ایران با مخالفت روسیه دست از کمک به سوریه برنخواهد داشت

نایب ريیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به ادعاهايي كه مقامات روس در باره خروج ايران از سوريه داشتند ،گفت: هنوز مقامات ارشد در وزارت خارجه، لزوم خروج ایران وسایر نیروهای مسلح از خاک سوریه را اعلام نکرده‌اند، بنابراین تا زمانی‌که این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است، لزومی برای ترک خاک سوریه وجود ندارد.کمال دهقانی فیروزآبادی در رابطه با اين زياده خواهي مقامات روسيه افزود: واقعیت این است که حضور همه نیروهای مسلح در خاک این کشور بنا به درخواست و دعوت خود دولت سوریه بوده است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه سوریه برای برقراری امنیت در مرزهای خود و ایجاد آرامش در منطقه از کشورها دعوت کرد تا برای مقابله با جنگ و نا آرامی به دولت این کشور کمک کنند، تشريح كرد: بر همین اساس باید گفت که حضور ایران به دعوت رسمی دولت این کشور بوده و مقابله با تروریسم یکی از اهداف اصلی ایران برای حضور در خاک این کشور است؛ در واقع ایران به دنبال سلطه و برتری در منطقه نبوده و نیست و تنها هدف ایران کمک به صلح و امنیت و جلوگیری از تجزیه کشورهاست.
نایب ريیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه افزود: این یعنی اگر دولت و مردم سوریه تصمیم بگیرند تا ایران و سایر نیروهای مسلح خاک این کشور را ترک کنند، ایران بي‌شك عقب‌نشینی خواهد کرد. به نظر می‌رسد سوریه بهترین تصمیم را در زمینه مقابله با داعش گرفته و از سایر کشورها برای این امنیت کمک گرفته است. کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به دليل حضور نيروهاي كشورمان در كشور سوريه گفت: اين كشور برای حفظ اراضی خود باید از ایران کمک بگیرد تا بتواند با تروریست مبارزه کند، کشور ما نیز از این اقدام سوریه استقبال می‌کند و تا جایی که در توان دارد برای ایجاد امنیت و آرامش به دولت این کشور کمک خواهد کرد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: حتی اگر سایر کشورها مثل روسیه نیز از ایران بخواهند تا در مسائل داخلی سوریه دخالتی نداشته باشد، بازهم ایران کناره‌گیری نخواهد کرد و بر اساس برنامه‌های خود با کشورهای مخالف برخورد خواهد کرد. ایران بنا به خواسته دولت روسیه نبوده که در خاک سوریه حضور یافته است بنابراین هیچ‌گاه با مخالفت روسیه دست از کمک رسانی و ایجاد امنیت از سوریه برنخواهد داشت.


دهقانی فیروزآبادی گفت: اصل حاکمیت خود سوریه است که باید با حضور ایران و سایر نیروهای مسلح مخالفت کند. دولت سوریه در زمینه تصمیم‌گیری برای حضور نیروهای خارجی در خاک خود از استقال برخوردار است و کسی اجازه دخالت در این زمینه را ندارد. یعنی هیچ کشوری غير از سوريه نمی‌تواند به ایران برای ترک این منطقه فشار بیاورد.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه حضور نیروهای خارجی هم در خاک سوریه هیچ وقت تا ابد نخواهد بود، تاكيد كرد: قرار نیست ایران تا سال‌های طولانی در سوریه بماند و از امنیت آن دفاع کند، بلکه به محض ایجاد صلح در سوریه، ایران داوطلبانه از این کشور خارج خواهد شد و دخالتی در زمینه مسائل داخلی آن نخواهد داشت اما به‌نظر می‌رسد هنوز زمان آن نرسیده است.وي ادامه داد: دولت و مردم سوریه نیاز به کمک ایران دارند و برای مهار تروریست‌ها از نیروهای کشور ما کمک می‌خواهند. اگر کشورهای غربی برای عدم حضور ایران از خاک سوریه اصرار می‌کنند و در این زمینه از روسیه کمک می‌گیرند، تنها به یک دلیل است و آن‌هم ایجاد شکاف و اختلاف در بین دو هم پیمان قدیمی یعنی ایران و روسیه است. نایب ريیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتقادهايي كه به رويكرد مسئولان روس در قبال سوريه وجود دارد، گفت: شاید این باور به دلیل این شکل گرفته است که بسیاری از اتحاد هماهنگی ایران و روسیه هنوز آگاهی کامل ندارند زیرا این دو کشور در سال‌های اخیر همپیمانان خوبی بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد فشاری به ایران از سوی دولت روسیه برای ترک خاک سوریه وجود نخواهد داشت. وي در پايان افزود: می توان گفت هماهنگی بسیار دقیق میان دو کشور وجود دارد و کشورهای غربی نمی‌توانند این اتحاد را از بین ببرند. اگر هم فشاری از سوی روس‌ها به ایران درباره مسائل داخلی سوریه باشد، ایران در مقابل دولت روسیه ایستادگی خواهد کرد زیرا ما بنا به درخواست مقامات روسی وارد خاک سوریه نشده‌ایم تا با اجازه این کشور دست از هدف خود که ایجاد صلح در منطقه است برداریم. این استقلال درباره همه کشورهای درگیر در مسائل سوریه وجود دارد و تا زمانی که خود سوریه نخواهدکسی خاک این کشور را ترک نخواهد کرد.