گام 70 هزاربشکه ای روس ها برای افزایش تولید

گروه انرژی- پس از آنکه قیمت جهانی نفت در چند هفته اخیر روند صعودی را طی کرد و رکوردی چند ساله را به ثبت رساند، نشست وزیران نفت روسیه، عربستان و امارات در سن‌پترزبورگ باعث شد تا قیمت نفت با کاهش پنج درصدی مواجه شود‌.
افزایش تدریجی قیمت نفت خام و رسیدن آن به سطح 80 دلار باعث حساسیت و نگرانی کشورهای تولیدکننده این انرژی فسیلی شده و آنها را به اتخاذ یک راهکار مناسب وادار کرد و در این میان وزیران نفت روسیه‌، عربستان و امارات بر سر افزایش عرضه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام به توافق رسیدند و همین توافق توانست 3 تا 5 درصد قیمت هر بشکه از انواع نفت خام را کاهش دهد‌.
بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ژوییه در بازار نیویورک با 23/1 دلار یا معادل 8/1 درصد کاهش، در 81/65 دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از ۱۰ آوریل بود‌. نفت آمریکا برای ماه می 2/2 درصد کاهش ثبت کرد و در هفته گذشته حدود 1/3 درصد کاهش داشت که به کاهش 9/4 درصدی در هفته پیش از آن افزوده شد‌.
بهای معاملات برنت برای تحویل در آگوست در بازار لندن ۷۷ سنت یا یک درصد کاهش یافت و در 79/76 دلار در هر بشکه بسته شد‌. نفت برنت ماه می را با 2/3 درصد رشد و هفته گذشته را با 4/0 درصد رشد قیمت به پایان رساند‌.


بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها در نشست سن‌پترزبورگ خلاف توافق‌های قبلی تصمیم گرفته شد تا تولید نفت خام به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد‌. قرار است این پیشنهاد به همراه دلایل در نشست آتی اوپک در اوایل تیر ماه به دیگر اعضا ارائه و در مورد آن بحث شود‌. دلیل عمده این اقدام هراس از آینده است‌. به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، برخی کشورهای تولیدکننده نگران هستند بالارفتن قیمت نفت موجب افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شیل ایالات متحده و رشد شدید تولید شود‌.
این همان دلیلی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال هم به آن اشاره کرد و در گزارشی نوشت: ایالات متحده اکنون بیشتر از هر زمان دیگر در حال تولید نفت است‌. بخش عمده‌ای از این افزایش تولید به یمن نفت‌های غیرمتعارف حاصل شده است‌ اما از آنجا که هنوز در بازار نفت جهان، عربستان سعودی حرف نخست را می‌زند بار دیگر به دنبال تعیین مسیر آینده است‌.
در چند سال گذشته عربستان با افزایش تولید نفت و پایین کشاندن قیمت‌ها موجب شد تا صنعت نفت شیل از کار بیفتد و توان سرمایه‌گذاری و ادامه حیات را از دست بدهد‌. نفت شیل اکنون با بهبود قیمت‌ها هدف سرزنش‌های بسیاری قرار گرفته است و ریاض می‌خواهد با دخالت در این بازار، شرایط را بار دیگر تغییر دهد‌. به نوشته وال‌استریت ژورنال حال که قیمت نفت در بالاترین میزان از سال 2014 قرار گرفته است پادشاهی سعودی برای تغییر شرایط وارد میدان شده است‌.
پیش‌بینی می‌شود اگر همین شرایط ادامه پیدا کند نفت‌های غیرمتعارف تا یک دهه آینده تولید نفت خام ایالات متحده را دو برابر می‌سازند‌. کارشناسان تاکید دارند در آن شرایط جایگاهی که مدت‌ها در اختیار عربستان سعودی بود به ایالات متحده به عنوان مهمترین تولیدکننده نفت می‌رسد‌.
به اعتقاد تحلیلگران غربی، برنده‌های واقعی اجرای مصوبه نشست سن‌پترزبورگ کشورهای عربستان، روسیه، امارات و کویت خواهند بود زیرا آنها دارای ظرفیت مازاد تولید هستند و می‌توانند از تسهیلات افزایش عرضه برای ارتقای درآمدهای مالی خود استفاده کنند‌.
از طرف دیگر الکساندر نواک رسیدن قیمت نفت به بالاتر از 80 دلار را فراتر از انتظار و برنامه‌ها ارزیابی و آن را شگفت‌آور توصیف کرد‌. وی گفت: همیشه قیمت بالای نفت برای تولیدکنندگان مطلوب نیست، وقتی سطح قیمت بیش از حد بالا می‌رود موجب بی‌ثباتی بازار و افزایش عرضه می‌شود‌.
