دهد و شرایط به حالت تعادل و بالانس می‌رسد.
دولت باید اقدامات مقابله‌ای با خروج امریکا از برجام را اعمال کند
حسینی هم در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار» با توجه به شرایطی که «بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید به وقوع پیوسته است»، تاکید کرد که دولت باید اقدامات مقابله‌ای را با سناریوهای مختلف در همه حوزه‌ها برای رفع یا بی‌اثرکردن این تحریم‌ها و فشارها اعمال کند. این نماینده مردم تفرش در خانه ملت ادامه داد: «قطعا در حوزه‌های سیاسی تصمیم‌گیری‌هایی خواهد شد و در حوزه امنیتی تدابیری اندیشیده می‌شود، ولی حساسیت اصلی درحوزه اقتصادی و بودجه‌ای است. پیش‌بینی ما از درآمدها در حوزه مالیات و نفت است و باید بررسی کنیم که آیا براساس آن می‌توانیم تا پایان سال آن برآوردها را داشته باشیم یا خیر.»
جلسه مشترک مسئولان نظام
با حضور رهبری و به ریاست روحانی
بنابراین باید یکسری اقدامات عملی را پس از تحریم‌های جدید اقتصادی ترامپ علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. در این راستا و به منظور تحقق این اقدامات عملی به گفته حیدری چندی پیش جلسه‌ای مشترک به دستور رهبری و با حضور ایشان و سران سه قوه و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس و سازمان برنامه و بودجه دولت و همچنین وزرات اقتصاد و دارایی به ریاست روحانی تشکیل شد تا سناریوهای مختلف برای مقابله با این نگرانی‌ها طراحی و بررسی شود.
حیدری در این باره به «ابتکار» گفت: «در این جلسه مباحثی درباره خروج ایالات متحده از برجام صورت گرفته است. همچنین درباره اینکه اروپایی‌ها تا کجا با جمهوری اسلامی همراهی می‌کنند و در برجام می‌مانند و چه برنامه‌ای خواهند داشت و شرکت‌ها چطور در قبال تحریم‌ها عمل می‌کنند، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.» این نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ادامه داد: «مثلا شرکت توتال اعلام کرده است در صورتی که آمریکا او را از تحریم ها استثنا نکند دیگر نمی‌تواند با ایران همکاری داشته باشد و همچنین شرکت زیمنس و ... هم با این مشکلات مواجه هستند که باید راهکاری برای آن پیدا کرد.»
جلسه مشترک کمیسیون برنامه با سازمان بودجه تشکیل شد
حسینی هم به جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با سازمان برنامه و بودجه دولت در این باره اشاره کرد و افزود: «حدود 20 روز پیش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، جلسه‌ای مشترک را با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و آقای نوبخت در آن جلسه اعلام کرد برای این مشکلات پیش رو سناریوهایی را تدوین کرده‌اند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: «قرار شد بحث و بررسی‌های دیگر به جلسات آتی موکول شود. این آمادگی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سازمان برنامه وجود دارد که سناریوهای مقابله ای برای بی اثرکردن تحریم‌های آمریکا و دشمنان علیه جمهوری اسلامی را طراحی کنیم.»
حیدری هم در ادامه گفت وگوی خود با «ابتکار»، «خروج آمریکا از برجام و تحریم های جدید اقتصادی» را یکسری موانع جدید دانست و افزود: « البته مسئله این است که ما حدود 40 سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد با تحریم‌های مختلف مواجه بوده‌ایم و جنگ 8 ساله‌ای را از سرگذرانده‌ایم و تحریم بانکی بوده‌ایم. به همین دلیل امیدواریم با راهکارهای مناسب و حفظ صلاح کشور و مردم بتوانیم به بهترین شکل ممکن این اتحریم‌ها و محدودیت‌های جدید را پشت سربگذاریم.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمادگی لازم را برای اصلاح بودجه 97 دارد و چه زمانی این سناریوهای اصلاحی بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند؟ گفت: «با توجه به افزایش قیمت نفت و موارد مذکور بعید است نیاز به اصلاح مجدد بودجه باشد ولی در صورتی که نیاز به مجوز قانونی برای دولت باشد، این سناریوها به مجلس می‌آیند.
