مسوولیتی در تامین امنیت اسراییل نداریم

گروه سیاسی- هر چند سایه جنگ هنوز بر سر خلیج‌فارس نیفتاده است ولی رویدادهای سوریه و حضور ایران در نزدیکی‌ مرزهای اسراییل مقامات تل‌آویو و متحد راهبردی آن ایالات متحده آمریکا را به شدت خشمگین کرده است. اخیرا نشریه فارین پالیسی در تحلیلی با توجه به تعمیق حضور ایران در سوریه، این حضور را با حضوری که ایران در حمایت از حزب‌الله لبنان دارد مقایسه کرده و نتیجه گرفته است که احتمالا جمهوری اسلامی ایران حضوری مداوم و بلندمدت در خاک سوریه خواهد داشت. اگر به این تحلیل اقدامات کشورمان در بهره‌برداری از معادن سولفات و مخازن نفت و گاز سوریه اضافه شود، آنگاه واقعا باید نتیجه گرفت که بدون توجه به اراده کشورهای دیگر از جمله روسیه، ایران همچنان حضور جدی و تاثیرگذار خود را در سوریه حفظ خواهد کرد.
در این صورت دلمشغولی تل‌آویو و ایالات متحده درباره حضور و تاثیرات حضور ایران در سوریه به حداکثر خواهد رسید. تل‌آویو به‌طور جدی اعتقاد دارد که قرار گرفتن نیروها و هواداران جمهوری اسلامی ایران در کنار مرزهایش، باعث بی‌ثباتی و رشد فزاینده خطر علیه منافع ملی‌اش می‌شود. در این‌باره مقامات نظامی اسراییل نه فقط پیش از این هشدارهای جدی به تهران داده‌اند بلکه اقدامات عملی هم علیه پایگاه‌های ایران یا پایگاه‌های منسوب به ایران به انجام رسانده‌اند.
افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو در حالی که چشم‌انداز تخاصم میان ایران، ایالات متحده و اسراییل، روندی افزایشی خواهد داشت، بسیاری از ناظران را- به ویژه ناظران مسایل نظامی- نگران کرده است.
در تازه‌ترین تحول در این‌باره، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و هشدار درباره پیامدهای امنیتی این اقدام گفت با توجه به اینکه اسراییل عضو ناتو نیست، این سازمان مسوولیتی در تامین امنیت آن ندارد. ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان مسوولیتی در زمینه تامین امنیت رژیم صهیونیستی ندارد. وی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و افزایش تنش در منطقه غرب آسیا در این مورد به نشریه آلمانی اشپیگل گفت در صورت حمله ایران به این رژیم، تل‌آویو نمی‌تواند روی کمک ناتو حساب کند و افزود: اسراییل شریک ماست اما عضو ناتو نیست (به همین دلیل) تضمین امنیتی مربوط به بند 5 به اسراییل ارتباطی ندارد.


استولتنبرگ گفت سازمان ناتو در روند صلح در غرب آسیا نقش نداشته است و همین‌طور در مناقشه‌های سیاسی هم دخالت ندارد و این‌کار وظیفه این سازمان نیست.
دبیر‌کل سازمان ناتو همچنین درباره اینکه بتوان توافق هسته‌ای با ایران را نجات داد هم ابراز تردید کرد و گفت: «توافق هسته‌ای با ایران همچنان وجود دارد اما سوال این است که آیا این توافق بدون آمریکا هم کارایی دارد؟در هر حال‌ تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های اروپایی زیاد است.»
وی رویکرد متفاوت در میان کشورهای ناتو در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران را رد کرد و گفت: «ناتو از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند چرا که ما می‌خواهیم مانع از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شویم و همه کشورهای عضو ناتو درباره این هدف موضع مشترکی دارند.»
استولتنبرگ همچنین درباره برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور که به زعم وی به بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود، ابراز نگرانی کرد و گفت دولت آمریکا و دیگر هم‌پیمانان در زمینه اینکه توافق هسته‌ای با ایران بهترین وسیله است که با استفاده از آن بتوان به این مسایل پرداخت، اتفاق‌نظر دارند.
به تعرض دشمن پاسخ قاطع
می دهیم
این در شرایطی است که رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح به نمایندگی از آحاد نیرو‌های مسلح اطمینان داد فرزندان غیرتمند ملت در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج مستضعفین برای پاسخ قاطع و کوبنده به هرگونه تهدید، تعرض و طمع‌ورزی دشمنان و بدخواهان لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری به مناسبت بیست و نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد و در آستانه روز جهانی قدس پیامی صادر کرد؛ پیامی که به نظر می‌رسد خطاب به مقامات اسراییل صادر شده باشد. در بخشی از متن پیام سرلشکر باقری آمده است: بیست و نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و پنجاه و پنجمین سالگشت قیام خونین پانزدهم خردادماه در شرایطی گرامی داشته می‌شود که به رغم کینه‌توزی‌ها و فتنه‌آفرینی‌های پیوسته جبهه دشمن ومعاندین انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام راحل (ره) و امام حاضر انقلاب در جای‌جای عالم حتی در قلب اروپا و آمریکا تجلی معناداری یافته است و جامعه بشری را تحت تاثیرات شگرف و معجزه‌گون خود قرار داده است. در چنین ایامی که یاد و نام امام عظیم‌الشان‌(ره)، مصلح بزرگ و ابر‌مرد جهان بشریت، فضای کشور را متاثر عظمت خویش ساخته است، ترسیم موقعیت امروز انقلاب و جمهوری در چهل سالگی به ویژه برای نسل جوان و رویش‌های انقلاب که در معرض تهاجم مجازی و حقیقی امپراتوری رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن قرار دارند، بسیار ضروری، الهام‌بخش و عبرت‌آموز است.
