آموزش و پرورش در محاصره افكار عمومي

گروه اجتماعي| صبح روز بعد از انتشار گزارش «خبر آنلاين»، موج پيامك‌هاي آموزش و پرورش به تلفن‌هاي همراه خبرنگاران آغاز شد: «فوري... رييس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در مورد ماجراي آزار و اذيت دانش‌آموزان تهراني گفت: وزارت آموزش و پرورش در بالاترين سطح ممكن و با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي قانوني، قضايي و حقوقي اقدامات خود را انجام مي‌دهد و نتيجه را به زودي اطلاع‌رساني خواهد كرد». «فوري... طي حكمي، صبح امروز صادر شد: دستور وزير آموزش و پرورش به بازرس ويژه وزارتي در مورد رسيدگي به ماجراي آزار و اذيت دانش‌آموزان مدرسه‌اي در منطقه 2 تهران». وزارت آموزش و پرورش از دو روز گذشته و با انتشار خبر آزار جنسي دانش‌آموزان يك مدرسه پسرانه در غرب تهران زير هجمه سوالات و نگراني‌هاي افكار عمومي است و در مقابل تلاش دارد تا با تشكيل پرونده‌اي ويژه يادآوري كند كه خودش هم در مقام شاكي قرار دارد.
خبر در شبكه‌هاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف پيچيده است و با هر بار دست به دست شدن جزييات، شايعات و شنيده‌هاي بيشتري به آن افزوده مي‌شود. آموزش و پرورش مي‌گويد كه در جريان پرونده‌اي كه در جريان است سه شكايت ثبت شده وجود دارد و خبرهاي ديگري كه گاه به نقل از والدين دانش‌آموزان مطرح مي‌شود عدد دانش‌آموزاني كه در معرض آسيب قرار گرفته‌اند را 16 نفر اعلام مي‌كنند. تا اينجا آنچه مشخص شده اين است كه ناظم يا به قولي معاون انضباطي مدرسه‌اي در غرب تهران با نشان دادن ويدئوي مستهجن به تعدادي از دانش‌آموزان آنها را وادار به اعمال غيراخلاقي مي‌كرده است. جزييات ماجرا جايي ميان اظهارات غيررسمي، شايعات و ابهامات پرونده تا قبل از رسيدگي قضايي گم مي‌شود.
سراغ اين واژه‌ها نرويد
از سوي آموزش و پرورش تنها يك نفر مجاز به اظهارنظر رسمي در مورد اين پرونده است. «ناصر كوهستاني»، مدير آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران مي‌گويد كه حالا آموزش و پرورش هم در كنار اوليا، شاكي و پيگير اين پرونده است: «وقتي در مورد عمل غيراخلاقي اين فرد كه از نيروهاي غيردولتي ما در اين مدرسه بود به ما اطلاع‌رساني شد، بلافاصله هياتي را براي رسيدگي به اين موضوع تشكيل داديم. در كنار شكايت اوليا ما هم پرونده دقيقي را در مراجع قضايي به جريان انداخته‌ايم. بعد از اين اتفاق مدير مدرسه را به دليل سهل‌انگاري بلافاصله از مجموعه عزل كرديم و مدير جديدي را تعيين كرديم كه ايام امتحانات با آرامش طي شود. پرونده مدرسه متخلف به شوراي نظارت ارجاع داده شده و منتظر تصميم در مورد آن هستيم.» اولين تاريخي كه نشست اولياي نگران با مقامات آموزش و پرورش برگزار شد 29 ارديبهشت بود. در ويدئويي كه از بحث چند نفراز اوليا بر سر اين موضوع منتشر شده معاون كوهستاني پس از يكي از امتحانات مشغول پاسخگويي و تاييد ضمني اتفاق ديده مي‌شود. ويدئويي كه در 48 ساعت گذشته به صورت وسيع در شبكه‌هاي مجازي دست به دست چرخيد و به عنوان سندي از تاييد «تجاوز» از آن نام برده شد. اما كوهستاني از آوردن هر گونه واژه تعريف‌كننده براي اين اتفاق خودداري مي‌كند و در پاسخ به اينكه آيا مشخص شده كه اين موضوع در ذيل تجاوز يا آزار جنسي قرار مي‌گيرد مي‌گويد: «اين يك موضوع غيراخلاقي بوده، سراغ اين واژه‌ها نرويم. اول بايد مرجع قضايي به ما اعلام كنند كه جرم چه بوده و تا آن زمان ما از اتفاقي كه رخ داده به عنوان «امر غيراخلاقي» ياد مي‌كنيم. نبايد جامعه را ملتهب كرد و بايد منتظر نظر مراجع قضايي بود و بعد تصميم گرفت.»


كوهستاني مي‌گويد كه اين اتفاق خارج از مدرسه رخ داده است و مي‌گويد: «اين فرد به هيچ عنوان به اتفاقاتي كه افتاده اشاره نمي‌كند و بايد منتظر تصميم قضايي بود. تا الان در فضاي مجازي التهاب و شايعه و اضافه‌نويسي در مورد اتفاق رخ مي‌دهد.»
اين فرد 27 ساله از اول مهر سال 96 به عنوان معاون انضباطي مدرسه يا همان ناظم كارش را شروع كرده بود و قبل از آن هم سه چهار سال در منطقه 3 سابقه كار داشت. در جو ملتهبي كه به قول او در فضاي مجازي ايجاد شده، روز گذشته كاربران بارها به ارتباط خانوادگي متهم با يكي از افراد صاحب نفوذ اشاره مي‌كردند و برخي هم خبر از آزادي او مي‌دادند و ابراز نگراني مي‌كردند كه ارتباط خانوادگي شايد منجر به رسيدگي متفاوت به اين پرونده قضايي شود. كوهستاني مي‌گويد: «در مورد ارتباط اين شخص با يكي از افراد صاحب‌نفوذ من هم فقط شنيده‌ام اما اطلاع دقيقي ندارم. اين فرد آزاد نشده و در بازداشت به سر مي‌برد.»
كوهستاني چند بار تاكيد مي‌كند كه فضاي آن مدرسه و امتحانات در حال حاضر «آرام» است: «همه بچه‌ها دارند در آرامش كامل امتحانات را مي‌گذرانند. ما داريم كارمان را انجام مي‌دهيم. اتفاقا تعدادي از اوليا معترض هستند كه چرا اين موضوع به فضاي مجازي كشيده شده؟ سه، چهار نفر از اوليا به اصطلاح آتش ‌به ‌اختيار عمل كردند. در پرونده شكايت سه مورد ثبت شده و ما‌بقي مواردي كه گفته مي‌شود، احساسي است.»
 
مجلس تذكر داد
«آقاي رييس‌جمهور تا كي ما بايد آموزش و پرورش را در اولويت دهم قرار دهيم؟ تا كي آموزش و پرورش با توجه به شرايط و معيشت و منزلت اجتماعي همكاران فرهنگي ما، سهم آن در بودجه عمومي كشور 10.2 درصد باشد در صورتي كه در سال گذشته سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومي ۹ درصد بوده، بودجه سال ۹۶، بودجه آموزش و پرورش ۳۶ ميليارد تومان و در سال ۹۷، ۴۲ هزار ميليارد تومان است كه حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان كسري بودجه دارد.» فريده اولاد‌قباد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در تذكر شفاهي به پايان جلسه علني مجلس به سراغ موضوع آموزش و پرورش رفت و بحث را به آسيب‌هاي اجتماعي هم كشاند: «وزارت آموزش و پرورش بايد در اولويت اول دولت قرار گيرد. در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي كه در مدارس اتفاق مي‌افتد ما با كسري نيرو در آموزش و پرورش مواجه هستيم. با توجه به شاخص‌هاي محاسبه نيروي مورد نياز در مدارس، ما با كسري نيرو و مشاور در مدارس مواجه هستيم. به ازاي ۲۸۸ دانش‌آموز در مقطع ابتدايي، ما بايد مشاور داشته باشيم اما امروز ميزان مشاور ما صفر است. به ازاي ۹۶ دانش‌آموز، ما بايد مربي پرورشي داشته باشيم، مربي پرورشي نداريم. به دنبال اين امر شاهد آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس هستيم.»برخي از نمايندگان ديگر مجلس با لحني صريح‌تر در مورد اين موضوع از وزير آموزش و پرورش توضيح خواسته‌اند: «در خصوص وقايع خلاف اخلاق و شرع در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران در يكي از مدارس غيرانتفاعي انتظار برخورد جدي و مجازات متناسب در اسرع وقت و اطلاع به نمايندگان مجلس را داريم.» اين تذكر كتبي از سوي بابايي‌صالح نماينده، بويين‌زهرا و ۱۲ نفر از نمايندگان مجلس ارايه شده است. سيدقاسم جاسمي، نماينده كرمانشاه لحن را تندتر كرد و خطاب به وزير آموزش و پرورش تذكر داد: «عدم نظارت شما باعث فاجعه ناگوار و غيراخلاقي در يكي از مدارس تهران شده كه هيچ‌وقت قابل جبران نيست.»
الهام فخاري، عضو شوراي شهر تهران هم به بحثي اشاره كرد كه از سوي كاربران بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح شده بود: نظام گزينش معلمان. فخاري به ايسنا گفته است: «با همه گزينش‌هاي سياسي و عقيدتي كه در سازمان‌هاي مختلف همچون آموزش و پرورش براي جذب نيرو انجام مي‌شود چطور يك ارزيابي دقيق، علمي و كارشناسي در مورد سلامت روان و جنسي افرادي كه نزديك‌ترين و بيشترين ارتباط را با كودكان دارند، صورت نمي‌گيرد؟»
 
معرفی متهم تعرض جنسی در مدرسه به زندان
جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته در مورد آزار دانش آموزان در منطقه 2 گفت : حسب گزارش مورخ 1397/3/7 مرکز عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در تاریخ 1397/3/6 و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا 15 نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است. متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.