عکس های تقلبی

مترجم: یاسمین مشرف - از زمان ابداع فتوشاپ، ایجاد تغییرات در عکس ها و  تصاویر،  به موضوعی بحث انگیز در میان  عکاسان حرفه ای و مخاطبان عمومی آن ها تبدیل شده است. تغییر تصاویر برای از بین بردن مرز بین واقعیت و شایعه از دستکاری در طرز نگاه در عکس روی جلد یک مجله گرفته تا ایجاد تغییرات در عکس های پرتاب موشک به منظور  ارائه تبلیغات تهدیدکننده، به یک رویداد رایج در تمام زمینه های سرگرمی و اخبار در سراسر جهان تبدیل شده است. با این حال، آن چه شاید  بسیاری از مردم ندانند، این است که تحریف و تقلب در عکس ها بسیار پیشتر از ابداع  فتوشاپ آغاز شد و عکس های تقلبی قدمتی به اندازه قدمت هنر عکاسی دارند. از قرن نوزدهم تاکنون، افرادی به  دستکاری در تصاویر، اضافه کردن نکات منفی به آن ها یا ایجاد صحنه های ساختگی دست زده اند تا به مخاطبانشان بقبولانند که آن چه در تصویر می بینند، واقعی است. درواقع  صنعت عکاسی محیط جدیدی برای تقلب کاران و شیادان ایجاد کرد تا آن ها بتوانند عکس ها و تصاویر را متناسب با نیازهایشان تغییر دهند.  فناوری های جدید  نیز فرصت بی سابقه ای برای ایجاد تصاویری فراهم کرده اند که بسیار واقعی هستند و مردم گزینه ای جز اعتماد به آن ها ندارند. در ادامه به فهرستی از  تقلب های عجیب و غریب، ترسناک و جذابی که تاریخ  هنر عکاسی شاهد  آن ها بوده است، پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
 
همراهی دور از انتظار افسانه موسیقی و انقلابی
یکی از عکس های تقلبی، عکسی است که افسانه موسیقی، جان لنون و انقلابی آرژانتینی، ارنستو چه گوارا را در حال نواختن گیتار با یکدیگر نشان می دهد. این عکس که گفته می شد در سال 1966 گرفته شده است، در نهایت تقلبی از آب درآمد. کارشناسان وجود چندین تناقض در عکس را علت تقلبی بودن آن بیان کردند. به گفته کارشناسان، عکس واقعی در  شهر نیویورک و حدود سال1976 ، 9 سال پس از مرگ چه گوارا گرفته شده است. کارشناسان همچنین می گویند یکی از دلایل تقلبی بودن عکس این است که لنون تا سال 1967 عینک نداشته است. واقعیت این است که  نوازنده گیتاری که در سمت راست عکس دیده می شود، چهره چه گواراست که با فتوشاپ روی بدن وین گابریل بسکتبالیست سودانی- آمریکایی قرار گرفته است. عکس واقعی، به وضوح روشن تر و  با کنتراست کمتر است. بسیاری از هواداران لنون واقعی بودن این عکس را باور کردند.
 


عکس هایی از جن و پری
در دسامبر سال 1945 مجله «استرند» چاپ لندن، عکس هایی باور نکردنی از  موجوداتی خیالی - جن و پری- منتشر کرد  که در سال 1917 توسط  والسی رایت و  دختر خاله اش فرانسیس گریفیتس در نزدیکی دهکده ای به نام کاتینگلی گرفته شده بودند. وقتی این تصاویر برای اولین بار به چاپ رسیدند کسی حاضر نشد واقعی بودن آن ها را بپذیرد و همه آن را فتومونتاژی دانستند که با مهارت تمام انجام شده بود. تنها کسی که عکس ها توجهش را جلب کرد، سر ارتور کانن دویل نویسنده پر آوازه انگلیسی و خالق اثر شرلوک هولمز بود  که به مسائل فراسویی و پدیده های ناشناخته دلبستگی فراوان داشت. او به منظور تحقیق درباره ماهیت عکس ها  نگاتیو آن ها را به یک کارشناس عکس نشان داد و او هم آن ها را به دفتر کداک برد. کارشناسان شرکت کداک از اعلام این موضوع که دخترک از جن و پری واقعی عکس گرفته است خودداری کردند، اما در بیانیه ای که منتشر ساختند اظهار کردند هیچ گونه دستکاری  روی نگاتیو عکس ها انجام نگرفته و آن ها نقصی در نگاتیوها مشاهده نکرده اند. حقیقت در سال 1983 توسط دو دختر خاله عکاس فاش شد. آن ها اعلام کردند که  عکس هایی از دختربچه ها را از کتاب های محبوب کودکان کپی کرده و پس از اضافه کردن بال به آن ها بااستفاده از گیره کلاه،  آن ها را روی شاخ و برگ ها قرار داده اند. دویل تا روزی که درگذشت، عکس ها را واقعی می دانست.
 
جان اف کندی و مریلین مونرو
این عکس، مریلین مونرو بازیگر، خواننده و مانکن مشهور آمریکایی و جان اف کندی را در کنار یکدیگر نشان می دهد. اما این عکس هم واقعی نیست. افرادی که در عکس مشاهده می شوند، دو بازیگر شبیه این شخصیت ها هستند که عکس آن ها توسط عکاسی به نام  آلیسون جکسون گرفته و به عنوان عکس دو شخصیت معروف معرفی شده است. جکسون در استفاده از افراد شبیه به شخصیت های معروف دنیای سیاست، سرگرمی و ... در عکس هایی که این شخصیت ها را در موقعیت های عجیب و ترکیبی قرار می دهند، شهرت دارد. با این که سال ها شایعاتی  درباره رابطه مرلین مونرو  بازیگر افسانه ای هالیوود و جان اف کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا وجود داشت، اما با توجه به سال تولد خانم جکسون (1960) و تاریخ مرگ دو شخصیت عکس (کندی 1963و مونرو 1962) این عکس به هیچ وجه نمی تواند واقعی باشد. با این حال آلیسون جکسون موفق شد با این عکس که تا حد زیادی واقعی به نظر می رسد، عده زیادی از مردم را فریب دهد.
 
عکاسی از روح بیوه آبراهام لینکلن
از «ویلیام موملر» به عنوان اولین عکاسی نام برده می شود که احتمالا به شکل تصادفی اولین عکس ارواح را ظاهر کرد. او قبل از پرداختن به عکاسی به عنوان یک قلم‌زن و حکاک در جواهری کار می کرد و در اوقات فراغت به آتلیه‌ای به نام واشنگتن می رفت تا عکاسی کند؛ در این عکاسی بود که موملر ادعا کرد اولین عکس از یک روح را گرفته است. ادعای موملر به سرعت او را به شهرت رساند و مشتریان آتلیه‌اش را چندین برابر کرد. او با این ابتکار ثروت زیادی به دست آورد و عکاسان دیگر را نیز به این فکر انداخت که سر از راز او درآورند. به این ترتیب رفته رفته عکاسی از ارواح به یک فرم عکاسی تبدیل شد. اما واقعیت این بود که در آن زمان  عکس ها روی صفحات شیشه ای ظاهر می شدند. عکاس ابتدا تصویر دلخواه خود را روی شیشه می انداخت و سپس همان شیشه را برای ظهور عکس مشتری به کار می‌برد. مشهورترین عکسی که موملر به این ترتیب ظاهر کرد عکس مری تاد لینکلن، بیوه آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکاست که در حدود سال 1871 منتشر شد و توانست تا مدت ها به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شود.
 
کودکی تقلبی آدولف
در سال 1933  عکس نسبتا  وحشتناکی از کودکی آدولف هیتلر در روزنامه های انگلستان و  روزنامه های معتبر  آمریکایی مانند شیکاگو تریبیون منتشر شد. البته، این عکس واقعا عکس کودکی هیتلر نبود، بلکه تصویر دستکاری شده ای از یک کودک زیبای دو ساله به نام جان می وارن را نشان می داد. عکس از ایالات متحده  به اتریش زادگاه هیتلر رسید و سپس توسط یک مجله هلندی چاپ شد که معتقد بود تصویر را از یک منبع قابل اعتماد به دست آورده است. هیتلر خود، به عکس تقلبی کودکی اش واکنش بسیار خشمگینانه ای نشان داد.  طبق گزارش های خبری آمریکا در سال 1938، او به فرماندهانش دستور داد  این شایعه را به شدت تکذیب کنند. طبق دستور هیتلر،  کنسولگری آلمان با تریبون تماس گرفت و خواستار استرداد و توضیحات شد. این کنسولگری همچنین عکس واقعی هیتلر را به عنوان مدرکی برای رد انتصاب عکس تقلبی به او منتشر ساخت. هویت اصلی عکاس متقلب هنوز ناشناخته است.
 
فرار  اینشتین از انفجار هسته ای
در ژانویه 2011، یک عکس سیاه و سفید در برخی وب سایت ها منتشر شد که ظاهرا  آلبرت اینشتین فیزیک دان سرشناس را سوار بر  دوچرخه درحال دور شدن از یک صحنه انفجار بمب هسته ای در یک صحرا نشان می داد. هرچند برخی افراد این عکس را معتبر دانستند اما واقعیت این است که این تصویر ترکیبی از دو عکس است که با 29 سال فاصله گرفته شده اند. بخشی از تصویر که اینشتین را روی دوچرخه نشان می دهد، در واقع عکسی از این دانشمند است که توسط مؤسسه فناوری کالیفرنیا در تاریخ 6 فوریه 1933 در سانتا باربارای کالیفرنیا گرفته شده است. تصویر پس زمینه از ناظران نظامی و غیرنظامی که درحال تماشای یک انفجار هسته ای هستند در 14ژوئیه  1962 - هفت سال پس از مرگ اینشتین- در بیابان نوادای آمریکا گرفته شده است. ویرایش بی عیب و نقص عکس، آن را به یک تصویر باور کردنی تبدیل کرده است.