تیم ملی با ارکستر 30 میلیاردی در جام جهانی!

حدود 10 روز دیگر به آغاز جام جهانی 2018 روسیه باقی مانده و 32 تیم حاضر و فدراسیون‌های فوتبال آن‌ها سخت در تکاپو هستند تا هم از بعد فنی و هم از بعد تبلیغاتی و فرهنگی بهترین عملکرد را داشته باشند و وجهه خوبی از خود نزد فوتبال‌دوستان و مردم جهان به یادگار بگذارند. فدراسیون فوتبال ایران هم کنار برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی از برنامه‌های جنبی و فرهنگی غافل نبوده و اتفاقا برنامه‌های متنوع و زیادی برای فستیوال بزرگ فوتبال دنیا دارد. غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال و سخنگوی سابق فدراسیون فوتبال متولی برنامه‌های فرهنگی فدراسیون فوتبال برای جام جهانی 2018 است که در گفت‌وگوی اختصاصی با خراسان درباره فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام توضیحات کاملی داده که چکیده آن را می‌خوانید.
 ما در فدراسیون فوتبال ایران یک جام جهانی فرهنگی کنار جام جهانی اصلی داریم. بنا داریم با یک‌سری کارها و فعالیت‌های متنوع در زمینه‌های فرهنگی و هنری و تفریحی ضمن حمایت از تیم ملی کشورمان در جام جهانی همراه با تماشاگران ایرانی حاضر در روسیه مبلغ فرهنگ و هنر این سرزمین باشیم. در این راستا هم موسسات و نهادهای مختلفی با ما همکاری کرده‌اند به گونه‌ای که فدراسیون فوتبال تقریبا هزینه‌ای بابت امور فرهنگی متقبل نشده است.
 یکی از اصلی‌ترین کارهای فرهنگی فدراسیون فوتبال بافت فرش‌های نفیس برای جام جهانی بود که طی یک فراخوان از همه هنرمندان قالیباف دعوت شد و در نهایت چند هنرمند قالیباف تبریزی کار را بر عهده گرفتند. 7 قالی نفیس بافته شده که قرار است 3 قالی به ابعاد یک متر در 70 سانتی‌متر زمان بازی ایران با مراکش، اسپانیا و پرتغال از سوی کاپیتان تیم ملی به کاپیتان‌های این 3 تیم اهدا شود. 4 قالی دیگر به ابعاد 2 در 5/1 متر با نقش و نگار و نمادهای جام جهانی بافته شده که یکی از آن‌ها به موزه فدراسیون فوتبال ایران، یکی به فیفا، یکی به موزه ملی روسیه و دیگری به آستان قدس اهدا خواهد شد؛ ضمن این‌که یک کتاب فرش جام جهانی هم با 22 صفحه در ابعاد 100 در 70 بافته شده که در نوع خود کم‌نظیر است و در آن تاریخچه 20 دوره جام جهانی با شرح وقایع آن بافته شده است!
 دومین کار ویژه کمیته فرهنگی برای جام جهانی ساخت سرود مخصوص تیم ملی ایران بود. در دوره‌های گذشته معمولا یک خواننده انتخاب می‌شد و بودجه‌ای در اختیارش قرار می‌گرفت و آهنگی می‌ساخت که گاهی منتقدان زیادی هم داشت. در این دوره روال را تغییر دادیم و با امضای تفاهم‌نامه با مرکز ملی موسیقی کشوری و بنیاد رودکی قرار بر این شد که ارکستر سمفونیک ملی و آقای سالار عقیلی سرود جام جهانی را برای تیم ملی تهیه کنند. برای ساخت این سرود 30 شاعر دعوت شدند که دور هم شعر و سرود گفتند و تیم داوری بهترین آن را انتخاب کرد و آقای عقیلی هم آن را خواند.


 همچنین در راستای کارها و اقدامات فرهنگی فدراسیون فوتبال برای جام جهانی 2018 روسیه، کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال تصمیم به اعزام ارکستر سمفونیک ملی ایران به خوانندگی سالار عقیلی به روسیه کرده است. با هماهنگی مرکز ملی موسیقی روسیه و بر اساس تفاهم‌نامه با روس‌ها قرار شده ارکستر سمفونیک 100 نفره کشورمان در 3 شهر سن‌پترزبورگ، کازان و مسکو اجرا داشته باشند که به ترتیب در روزهای 24، 27 خرداد و 3 تیر ماه خواهد بود. طبق توافق ایران و روسیه بلیت‌فروشی تک اجرای سالار عقیلی هم با روس‌هاست و از این رو هنوز قیمت بلیت‌های ارکستر مشخص نیست. همه هزینه‌های گروه ارکستر که حدود 30 میلیارد ریال می‌شود توسط یک برند مشهور ‌پوشاک ایرانی و وزارت فرهنگ و ارشاد تامین شده و فدراسیون فوتبال هیچ هزینه‌ای در این رابطه نمی‌کند.
 برای هواداران و تماشاگران ایرانی حاضر در روسیه هم اقلام و هدایایی در نظر گرفته شده که توسط ستادهای دانشجویی در مراکز عمده تجمع ایرانیان توزیع خواهد شد. 15 هزار پرچم، 5 هزار تی‌شرت که توسط یکی از بانک‌های کشور تهیه شده و در اختیار ما قرار داده شده از جمله این اقلام هستند؛ ضمن این‌که 10 هزار پیشانی‌بند توسط بافنده قالی‌ها در اختیار ما قرار داده شده و 5 هزار حمایل پرچم ایران که آن‌ها هم پیش از 3 دیدار ایران توزیع خواهد شد. همچنین بروشوری از ایران و جاذبه‌های آن تهیه شده در تیراژ 30 هزار که به 3 زبان روسی، انگلیسی و اسپانیایی است و بین فوتبال‌دوستان از نقاط مختلف جهان توزیع خواهد شد.
 تهیه کلیپ مخصوص جام جهانی با عنوان کودک و صلح جهانی که با همکاری استاد جمشید مشایخی است و قرار است در روسیه، لندن و سوئیس به نمایش گذاشته شود از دیگر اقدامات فرهنگی ماست.
 برگزاری نمایشگاه عکس جام جهانی، نمایشگاه نقاشی جام جهانی، همچنین مسابقه کتابخوانی با توزیع رمان جام جهانی در جوادیه، رونمایی از هواپیمای اختصاصی و چارتر تیم ملی، رونمایی از اتوبوس مخصوص تیم ملی و طراحی و رونمایی از مسکات یا همان نماد یوزپلنگ برای تیم ملی از دیگر کارهای فدراسیون فوتبال و کمیته فرهنگی است.