پایان معمای عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی؟

ادیب- یک رسانه هلندی درباره پرونده قتل فردی موسوم به علی معتمدی در هلند، گزارش داده که او همان محمدرضا کلاهی عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی است که سه سال پیش توسط باندهای مواد مخدر در کشور هلند به قتل رسیده است. گزارش این پایگاه موجب شده تا یک بار دیگر پرونده محمدرضا کلاهی گشوده شود. بنا بر گزارش پایگاه خبری پارول هلند «علی معتمدی مرد ایرانی که 24 آذر 94 در شهر المیره هلند کشته شد، به احتمال قریب به یقین همان محمدرضا کلاهی صمدی است». هم سن بودن مقتول با محمدرضا کلاهی، وجود یک خال در کف پای چپ او و همچنین زندگی مخفیانه او و اقداماتی مانند منع کردن پسرش از تماشای تلویزیون ایران ظن این رسانه ها را به یقین تبدیل کرده که مقتول سال 2015 همان محمدرضا کلاهی است. انور 28 ساله و مورئو 35 ساله دو فرد منتسب به یک باند مواد مخدر، افرادی هستند که به قتل علی معتمدی متهم شده اند. به گزارش ایسنا محمدرضا کلاهی صمدی که عضو گروهک تروریستی منافقین بوده، با نام مستعار علی معتمدی و به عنوان متخصص برق در شهر المیره هلند زندگی می‌کرده است. او پیشتر به دلیل اقدامات تروریستی‌اش در ایران به اعدام محکوم شده بود.به گزارش پایگاه تاریخ ایرانی سید مهدی دزفولی سردبیر سابق سایت «شفاف» پیشتر گفته بود که محمود علوی وزیر اطلاعات خبر ترور محمدرضا کلاهی را تایید کرده است اما خبر آن برای جلوگیری از طرح رسانه‌ای «یک عنصر خائن» به طور رسمی اعلام نشد. این اظهارنظر بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. دی ماه 95 مرتضی صادقی، یک ایرانی مقیم هلند که درباره پرونده قتل علی معتمدی اطلاعات داشته است، در گفت‌وگو با صدای آمریکا تصریح کرد که علی معتمدی همان محمدرضا کلاهی است که در هلند کشته شده است. به گفته او حضور برخی اعضای منافقین در مراسم خاکسپاری معتمدی برای او یقین ایجاد کرده که معتمدی همان کلاهی است.دی‌ ماه سال 92 بود که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی مدعی شد محمدرضا کلاهی صمدی عامل انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، در آلمان رویت شده ‌است. چندی بعد در اردیبهشت 95 اظهارنظر سردار منتظر المهدی سخنگوی ناجا درباره دستگیری یک فرد متهم به انفجارهای سال 60 خبرساز شد. هر چند بعداً مشخص شد فرد بازداشت شده، فهیمه اروانی یکی از نزدیک ترین افراد به مریم رجوی بوده است. حدود 37 سال از شهادت شهید بهشتی و یارانش در حزب جمهوری اسلامی در تاریخ 7 تیر سال 60 می‌ گذرد. کلاهی دو ماه بعد از انفجار، از مرزهای غربی کشور گریخت و توسط منافقین به عراق منتقل شد. آیت‌ ا... ری شهری وزیر اطلاعات وقت، در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: «کلاهی در سال 70 نسبت به سازمان منافقین مسئله دار شده و در سال 72 از سازمان جدا و در سال 73 از عراق به آلمان رفته بود.» به گزارش مهر برخی منابع دیگر می گویند کلاهی در هلند به تجارت مواد مخدر و اسلحه مشغول شده تا این که در سال های اخیر با وارد کردن میزان زیادی مواد مخدر، تبدیل به یکی از کارتل‌های بزرگ مواد مخدر در هلند شده بود. بنابراین گزارش ها ظاهرا کلاهی با برخی شرکای خود دچار اختلافات شدید شده بود و بارها توسط آن ها تهدید به مرگ می‌شد.
احتمال ردگم کنی کلاهی در شایعات جدید
به رغم این که شواهد زیادی وجود دارد که فرد مقتول در هلند همان محمدرضا کلاهی عامل شهادت شهید بهشتی است، اما برخی رسانه ها مانند عصر ایران معتقدند این خبر ممکن است نوعی ردگم کنی باشد. به هر حال دفتر معمای عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی هنوز بسته نشده است. عصر ایران نوشته است: «اگر این خبر هلندی واقعی باشد، می توان گفت که پرونده جنایت های یکی از بزرگ ترین قاتلان ایران بسته شده است. در غیر این صورت، شاید شاهد پرده ای دیگر از زندگی در فرار هستیم که هدفش رد گم کردن است.»
بی اطلاعی همسر کلاهی از هویت واقعی او


به گزارش یورونیوز در همین باره روزنامه «پارول» هلند گزارش داده که همسر محمدرضا کلاهی، در مصاحبه‌ با این روزنامه مدعی شده که تا زمان قتل همسرش، هویت واقعی او را نمی دانسته است. بنابراین گزارش کلاهی در دهه ۸۰ وقتی وارد هلند شد، دولت هلند او را به عنوان یک پناهنده سیاسی پذیرفت و بلافاصله به او وسایل اولیه زندگی داد. به گزارش روزنامه سازندگی هفته گذشته اولین جلسه دادگاه دو متهم به قتل کلاهی برگزار شد. بنابراین گزارش جنازه او سه ماه پس از مرگ در منزلش کشف شد در حالی که بخش‌های زیادی از آن متلاشی شده بود.