خلع سلا ح اتمی کره‌شمالی، عملیاتی نیست

ترامپ هفته پیش با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بود برنامه ملاقات خود با رهبر کره شمالی را لغو می‌کند.اما بعداز ديدار با كيم يونگ چول(مقام بلندپايه كره شمالي)دركاخ سفيد اعلام كرد برنامه ديدارش با كيم جونگ اون،مطابق برنامه قبلي در تاريخ ١٢ژوئن(٢٢خرداد) درسنگاپور انجام خواهد شد.
کیم یونگ چول که از او به عنوان دست راست رهبر کره شمالی نام برده می‌شود، نامه‌ای را از جانب کیم جونگ اون به دونالد ترامپ تحویل داده است. رییس جمهوری آمریکا که پیش از این از وجود چنین نامه‌ای خبر داده بود، روز جمعه طبق روال قبلي با ديپلماسي توييتري این نامه را بسیار جالب خواند و گفت شاید زمانی محتوای آن را فاش کند. اما كمي بعد گفت این نامه را نخوانده و حتی هنوز آن را باز هم نکرده است.ترامپ از زماني كه قدرت رادركاخ سفيد به دست گرفت (٤٩٧روز)سه هزارودويست ويك ادعاي دروغ و گمراه كننده گفته است ،پس اين توييت ها دور از انتظار نبود.
دونالد ترامپ در عین حال خاطر نشان کرد که در جریان دیدار روز جمعه خود با هیات کره‌ای، درباره مسائل حقوق بشری گفت‌وگویی نکرده است.
وی همچنین اعلام کرد صدها تحریم جدید برای کره شمالی در آستین دارد اما اكنون دست نگه خواهد داشت. وی درباره دیدارش با نماینده رهبر کره شمالی افزود: فکر می‌کنم شروع خوبی است.


براي بررسي ديدار تاريخي ترامپ و كيم جونگ اون و سياست هاي دوكشور براي مذاكره پيش‌رو،«قانون»با غلامحسين بلنديان،معاون سابق امنيتي وزارت كشور،گفت و گويي داشته كه در ادامه از نظر مي‌گذرد.
نظرشما درمورد رفتار اخير ترامپ و توهين هاي او به كره شمالي و واكنش مقامات كره شمالي در واكنش به لغو ديدار ازسوي ترامپ چيست؟آيا رفتاركره شمالي به‌حق است؟
رفتار ترامپ براساس يك سيستم انجام مي‌شود واين سيستم رفتار اورا ديكته مي كند كه در داخل آمريكا و فراي آمريكا درمنطقه غرب وشرق آسيا و...اين گونه عمل كند.نكته مهمي كه بايد به آن اشاره كرد، اين است كه هنري كيسينجر(يكي از نظريه‌پردازان سياست خارجي آمريكا ) يكي از افرادي است كه درحزب جمهوريخواه آمريكا است وروساي اين حزب از او استفاده لازم را مي‌كنند،شاهد بوديم كه چندي پيش با ترامپ ملاقاتي داشت.
او راهبردي را درسياست خارجي آمريكا تحت عنوان راهبرد خردمندانه با اقدامات بي خردانه مطرح كرد.براساس اين راهبرد اگر آمريكا بخواهد به سياست‌ها و اهداف خود نايل شود ،در بعضي از مقاطع زماني بايد اين راهبرد بخردانه را انجام دهد اما با رفتاري كه منطقي نيست.رفتارهاي ترامپ نشان‌دهنده فردي است كه كمتر متكي به عقل رفتار مي كند.اما بايد بدانيم اين رفتارها درچارچوب راهبرد و نظريه اي است كه ترامپ آن را بازي مي كند.ترامپ يك فرد تاجر پيشه اي است و اين رفتارها را به خوبي مي تواند انجام دهد.
درمنطقه غرب آسيا ديديم چگونه درمورد كشورها عمل مي كند.در مورد عربستان ، امارات و كشورهاي حوزه خليج فارس بارها از لفظي به عنوان گاو شيرده استفاده كرده ، درصورتي كه عربستان را متحد راهبردي آمريكا مي‌داند.شرق آسيا يكي از مسائلي كه ترامپ با آن روبه رو است.