وی در ادامه افزوده است: انقلابی که از همان ۱۵ خرداد ۴۲ قبله خود را نه لیبرال‌دموکراسی «غرب» و نه مارکسیسم کمونیسم «شرق» که تنها «کعبه» و اسلام ناب محمدی (ص) قرار داده بود، با شکستن انحصار دو‌قطبی جهان هم‌اینک به عنوان یک ضلع جدید در «‌هندسه قدرت جهانی» خود‌نمایی می‌کند و با باطل ساختن آمال و آرزوی آمریکایی‌ها که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سودای «قرن جدید آمریکایی» و «خاورمیانه جدید» بودند، خود را به یک حقیقت زنده و جاری در عینیت حیات امت اسلامی و بلکه جوامع و ملل گیتی تبدیل کرده است.
در سالگرد ارتحال و یاد امام (ره) باور داریم‌ طی دوران زعامت خلف صالح و شایسته ایشان، رهبر فرزانه و با درایت انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، کشور عزیزمان در توفان جنگ و ناامنی‌های منطقه‌ای و شعله‌ور شدن آتش فتنه تروریسم تکفیری؛ بر چالش‌ها، تهدیدات و خطر‌های فراوان پیش‌رو که توسط «طاغوت اعظم» آمریکای خبیث و «مثلث شیطانی» انگلیس، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب در مسیر حرکت انقلاب و ملت ایران گسترانده شده بود، فائق آمده است و در عرصه داخلی نیز توطئه‌ها و نقشه‌های پیچیده و فریبنده دشمن در ایجاد انحراف و تزلزل در صراط مستقیم انقلاب و قرار دادن نظام اسلامی در ریل فروپاشی‌ را خنثی ساخته است.
در این شرایط خطیر که نبرد بنیادین نظام سلطه و استکبار با محوریت رژیم شرور آمریکا علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در میانه‌های پیچ بزرگ تاریخی وارد مراحل سرنوشت‌سازی شده است، باید تاکید کرد وصیت جاودان امام راحل (ره) در «پشتیبانی از ولایت فقیه» همچنان عامل اصلی ماندگاری انقلاب و آسیب‌ناپذیری کشور از هرگونه انحراف، توطئه و فتنه است‌ لذا به نمایندگی از آحاد نیرو‌های مسلح مقتدر، انقلابی و ولایت‌مدار به ملت شریف و سلحشور ایران اطمینان می‌دهم. فرزندان غیرتمند شما در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج مستضعفین بر عهد دیرینی که با امامین انقلاب اسلامی و شهیدان گرانقدر بسته‌اند، استوارند و با نصب‌العین قرار ‌دادن منویات و فرامین فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای عزیز تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را پشتوانه صیانت از استقلال، تمامیت ارضی و امنیت ملی، پیشروندگی انقلاب و نظام اسلامی، غلبه بر جاهلیت مدرن و نیل به دروازه‌های تمدن نوین اسلامی قرار داده و به فضل الهی در این مسیر مبارک برای پاسخ قاطع و کوبنده به هرگونه تهدید، تعرض و طمع‌ورزی دشمنان و بدخواهان لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.
همچنین وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که تا‌کنون هیچ‌گونه توافقی درباره جنوب سوریه انجام نشده‌ و ایران در این کشور هیچ‌گونه حضور نظامی ندارد. ‌ولید المعلم‌ وزیر خارجه سوریه، طی کنفرانسی مطبوعاتی، هرگونه حضور نظامی ایران در کشورش را رد کرد. المعلم متذکر شد که نقش ایران در سوریه مستشاری است که به درخواست دمشق انجام شده و هرگونه گزارش‌‌ در این‌باره روایت‌ها و ادعاهای اسراییل است. وی افزود: در صورتی‌ درباره جنوب سوریه توافق می‌شود که نیروهای آمریکایی از «التنف» عقب‌نشینی کنند. المعلم تصریح کرد که مستشاران ایران با ارتش سوریه همکاری می‌کنند و آن‌گونه که اسراییل ادعا می‌کند، ایران پایگاه نظامی ثابتی در سوریه ندارد. این دیپلمات ارشد سوریه خاطرنشان کرد که مستشاران ایرانی به دعوت نظام دمشق در سوریه حاضر هستند و حضور ایران در سوریه بر‌عکس حضور آمریکا،‌ ترکیه و فرانسه قانونی است. ولید المعلم اظهار داشت تا زمانی‌که جنگ علیه تروریسم در سوریه ادامه دارد، سوریه به‌عنوان کشور دارای حاکمیت، با هر طرفی که بخواهد، همکاری می‌کند. این در حالی ا‌ست که ‌واسیلی نبنزیا‌ نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفته بود که اسراییل و روسیه بر سر خروج نیروهای ایرانی و هم‌پیمانان آنها از جنوب سوریه توافق کرده‌اند.با این حال تجربه‌های پیشین نشان داده که حتی وقتی سیاستمداران اراده جنگ می‌کنند، نظامیان عاقلانه‌تر می‌اندیشند و از وقوع فاجعه جلوگیری می‌کنند.