پیگیری مطالبات کامیون‌داران از سوی قوای سه‌گانه

معاون وزیر کار از پیگیری مطالبات کامیون‌داران در قالب کمیته‌های تخصصی خبر داد و تأکید کرد: این وزارتخانه تا حصول نتیجه، پیگیر مطالبات آنها خواهد بود، این در حالی است كه عضو كمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس کارگروه رسیدگی به خواسته کامیون‌داران نیز‌ گفت: رسیدگی بخشی از مطالبات و خواسته‌های كامیون‌داران در برخی حوزه‌‌‌ها در حال انجام است در این بین دادستان‌های استان‌های مختلف نیز در میان معترضین حاضر شده‌اند و از نزدیك در جریان مشكلات این صنف قرار گرفته‌اند.
به گزارش «جوان»، ضعف صنفی در بخش كامیون‌داران باعث انباشت مطالبات و مشكلات فعالان این حوزه شده است، این در حالی است كه در پی اعتراضات چند هفته اخیر برخی از فعالان این صنف‌، در ابتدا مطالبات بیان و سپس مطالبات حقه فعالان این صنف از مجاری قانونی و مساعدت هر سه قوه در حال اجابت است. در همین رابطه، معاون وزیر کار از پیگیری مطالبات کامیون‌داران در قالب کمیته‌های تخصصی خبر داد و تأکید کرد: این وزارتخانه تا حصول نتیجه، پیگیر مطالبات آنها خواهد بود. احمد مشیریان، معاون وزیر کار با اشاره به نشست کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری با وزیر تعاون، کار‌، گفت: با هماهنگی وزیر کار، این افراد نشست مشترکی با یکی از معاونان وزیر صنعت برگزار کردند که مشکلات خود را در حوزه‎های مختلف از جمله تأمین لاستیک و مطالبات مربوط به وزارت صنعت طرح کردند. وی افزود: بخشی از مطالبات رانندگان مربوط به مشکلات بیمه‌ای از جمله بیمه تکمیلی است که در نشست مشترک وزیر کار و مدیرعامل تأمین اجتماعی مطرح شد. همچنین بخش دیگری از درخواست‌های کامیون‌داران و رانندگان مربوط به افزایش حقوق بازنشستگی آنها است تا «حقوق بازنشستگی‌» رانندگانی که از شمول قانون کار خارج هستند و از بیمه اجباری خویش‌فرما برخوردارند، به‌تناسب حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، افزایش یابد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به‌دلیل اینکه بخشی از حق بیمه رانندگان، توسط دولت پرداخت می‌شود، درخواست مشخص کامیون‌داران این است که با پرداخت حق بیمه بیشتر توسط خود رانندگان، بتوانند حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کنند که این موضوع نیاز به آیین‌نامه دارد تا در صورت تمایل به پرداخت حق بیمه بیشتر، بتوانند از حقوق بازنشستگی بیشتری بهره‌مند شوند. مشیریان، با بیان اینکه تسری سخت و زیان‌آوری برای این صنف، از دیگر مطالبات کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری است، گفت: در صورتی که قرار باشد شغل کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری به‌صورت عام در زمره مشاغل سخت و زیان‌آوری قرار گیرد، قطعاً نیاز به قانون دارد اما در حال حاضر درخواست آنها برای سخت و زیان‌آوری به‌صورت فردی از طریق وزارت کار قابل پیگیری است. معاون امور روابط کار وزیر کار، درباره پیگیری مطالبات رانندگان از وزارت کار گفت: قرار شده است مطالبات و مصوبات نشست کامیون‌داران و رانندگان با وزیر کار به‌صورت جزئی در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و راهکارهای قانونی برای اجرایی کردن آنها در نظر گرفته شود. وزارت کار تا حصول نتیجه، مطالبات کامیون‌داران را پیگیری خواهد کرد.
تشكیل کارگروه برای رسیدگی به مطالبات کامیون‌داران


از سوی دیگر، عضوكمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس کارگروه رسیدگی به خواسته کامیون‌داران‌، گفت: رسیدگی بخشی از مطالبات و خواسته‌های كامیون‌داران در برخی حوزه‌‌‌ها در حال انجام است.
خدیجه ربیعی فرادنبه در خصوص اهداف کارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان و کامیون‌داران، گفت: در خصوص اهداف این کارگروه دلیل محکم این بود که شغل رانندگان جزو مشاغل سخت قرار گیرد. یک سال پیش این موضوع در کمیسیون اجتماعی بررسی و در همان جا مصوب شد ولی متأسفانه در خرداد ماه سال 96 این موضوع در صحن علنی مطرح شد و رأی حد نصاب را نیاورد. پیرو همان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات در کمیسیون اجتماعی قرار بر این گذاشتیم که به طور ویژه این کارگروه‌‌‌ها را تشکیل دهیم و هدف این کارگروه‌، رسیدگی به مطالبات رانندگان باشد، از جمله مطالبات و خواسته آنها موضوع بازنشستگی، قرار گرفتن شغل آنها جزو مشاغل سخت، عدم پرداخت مطالبات این عزیزان توسط شرکت‌های خصوصی از قبیل آبادان و خلیج‌فارس که نارضایتی در میان آنها ایجاد کرده، بود.
رئیس کارگروه رسیدگی به مطالبات کامیون‌داران ادامه داد: از جمله برنامه‌‌‌هایی که کارگروه قصد رسیدگی به آن را دارد این است که سیستم‌های توزیع و حمل بار الکترونیکی شود که هم شفافیت لازم را داشته باشد و هم یکسری تعلل‌‌‌ها و تضییع حقوق‌‌‌ها که به دلیل سیستمی نبودن یا الکترونیک نبودن این موضوع رخ می‌دهد، برطرف شود. از دیگر موضوعاتی که قرار است بررسی شود، بحث نرخ کرایه و بیمه تأمین اجتماعی این عزیزان است.
ربیعی تشریح کرد: بعضی از این اهداف در پیگیری‌‌‌هایی که در این مدت صورت پذیرفته در حال انجام است. برخی از اهداف نیاز به بررسی و کارشناسی دقیق دارد که این کارشناسی جزو برنامه‌های این کارگروه است.