روز «بازگشت»

5 هزار و 300 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی قرار است این جمعه راهپیمایی باشکوه مردم ایران در بیش از 900 شهر ایران اسلامی را پوشش دهند. امسال نیز به رسم هر ساله مردم روزه‌دار ایران در روز جهانی قدس به خیابان‌ها می‌آیند و یکصدا فریاد حمایت از مظلومان را سر می‌دهند. در کنار مردم ایران، در سایر کشورهای اسلامی و برخی کشورهای اروپایی نیز مسلمانان و آزادی‌خواهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌‌ها می‌آیند و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، راهپیمایی روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین امسال متفاوت‌‌‌‌‌‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.  این جمعه مردم مسلمان جهان در حالی پا به خیابان‌ها می‌گذارند که از 10 هفته پیش مردم مظلوم فلسطین به طور پیوسته در روز جمعه تظاهراتی را با عنوان «بازگشت» آغاز کرده‌‌‌اند. در تظاهرات 10 هفته‌ای مردم فلسطین که در واکنش به هفتادمین سالروز تشکیل رژیم صهیونیستی و به منظور دفاع از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اجدادی خود سازماندهی شده است، بیش از یکصد فلسطینی شهید و 2 هزار نفر زخمی شدند. نقطه اوج تظاهرات مردمی در فلسطین در جریان انتقال محل سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی بود. این اقدام دولت آمریکا علاوه بر واکنش مردم فلسطین، در ایران و برخی از کشورهای اسلامی نیز واکنش‌‌‌هایی به دنبال داشت. حالا در روز قدس، مردم کشورهای اسلامی بار دیگر به خیابان‌ها می‌آیند تا در کنار اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی، خشم و نفرت خود را از این اقدام دولت آمریکا اعلام کنند. با توجه به راهپیمایی روز قدس در کشورهای اسلامی و برخی کشورهای اروپایی، انتظار می‌رود یازدهمین تظاهرات «بازگشت» پرشورتر از هفته‌‌های قبل برگزار شود. همین مساله نیز باعث شده رژیم صهیونیستی به دنبال تدابیر بسیار شدید امنیتی در روز قدس باشد.
براساس این گزارش، خبر جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران را سردار رمضان شریف، رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد. او روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هر سال روز جهانی قدس با توجه به سرعت تحولات در منطقه متفاوت از سال‌های قبل برگزار می‌شود، گفت: مردم ما در 40 سال گذشته در جمعه پایانی ماه مبارک رمضان حمایت خود را خالصانه و صادقانه از ملت فلسطین اعلام کرده‌اند.
وی ادامه داد: راهپیمایی روز جهانی قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که شاهد شکست فتنه داعش و تروریست‌های ایجاد شده توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای آنها هستیم و مهم‌ترین حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی، امسال در منطقه شامات پایان یافته، درگیری‌ها در دنیای اسلام فروکش کرده و شرایط جدیدی برای حمایت از ملت فلسطین ایجاد شده است. شریف در تبیین سایر ویژگی‌های راهپیمایی روز جهانی قدس امسال گفت: پیروزی جبهه مقاومت با تقدیم شهدا این جبهه را نیروی تازه‌ای بخشید و توانمندی‌های مقاومت را در شرایط بهتری نسبت به سال قبل قرار داد، همچنین تفاوت دیگر راهپیمایی امسال در این است که برای نخستین‌بار در عرض 70 سال اشغالگری رژیم صهیونیستی، شاهد ضرب‌شست معنادار و قابل توجهی از سوی مقاومت فلسطین بودیم. وی با یادآوری طراحی آمریکا تحت عنوان معامله قرن در 70 سالگی اشغال سرزمین فلسطین جهت غصب دائمی این سرزمین از طریق انتقال سفارت به بیت‌المقدس اظهار داشت: هرچند آمریکا در اجرای این طرح در انزوا قرار گرفت و حتی همپیمانان او هم حاضر به انجام آن نشدند اما همه کسانی که دل به میانجی‌گری آمریکایی‌ها در ماجرای فلسطین بسته بودند فهمیدند آمریکایی‌ها از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی هستند.
رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به اقدام مردم فلسطین طی 10 هفته گذشته منتهی به روز جهانی قدس در راهپیمایی تحت عنوان بازگشت اشاره کرد و با یادآوری هزینه‌دار بودن این اقدام که با تقدیم 120 شهید و 2 هزار مجروح انجام شده است، گفت: این یعنی فلسطینیان بویژه نسل‌های سوم و چهارم آنها خواهان بازگشت به سرزمین مادری خود هستند. شریف با اشاره به پتانسیل جدید تعیین‌کننده در راهپیمایی روز جهانی قدس امسال برای آرمان فلسطین و در تشریح محورهای متصور برای راهپیمایی امسال گفت: امسال باشکوه‌ترین راهپیمایی روز قدس را در سرزمین فلسطین شاهد خواهیم بود چرا که مردم این کشور 10 هفته متوالی در راهپیمایی‌های موسوم به «بازگشت» آن را تمرین کرده‌اند.


وی افزود: همه اطلاعات میدانی ما از مهیا شدن و جزم شدن عزم مردم فلسطین جهت حضور باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس حکایت دارد که مقطعی تعیین‌کننده برای حمایت از آرمان فلسطین خواهد بود.
رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برپایی راهپیمایی روز جهانی قدس در 900 شهر کشور خبر داد و در ادامه با تاکید بر اینکه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس انگیزه مضاعف جهت حمایت مسلمانان از آزادی قدس شریف را به همراه خواهد داشت، گفت: شراره‌های خشم مسلمانان از این اقدام آمریکا فرصت مناسبی جهت عکس‌العمل علیه رژیم صهیونیستی در راهپیمایی امسال روز جهانی قدس فراهم کرده است.
رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مردم ایران حساب مردم حجاز را از قبیله 150 نفره آل‌سعود جدا می‌کنند، گفت: قطعاً مردم حجاز اگر از دست آل‌سعود نجات یابند، حامی اصلی مردم فلسطین خواهند بود و آن روز دور نیست.
وی در ادامه با اعلام اینکه بیش از 5 هزار و 300 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی راهپیمایی روز جهانی قدس امسال را پوشش می‌دهند، اظهار داشت: خدا را شاکریم که شاهد مواضع واحدی در کشور در حمایت از مردم فلسطین هستیم؛ از جمله بیانات چند روز پیش مقام معظم رهبری و نیز تاکید رئیس‌جمهور بر برگزاری باشکوه راهپیمایی روز جهانی قدس در نشست ترکیه.
شریف با اعلام اینکه از میان 5 هزار و 300 خبرنگار 160 خبرنگار و عکاس خارجی مراسم روز جهانی قدس امسال را پوشش می‌دهند، گفت: شروع مراسم در تهران از ساعت 10:30 از 10 مسجد امام حسین(ع)، جامع ابوذر، دارالسلام، امام زمان(عج) (خیابان آزادی)، حضرت ابوالفضل(ع) (میدان توحید)، حضرت مهدی(عج) (خیابان ستارخان)، الجواد، امام جعفر صادق(ع) (فلکه اول صادقیه)، حضرت امیر(ع) و مسجد جامع رسول اکرم(ص) (تهرانسر) به سمت دانشگاه تهران خواهد بود.
 مسیر‌های دهگانه راهپیمایی روز قدس
راهپیمایان روز جهانی قدس در تهران می‌توانند از مسیرهای دهگانه تعیین شده به مقصد دانشگاه تهران حرکت کنند. بر این اساس، مسیر‌های راهپیمایی روز جهانی قدس امسال در تهران به شرح زیر است:
مسیر شماره یک: مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۲: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی (قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۳: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۴: مسجد امام زمان(عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۵: مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۶: مسجد حضرت مهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۷: مسجد الجواد(ع)، میدان هفتم تیر، خیابان کریم‌خان، میدان ولیعصر(عج)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۸: مسجد امام جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۹: مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره ۱۰: مسجد جامع رسول اکرم(ص)، تهرانسر، بلوار شاهد، بلوار تهرانسر، میدان کمال‌الملک، بزرگراه شهید لشکری، خیابان آزادی، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران