شهادت یک پرستار در دهمین هفته تظاهرات بازگشت

در حالی‌که آمریکا با وتوی قطعنامه پیشنهادی کویت درباره خشونت‌های خونین اخیر در غزه مانع از تصویب آن در جلسه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد شد، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا که در آن جنبش مقاومت حماس مقصر معرفی شده بود هم نتوانست حتی یک رای مثبت غیر از خود آمریکا کسب کند. عصر جمعه 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل پس از چند ساعت بحث و گفت‌وگو بر سر 2 پیش‌نویس پیشنهادی به رای نشستند. پیش‌نویس نخست که از سوی کویت روی میز گذاشته شده بود و در آن از به‌کارگیری خشونت فزاینده از سوی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه و کرانه باختری انتقاد شده بود با ۱۰ رای مثبت و ۴ رای ممتنع و تنها یک رای مخالف از سوی نماینده آمریکا وتو شد.
پیش‌نویس دوم از سوی آمریکا مطرح شد که در آن جنبش مقاومت حماس مقصر خشونت‌های خونین در نوار غزه و مرز این منطقه با اراضی اشغالی معرفی شده بود اما این پیش‌نویس با ۱۱ رای ممتنع و ۳ رای مخالف در برابر تنها رای مثبتی که آمریکا به خودش داده بود ناکام ماند. این موضوع که آمریکا پیش‌نویسی را در جمع ۱۵ عضوی شورای امنیت طرح کند و تنها موافق آن خودش باشد، بی‌سابقه و شکستی مفتضحانه است.
در پیش‌نویس‌ها چه آمده بود؟
در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و اسلامی حدود 2 هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند، آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید یک مکانیسم بین‌المللی در نظر گرفته شود. در این پیش‌نویس همچنین به‌کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی نظامیان اشغالگر علیه فلسطینیان محکوم شده بود. همین موضوع با مخالفت شدید نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روبه‌رو شد که این پیش‌نویس را جانبدارانه و به طرز فجیعی یک‌طرفه خواند و با استفاده از حق وتوی خود به عنوان تنها رای مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری کرد. اما پیش‌نویس بعدی که از سوی آمریکا طرح و در آن نام حماس به عنوان مقصر معرفی شده بود به طور بی‌سابقه‌ای در انزوا ماند و غیر از نیکی هیلی که به آن رای مثبت داد، هیچ کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن آری نگفتند.


شهادت امدادگر فلسطینی هنگام کمک به مجروحان
هزاران جوان فلسطینی در دهمین جمعه از تظاهرات بازگشت که تحت عنوان «غزه تا حیفا... وحدت خون و سرنوشت مشترک» برگزار شد، شرکت کردند در حالی‌که اداره اوقاف اسلامی در قدس اشغالی نیز تاکید کرد ۲۵۰ هزار تن در مسجدالاقصی نماز جمعه را اقامه کردند. تظاهرات هفته اخیر تحت عنوان «جمعه از حیفا تا غزه» برگزار  شد. همزمان با نوار غزه، ساکنان شهر اشغالی حیفا نیز اقدام به برگزاری تظاهرات به منظور اعلام همبستگی با تظاهرات بازگشت در این منطقه کردند. تظاهرکنندگان اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو در نواحی مرزی غزه کردند تا خود را از تیررس نظامیان رژیم صهیونیستی مخفی نگه دارند. اشغالگران صهیونیست نیز دست به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور و بمب‌های گازی به سمت تظاهرات‌کنندگان زدند. در این راستا، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک دختر جوان فلسطینی در جریان دهمین جمعه تظاهرات بازگشت در نوار مرزی غزه به شهادت رسید و ۱۰۰ تن نیز زخمی شدند که ۴۰ تن از آنها به ضرب گلوله جنگی زخمی شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد این دختر به نام رزان اشرف النجار یک داوطلب امور انسانی بود. تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار مرزی غزه از ۳۰ مارس گذشته آغاز شده و طی آن تاکنون ۱۲۸ فلسطینی به شهادت رسیده و نزدیک به 13 هزار و 600  نفر دیگر زخمی شده‌اند که حال ده‌ها نفر از آنان وخیم است. در قدس اشغالی نیز هزاران فلسطینی در سومین جمعه ماه مبارک رمضان و به‌رغم تدابیر شدید اشغالگران و گسیل تجهیزات نظامی به این شهر در مسجدالاقصی نماز جمعه را اقامه کردند.
در انتظار «جمعه قدس»
کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره در بیانیه‌ای تاکید کرد: راهپیمایی بازگشت در روز جمعه آینده که «جمعه قدس» نامگذاری شده است، ادامه خواهد یافت. در این بیانیه آمده است راهپیمایی‌های بازگشت متوقف نخواهد شد تا دنیا خواسته‌های مشروع فلسطینیان مبنی بر بازگشت و شکستن محاصره را بشنود. این بیانیه می‌افزاید: شکست سازمان ملل در حمایت از تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در برابر نظامیان رژیم صهیونیستی که با خونسردی تمام کودکان فلسطینی را به ضرب گلوله هدف قرار می‌دهند، بزرگ‌ترین دلیل بر فساد این سازمان است که توسط دولت آمریکا و صهیونیست‌ها اداره می‌شود.