جهانبخش محبینی محک تجربه

زندگی آنقدر پیچیده نیست که ما را آزار دهد، گرفتاری ها و ناملایماتی که دور و بر ما حلقه زده اند به خودمان برمی گردد. کمی تامل و جسارت لازم است تا بتوانید از آیین حیات برای خویشتن حبس نسازید.
تجربه بزرگ ترین راهنمای بشر است، هرچند اساسی ترین دارایی انسان را که زمان نام دارد از او می‌گیرد. در این نوشتار برای یک بار ساز را با پرده تجربه کوک می‌کنیم. حاصل کار تنظیم اصول موضوعه ای است که شاید به دردمان آید، بلاخره بخشی از زندگی ما از‌آن دگران است.
با این متد سلسه تجاربی را به سامانِ ترتیب می‌کشانیم:
تجربه اول


وحشتناک ترین آفت و بلای توسعه لجاجت دست‌اندکاران و سیاست‌گذاران است. تاریخ سیاسی ایران آکنده از لجبازی گنده های سیاست، دیانت و فرهنگ است. افرادی که داعیه کاردانی و کشندگی دارند جرات خروج از پیله خودبینی و خودخواهی را ندارند. لجاجت با شجاعت زمین تا آسمان فرق دارد. گاهی لازم است برای رساندن خلق به مقصد لباس تسلیم بر تن کرد. بعضی از مواقع شجاعت را باید در راه سعادت کسانی سر برید که به انسان عزت و بزرگی بخشیده اند. فرماندهانی هست که خود را رهیده اند اما لشگری را به کشتن داده اند و فرماندهانی هم بوده اند که خود را فدا کرده اند ولی لشگر را رهانده اند.
تجربه دوم
به غلط ما را یاد داده اند کسی را قهرمان بدانیم که همواره به دست می آورد، مالک می شود و تصاحب می‌کند بدون آنکه بهای آن را محاسبه کنند. تجربه می‌گوید پهلوان و قهرمان واقعی گاهی کسی است که قدرت، مقام، موقعیت، ثروت و هستی را از دست می دهد تا ایده آی بزرگ را مراقبت کند. شهید تا جان از دست ندهد به مقام شهادت نمی رسد. قدر از دست دادن هنوز در جوامع معلوم نشده است به گمانم به همان میزانی که انسان عمر سپری کرده است باید تاوان دهد تا نیمه دوم قهرمانی را که فقدان است به دست آورد. شاید زمانی فرا رسد که در تنظیم تراز عمر انسان، دارایی های مثبت به نفع دارایی های منفی کنار رود.
تجربه سوم
بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، صنعت و تکنولوژی به سیاست خارجی برمی گردد. استقلال بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی است اما ملتفت باشیم انزوا روی دوم سکه وابستگی است.
تجربه چهارم
عادت کردن به تحسین کاسب کارانه دیگران، انسان را از شنیدن انتقاد باز می دارد.
تجربه پنجم
دولتی که از واقعیت های جامعه جان نگیرد در ادامه مسیر متوقف می شود.
تجربه ششم
شهرت طلبان گرفتار در اوهام و خیالات خویشتن بر شانه های شهرت آفرینان غافل جان می گیرند. مواظب باشیم شانه های‌ مان را ارزان اجاره ندهیم.
تجربه هفتم
جامعه ای که بزرگ شدن در آن دردسرآفرین باشد به بزرگی نمی رسد.
تجربه هشتم
به همان میزان که همگان حساب پس می دهند شفافیت قوت پیدا می کند و فساد ضعیف تر می شود.
تجربه نهم
وقتی عدالت، آسایش، آرامش و رضایت در خیمه دل به ثبت می رسد فواره ی مشروعیت اوج می گیرد.
تجربه دهم
مردم را می شود ترساند اما فریب آن ها محال است.
تجربه یازدهم
یکی از نشانه های بارز عقلانیت اداری کم گویی مسئولان و مدیران است.
تجربه دوازدهم
رهبرانی که در خیمه دشمن دلداده دارند موفق ترند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است « ابتکار» احتمال تبدیل جنگ تجاری به جدال سیاسی میان آمریکا و اروپا را بررسی می‌کند چرا موسیقی‌های این روزها عمری کوتاه دارند؟ ترانه‌های دو روزه جهانبخش محبینی محک تجربه نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! «ابتکار» از جلسات مشترک مسئولان برای کاهش تبعات تحریم‌های جدید و احتمال اصلاح بودجه 97 گزارش می‌دهد خشکی دریاچه ارومیه چه ضرری به اقتصاد ایران وارد کرده است؟ «آرتمیا»‌های گران «ابتکار» افق واگذاری 63 1 بنگاه دولتی در سال 97 را بررسی کرد بی‌اعتماد بخش خصوصی به خصوصی‌سازی معرفی چهار مجموعه پر طرفداری که سریال‌بازهای ایرانی این روز ها پایش نشسته‌اند معماهای پیچیده‌ تلویزیونی میخکوب کننده محسنی اژه‌ای مطرح کرد: فعالیت در تلگرام می‌تواند تبدیل به جرم شود سیدحسن خمینی: باید به باور و خرد مردم اعتماد کرد نهادِ وزارت ارتباطات و تکالیفِ نهادینه نشده! رئیس جمهوری در پیامی به کنگره زرتشتیان: جهان نیازمند «گفتار نیک»، «کردارنیک» و «پندارنیک» است بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی ! بررسی محبوبیت نزولی دولت روحانی !