فعلا مشکلی درباره پیش‌بینی بودجه‌ای نداریم
البته حسینی هم با تاکید بر اینکه «با توجه به اعداد و ارقام موجود بعید است نیاز به اصلاح بودجه برای سال 97 وجود داشته باشد»، تصریح کرد: «اعداد و ارقامی که امروز داریم خوشبختانه نسبت به پیش‌بینی‌هایمان در بودجه سال جاری فراتر رفته است و کسری و کمبودی فعلا از نظر بودجه‌ای نداریم. یعنی ما نفت را با 55 دلار پیش‌بینی می‌کردیم و دلار نفتی را 3 هزار و 800 تا 4 هزار تومان پیش‌بینی می‌کردیم و میزان تولید را در حد 2 میلیون و 500 در روز تعیین کرده بودیم ولی الان متوسط 68 تا 70 دلار می‌فروشیم و مازاد بر پپیش‌بینی‌ها فروش داریم.» او همچنین افزود: « نرخ دلار هم با وجودی که موافق افزایش نرخ آن نیستیم، ولی نسبت به پیش‌بینی ما افزایش داشته است.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با اشاره به اینکه درحال حاضر فروش نفتمان کمتر از پیش بینی برای سال 97 نبوده است، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر فروشمان از نفت درقبال پیش‌بینی‌ها در سال 97 کمتر نیست، ولی قطعا پس از اعمال تحریم‌ها این میزان فروش نفت کمتر می‌شود که جای نگرانی ندارد.»
نماینده مردم تفرش در مجلس بیان کرد: «البته دولت در حوزه نفت در حال انجام اقداماتی است تا مشتری‌های دیگر نفتی برای فروش نفتمان پیدا کند. بنابراین اگر در اپک هم تاثیرگذاری مبنی بر حفظ سهمیه‌هایمان داشته باشیم، با وجود اعمال تحریم‌های جدید مشکل خاصی در این باره نخواهیم داشت.»
حسینی با اشاره به اینکه سیستم بودجه ریزی ایران نقد است، یادآور شد: «در سیستم بودجه‌ریزی ایران منابع پیش‌بینی و هزینه‌ها برآورد می‌شود، لذا این احتمال وجود دارد که همانند سنوات گذشته درآمدها 100 درصد تحقق نیابد در نتیجه در حوزه درآمدی و هزینه‌ای برآوردها با واقعیت متفاوت باشد.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم همچنین به «ابتکار» گفت: «البته بازهم بنا بر احتیاط‌های لازم اگر چنانچه در حوزه فروش یا کاهش درآمدهای مالیاتی اتفاقی بیفتد، دو گزینه را همیشه پیش رو داریم. یکی اینکه از منابع دیگر و سایر درآمدهای خودمان و پتانسیل های موجود دیگر در کشور این مسئله را جبران می‌کنیم یا اینکه در برخی هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به نحوی مدیریت می‌کنیم که از اصراف جلوگیری شود.» او توضیح داد: «یعنی اینکه ممکن است در بودجه سال 97 از پرداخت بودجه بخش‌هایی که هزینه‌های آن ضروری نیست اجتناب شود، البته در سنوات گذشته با مکانیزم تخصصیص دولت این بخش را مدیریت کرده است.»
حسینی درباره جلسه مشترک بعدی در این باره برای پیش بینی‌های لازم جهت مقابله با مشکلات اقتصادی و طراحی سناریوهای لازم که ممکن است منجر به اصلاح بودجه سال 97 شود، تاکید کرد که بعد از تعطیلات مجلس، موضوع توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با هیات رئیسه مجلس مطرح و این موضوع در دستور کار بعدی قرار می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است « ابتکار» احتمال تبدیل جنگ تجاری به جدال سیاسی میان آمریکا و اروپا را بررسی می‌کند چرا موسیقی‌های این روزها عمری کوتاه دارند؟ ترانه‌های دو روزه جهانبخش محبینی محک تجربه نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! «ابتکار» از جلسات مشترک مسئولان برای کاهش تبعات تحریم‌های جدید و احتمال اصلاح بودجه 97 گزارش می‌دهد خشکی دریاچه ارومیه چه ضرری به اقتصاد ایران وارد کرده است؟ «آرتمیا»‌های گران «ابتکار» افق واگذاری 63 1 بنگاه دولتی در سال 97 را بررسی کرد بی‌اعتماد بخش خصوصی به خصوصی‌سازی معرفی چهار مجموعه پر طرفداری که سریال‌بازهای ایرانی این روز ها پایش نشسته‌اند معماهای پیچیده‌ تلویزیونی میخکوب کننده محسنی اژه‌ای مطرح کرد: فعالیت در تلگرام می‌تواند تبدیل به جرم شود سیدحسن خمینی: باید به باور و خرد مردم اعتماد کرد نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی !