ابوظبی دیگر امن نیست

نیروهای مسلح یمن در واکنش به اقدام امارات در هدایت عملیات نظامی در غرب یمن، هشدار دادند ابوظبی از امروز دیگر امن نیست و در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد. سرتیپ ستاد شرف غالب لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه در اظهاراتی هشدارآمیز خطاب به سران امارات، به آنان هشدار داد ابوظبی در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد. امارات عضو ائتلاف سعودی علیه یمن است و علاوه بر اشغال جنوب یمن، هم‌اکنون هدایت عملیات نظامی علیه استان الحدیده در ساحل غربی یمن را بر عهده دارد. شرف لقمان «سرمایه‌گذاران در دوبی و ابوظبی» را دعوت کرد سخنان او را «جدی بگیرند» و هشدار داد تشدید اقدامات امارات در ساحل غربی یمن اقدامات قوی‌تر و غیرمنتظره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در پی خواهد داشت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن با بیان اینکه «ابوظبی دیگر از امروز امن نیست و در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد»، توضیح داد آنچه رسانه‌های ائتلاف سعودی درباره پیروزی خود در ساحل غربی یمن منتشر می‌کنند، پیروزهایی خیالی است و «ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شده‌اند بیشتر مناطقی که در روزهای گذشته اشغال شده بود، [از ائتلاف سعودی] پس بگیرند». ائتلاف عربستان سعودی از 19 اردیبهشت گذشته، عملیاتی بزرگ برای اشغال استان ساحلی الحدیده در غرب یمن را آغاز کرد که تنها شریان زندگی مردم یمن از 4 سال پیش تاکنون است که عربستان با محاصره یمن، جنگی نظامی را بر کل یمن تحمیل کرده است. به گفته شرف لقمان، نیروهای یمنی موفق شده‌اند همه مواضع اشغال شده در روزهای اخیر در غرب یمن را آزاد کنند و هم‌اکنون کار آزادسازی مناطقی مثل «حیس» و «الخوخه» در جریان است.
پیروزی ساختگی ائتلاف متجاوز در الحدیده
طی روزهای گذشته ائتلاف متجاوز سعودی، تبلیغات وسیعی با محور القای پیروزی در استان الحدیده یمن به راه انداخته‌اند. الحدیده با بیش از 13 هزار کیلومتر مربع کمی بیشتر از 2 میلیون جمعیت دارد. کنترل این استان که در 200 کیلومتری شمال غربی صنعا، پایتخت یمن قرار گرفته، در دست ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور است. سعودی‌ها امیدوارند با اشغال نظامی الحدیده، حلقه محاصره علیه مردم یمن را تنگ‌تر کرده و با ترکیبی از جنگ، محاصره نظامی و قحطی، آنها را به پذیرش خواسته‌های خود وادار کنند. بر این اساس، نیروهای ائتلاف متجاوز تبلیغات وسیعی در رسانه‌های مختلف خبری مبنی بر تصرف شهرهای مهم استان الحدیده و فرار نیروهای ارتش و مقاومت مردمی از این منطقه منتشر کردند. شبکه‌های العربیه و الحدث، بوق رسانه‌ای سعودی‌ها به همراه اسکای‌نیوز امارات با پخش خبرهای ساختگی، تلاش کردند واقعیت میدان نبرد را وارونه جلوه دهند تا نظامیان گرفتار در باتلاق یمن را جان تازه‌ای ببخشند. رژیم سعودی و امارات همچنین با راه‌انداختن حجم وسیعی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، از فتح قریب‌الوقوع استان و بندر راهبردی الحدیده خبر می‌دادند. تحویل سلاح و پذیرش خواسته‌های ائتلاف از سوی انصارالله یمن یکی از محورهای عمده تبلیغات رسانه‌های وابسته به آل‌سعود برای تحت‌الشعاع قرار دادن شکست‌های خود در میدان جنگ است. خالد الیمانی که اخیرا از سوی عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به عنوان وزیر خارجه دولت در تبعید منصوب شده، در نخستین مصاحبه تلویزیونی به شبکه الحدث مدعی شد: «حوثی‌ها از نظر شرایط میدانی و نظامی از یک طرف و از نظر شرایط اقتصادی و سیاسی از طرف دیگر در بدترین وضعیت قرار دارند. به همین جهت به سازمان ملل پیام داده‌اند حاضرند قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته و با تحویل دادن تسلیحات خود به ارتش، از پایتخت و شهرهای دیگر خارج شوند. در مقابل نیز مذاکرات را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کنند». تلویزیون العربیه هم سخنان تاکتیکی یکشنبه گذشته عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن را در تایید ادعای خود منتشر کرد. عبدالملک گفته بود هرگونه عقب‌نشینی به دلایل واقع‌گرایانه و عقل‌گرایانه به معنی پایان جنگ نیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این شبکه بخش دیگری از سخنان رهبر انصارالله درباره حضور نیروهای این جنبش در رشته کوه‌های اطراف استان الحدیده برای سخت‌تر کردن جنگ را به معنای فرار این نیروها و تلاش برای جبران تلفات نظامی خود ارزیابی کرده بود.
آمادگی انصارالله ورق را برگرداند


رهبر انصارالله در واکنش به آغاز حملات ائتلاف در ساحل غربی، این اقدام را تصمیم آمریکا دانست و گفت: آمریکایی‌ها بر این عملیات نظارت داشتند و مزدوران دولت منصورهادی تنها سربازانی هستند که دستور آمریکا را اجرا می‌کنند. رهبر انصارالله اعضای این گروه را به همبستگی و اطمینان نسبت به نتیجه عملیات در الحدیده فراخواند و گفت: این مهم‌ترین نقطه برای شکست دادن تاکتیک دشمن است. مساله مهم در این درگیری همبستگی مردم در شهرستان‌ها و تقویت ارتش با قبایل آزاد به همراه ساکنان استان الحدیده است. متعاقب این سخنان بود که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیروهای جدیدی به الحدیده اعزام کردند. حضور نیروهای تازه‌نفس و انجام عملیات هجومی گسترده علیه مواضع نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی، پیروزی‌های مهمی را از چهارشنبه گذشته نصیب نیروهای مقاومت کرده است. همچنین یگان پهپادی وابسته به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی منحصربه‌فرد در جبهه ساحل غربی توانست پدافند هوایی و اتاق فرماندهی متعلق به ائتلاف متجاوز را منهدم کند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به انصارالله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین نفود و پیشروی ائتلاف متجاوز به این کشور و مزدوران آن به مواضع و پایگاه‌های مبارزان یمنی را در مقابل گذرگاه علب درهم شکستند و متجاوزان متحمل تلفات انسانی و خسارت‌های مادی سنگینی شدند. وبگاه یمنی «متابعات» درباره تحولات جاری در استان الحدیده نوشت: تنها پس از 2 روز و کمتر از 72 ساعت همه‌چیز کاملا فرق کرد، آن هم نه‌تنها در میدان جنگ و در نقشه نظامی و پیشروی‌هایی که تنها درباره آن تبلیغ می‌کردند، بلکه نطق سران نظامی و سیاسی دولت مستعفی منصورهادی هم عوض شد. تا 2 روز پیش مقامات منصورهادی می‌گفتند الحدیده در آستانه سقوط است و تنها چند ساعت تا تسلط کامل بر این بندر زمان باقی است. رسانه‌های ائتلاف سعودی، جمعه در گفت‌وگو با شماری از تحلیلگران سیاسی و نظامی یمن اعلام کردند احتمالا نبرد الحدیده به دلایلی متوقف شده، از جمله اینکه حوثی‌ها مقادیر زیاد و گسترده‌ای مین در زمین آنجا کاشته‌اند و مانع پیشروی نیروهای ائتلاف و نظامیان منصورهادی شدند و به دستگاه‌های مین‌روبی و نقشه نظامی و امکانات بزرگی برای ادامه پیشروی نیاز است. یکی از این تحلیلگران نظامی وابسته به دولت مستعفی منصورهادی درباره سخنان عبدالملک الحوثی به تلویزیون العربیه عربستان گفت: معلوم شد که سخنان الحوثی نطقی از سر شکست نبود، چون در نبرد حوثی‌ها با علی عبدالله‌صالح در صنعا هم ما انتظار داشتیم سخنرانی الحوثی در روز نبرد نشان دهد او شکست خورده اما ظرف 3 روز معلوم شد این مرد قوی است و نبرد نظامی را در مدتی بسیار کوتاه برد. وی افزود: این چیزی است که ما امروز در الحدیده از آن بسیار نگرانیم، درست زمانی که توقع داشتیم سخنان الحوثی از سر پذیرش شکست باشد، تجهیزات نظامی از صنعا، عمران، ذمار و استان‌های دیگر برای آنها به الحدیده رسید و این شهر پر از جنگجویان الحوثی شد و از سوی دیگر مین‌های کاشته شده هم نگذاشتند پیشروی نیروهای ائتلاف ادامه پیدا کند. انصارالله:‌ نگران تهدید عربستان نباشید
محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن  در واکنش به تهدید سعودی علیه قطر تأکید کرد: اقدام عربستان در تهدید نظامی قطر بیانگر این مسأله است که رویکرد تمیم، امیر قطر مبنی بر استقبال از نظامیان ترکیه صحیح است و تلاش قطر برای تجهیز به سامانه موشکی اس400  نیز به دلیل همجواری با عربستان و تهدیدهای آن، ضروری است؛ کسی که جنایات و حضور نظامی استعمارگرایانه عربستان در یمن را نادیده می‌گیرد و این اقدامات را صرفا تهدید می‌شمارد، عاقل نیست. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در پستی دیگر خطاب به ملت قطر نوشت: تهدید نظامی علیه قطر دیگر به تاریخ پیوست و ما به ملت قطر می‌گوییم:
1- نگران تهدید عربستان یا هر طرف دیگر نباشید. آنها غرق معرکه یمن هستند و تمام تلاش خود را برای شعله‌ور کردن جنگ یمن و ارتکاب جنایت در آن می‌کنند. 2- شما نیز مانند آنها سلاح دارید و جنگنده‌های شما که هواپیمای امارات را رهگیری کرده بود، همچنان مجهز و آماده است. 3- شما همچنین توافقنامه‌هایی نظامی با ترکیه دارید که آنها را می‌ترساند.