خبرگزاری راشاتودی هم در گزارشی نوشت: به باور تحلیلگران ریاض و مسکو تمایلی ندارند قیمت نفت خام را از حدود 75 دلار کنونی به 100 دلار افزایش پیدا کند زیرا به اعتقاد آنها افزایش قیمت نفت رشد اقتصادی جهان را کم می‌کند‌.
«باب پارکر» تحلیلگر مدیریت سرمایه هم به شبکه تلویزیونی سی‌. ان‌. بی‌. سی اظهار داشت: روسیه، عربستان و دیگر اعضای اوپک به نتیجه‌ای که در بازار نفت می‌خواستند رسیده‌اند‌. حال بزرگترین تولیدکنندگان نفت در چارچوب توافق اعضای اوپک و غیراوپک، می‌توانند شرایط را مدیریت کنند‌.
تحلیلگران کومرس بانک نیز در یادداشتی نوشتند: برنت اواسط هفته گذشته از اظهارات مقامات سعودی که عنوان کردند این کشور مایل است تولید در واکنش به افت شدید عرضه ونزوئلا و احتمال مختل شدن صادرات ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا به تدریج افزایش پیدا کند، حمایت یافت‌. با این حال انتظار می‌رود اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک تا پایان سال محدودیت‌های عرضه خود را حفظ کنند‌.
در همین حال الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با بلومبرگ گفته است: هنوز هیچ تصمیمی درباره کم‌کردن سهمیه‌های کاهش تولید گرفته نشده است‌. این تصمیم پیش از ۲۲ ژوئن گرفته نمی‌شود‌. سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی نیز گفت: این تصمیم باید با موافقت اکثریت اتخاذ شود‌. با این حال به نظر می‌رسد اکثر معامله‌گران افزایش تولید از سوی اوپک و روسیه را قطعی می‌دانند‌. متوسط تولید روزانه عربستان سعودی نیز رو به افزایش بوده و هفته گذشته به بالاترین میزان در هفت ماه گذشته رسید‌.
همچنین غول نفتی روس‌نفت روسیه طی دو روز گذشته تولید خود را ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است‌.
بلومبرگ با اشاره به اظهارات مدیر دارایی شرکت رنسانس کپیتال گزارش داد روس‌نفت در آماده‌سازی برای تصمیم اوپک به منظور آغاز تسهیل محدودیت‌های تولید، به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرده است تولید نفت را طی دو روز گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است‌.
این شرکت ظرفیت تولید شناور بین ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز را دارد و متوسط تولید روزانه‌اش در سه ماهه نخست امسال 57/4 میلیون بشکه در روز بوده است‌.
طبق اعلام سرویس مطبوعاتی روس‌نفت، این شرکت همچنان با سهمیه‌ای که تحت توافق اوپک با متحدانش تعیین شده تولید می‌کند اما نخستین افزایش تولید نشانه واضحی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه مشتاق است به نرخ تولید روزانه بالاتر بازگردد به خصوص پس از اینکه سود خالص این شرکت در سه ماهه نخست به مدد بهبود قیمت‌ها، هفت برابر افزایش یافت‌.
روس‌نفت در زمان انتشار آمار سه‌ماهه اول اعلام کرد می‌تواند تولیدش را به سرعت ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد‌. با این وجود معامله‌گران منتظر دیدار رسمی اعضای اوپک و غیراوپک هستند که ۲۲ ژوئن انجام می‌شود‌.
به گفته راب ‌هاورث، استراتژیست ارشد در بانک آمریکایی «ولث منیجمنت»، بازار همچنان انتظار دارد با بازگشت تولید روسیه و عربستان سعودی به سطح عادی، شاهد اندکی مازاد عرضه باشد‌. ما بر این باوریم که دورنمای کوتاه‌مدت برای قیمت‌های نفت احتمالا ضعیف خواهد بود و منعکس‌کننده تسهیل محدودیت‌های تولید اوپک در سه ماهه سوم است‌.
تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد کاهش ذخایر نفت با افزایش جزیی ذخایر بنزین و میعانات جبران شده است‌.
بازار نفت در حال حاضر در وضعیت انتظار و مشاهده قرار گرفته از همین رو روند صعودی بلندمدت تغییری نکرده است‌. اما هنوز هیچ نشانه‌ای از اینکه روند کوتاه‌مدت افت قیمت‌ها به پایان رسیده است، مشاهده نمی‌شود‌.