در شرق آسيا ،متحدان آمريكا (ژاپن و كره‌جنوبي)تلاش مي كنند اهداف آمريكا وحضور آمريكا راحفظ كنند.آمريكا هم سعي مي كند حضور خود را با هزينه متحدان خود حفظ كند.مي دانيم كه اگر آمريكا طرفدارامنيت در شرق آسياست بايد اجازه دهد ميان همسايگان(كره جنوبي و كره شمالي ،كره‌شمالي و ژاپن)مذاكراتي انجام شود وخود به نقطه نظراتي برسند.اما مي‌بينيم زماني كه مذاكرات ميان دو كشور در منطقه انجام مي‌شود،بلافاصله آمريكا عكس العمل نشان مي‌دهد؛عكس‌العملي كه ترامپ اين اواخربعد از ديدار رهبران كره‌شمالي و كره جنوبي نشان داد وبا تغيير موضع خود اعلام كرد بارهبر كره‌شمالي ملاقات مي كند.او مي خواهد به متحدان خود (كره‌جنوبي و ژاپن )يادآوري كند كه من بايد مشكلات آن منطقه را حل كنم ونبايد دراين زمينه پيش برويد.درمقابل كره شمالي با توجه به اينكه از قدرت اتمي تدافعي ،پدافندي و آفندي برخوردار است،مي تواند با قدرت بر ميز مذاكرات بنشيند.
براي آنكه آمريكا روش رسيدن به اهداف خردمندانه با روش بي خردي را انجام دهد ،لازم است ترامپ نقش آفريني وهنر پيشگي كند؛دربعضي موارد توهين يا حمايت و ستايش كند.ترامپ اين رفتارها را انجام مي دهد تا طرف مقابل را به واكنش وادار كند ومتناسب با اين واكنش ها سياست خود را اعمال كند.
در مجموع اين برخوردهاي زشت را ناشي از يك روش اخلاقي نمي دانم و آن را درچارچوب يك تئوري و راهبردهايي مي دانم كه نظريه‌پردازان بزرگ آمريكا مانند هنري كيسينجر طراحي مي‌كنند وترامپ مجري آن است.
آيا خلع سلاح كره شمالي نشدني و رويايي است ؟
خلع سلاح كره شمالي عملياتي نيست.درست است كه كره شمالي مشكلات اقتصادي و سياسي زيادي دارد اما به هيچ عنوان برگ برنده(سلاح هسته‌اي)را از دست نخواهدداد.اگر برگ برنده در اختيارش نباشد به هيچ عنوان قادر به مذاكره ازموضع بالا نيست و نمي تواند مطالبات خود را تامين كند.
كره شمالي‌با توجه به تجربه هاي زيادي كه به طور مشخص درخصوص ليبي وحتي برجام كسب كرده است ، مي‌داند آمريكا چگونه عمل مي‌كند.به نظر مي‌رسد رهبران كره شمالي هرچند در شرايط فعلي از نظر اقتصادي،سياسي و اجتماعي و تقويت‌هاي اقتصادي به يك حضور منطقه‌اي و بين‌المللي كه آمريكا به آن‌ها وعده مي دهد نيازمندنداما آگاه هستند خلع سلاح موجب مي‌شود كه هيچ يك از وعده‌هاي آمريكا محقق نشود؛بنابراين به نظر مي رسد خلع سلاح امر بعيدي است.
نظرشما دررابطه با موضع ژاپن در خصوص مذاكره ترامپ وكيم جونگ اون چيست ؟
همان‌گونه كه اشاره كردم، كشورهاي منطقه شرق آسيا مايلند مشكلات و چالش ها با همسايگان را خود حل كنند، چون هزينه كمتري دارد تا آمريكا آن را حل كند.با ورود آمريكا براي حل چالش‌ها،دومشكل به وجود مي آيد :اول اينكه توافق وهژموني آمريكا مانند قبل بر كره جنوبي و ژاپن ادامه خواهد داشت.دوم اينكه هزينه هاي اين برنده شدن و توفق در مذاكرات و رفع چالش در شرق آسيا را بايد ژاپن و كره پرداخت كنند.
به نظر بنده كره جنوبي و ژاپن به دنبال اين هستند كه باتوجه به قدرت اقتصادي خود در منطقه مسائل را حل كنند اما سياست هاي آمريكا چنين اجازه اي را به آن ها نخواهد داد.