ضجه در سکوت

آن‌ها آزار دیدند و خاموش ماندند. دانش آموزان 12 ساله ای که تازه پا به محیط دبیرستان گذاشته بودند، هر روز ناظم مدرسه را می دیدند که در کنار صف صبحگاهی کنار دیگر پرسنل مدرسه می‌ایستاد و آن‌ها را دعوت به نظم و سکوت می‌کرد. ناگهان در اتاق کنار دفتر مدرسه همه چیز تغییر کرد. چهره ناظم جوانی که مقابل آن‌ها در صف صبحگاهی مدرسه می‌یستاد، عوض شد و مردی وحشتناک در مقابل‌شان ایستاد که با نشان دادن فیلم های مستهجن، آن‌ها را وادار به اعمال غیراخلاقی می کرد. گفته‌اند که آزار و اذیت دانش‌آموزان از آبان سال گذشته آغاز شده است. بچه‌ها سکوت کردند چون مانند دیگر قربانیان آزار جنسی ترسیدند. ترس‌شان از این بود که کسی حرف‌شان را باور نکند و آن را دروغ بداند. در فیلمی که از ناظم آزارگر منتشر شده است، او می‌گوید:«بعد از عید پنج نفر از دانش‌آموزان به اتاق من آمدند و من داخل گوشی‌ام فیلم مستهجن داشتم و به آن‌ها نشان دادم. فیلم را دیدند و این شوخی بوده!» این در حالی است که مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه دو، همان چند روز پیش این موضوع را تایید کرده بود.
ورود وزير به پرونده
انتشار فیلم شکایت‌های والدین دانش آموزان سرانجام واکنش های بسیاری را به این فاجعه معطوف کرد تا جایی که محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش را واداشت تا دستور ویژه برای پیگیری پرونده تعرض به چند دانش آموز را صادر کند. مرتضی نظری، ريیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش از تمام ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خود برای پیگیری این پرونده استفاده می‌کند. روابط عمومی آموزش و پرورش گفت فردی که به عنوان معاون انضباطی جذب شده است، نیروی آزاد بوده و حکم مدیر آموزشگاه نیز به حالت تعلیق درآمده است. همچنین پرونده مدرسه به مراجع قضایی به شورای نظارت مدارس غیردولتی نیز ارسال شده است. مهر نیز گزارش داده كه بطحایی در حکمی حسین بزرگی زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه ای در منطقه دو تهران کرد. خبرگزاری تسنیم تعداد دانش‌آموزان آزاردیده را هشت نفر اعلام کرده و گفته که این ماجرا در دو هفته گذشته خبری شده است. آن‌طور که دانش‌آموزان و خانواده‌ها مدعی هستند، معاون انضباطی آزارگر به‌ بهانه اردو با بردن دانش‌آموزان به محیطی خارج از مدرسه، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. این اتفاق دو بار و در دو اردوی مختلف نیز اتفاق افتاده و این فرد به اتهام خود نیز اقرار کرده است.
تنها بخشی از آزار و اذیت دانش‌آموزان رسانه‌ای می شود


طبق ادعای خانواده‌ها، هشت دانش‌‌آموز روانکاوی شده‌اند که به هر هشت نفر تعرض شده است. روز شنبه وقتی مادران و پدران و کودکان آزار دیده در مدرسه تجمع کردند و میان آن ها و آزارگر درگیری اتفاق افتاد که در نتیجه این درگیری پلیس نیز به ماجرا ورود کرد و آزارگر دستگیر شد. قرار است پرونده تعرض به دانش آموزان در مجتمع قضایی بعثت بررسی شود. در کنار خانواده دانش آموزان آزاردیده، سیستم حقوقی آموزش و پرورش نیز به عنوان شاکی شکایت خود را از این فرد ثبت کرده است. کوهستانی، مدیر آموزش‌ و پرورش منطقه دو شهر تهران اعلام کرده که معاون آزارگر برای ورود به مدرسه غیردولتی گزینش شده بود و حتی قرار بوده به عنوان یک نیروی قوی به پرسنل مدرسه برای خدمت به دانش آموزان تلاش کند. سال تحصیلی‌ای که در حال تمام شدن است، اولین سال تحصیلی بود که این آزارگر در آن به عنوام معاون انضباطی فعالیت می کرد و سال های گذشته را در مدارس دیگر بود که معلوم نیست به چه دلیلی او قصد جابه‌جایی به این مدرسه را داشت. حالا اطلاعات اين آزارگر را به گزینش آموزش و پرورش داده اند تا آزارگر دیگر نتواند در هیچ مدرسه دیگری فعالیت کند. تسنیم در بخشی از خبر می نویسد: تنها بخشی از ماجراهای آزار و اذیت های جنسی دانش آموزان در مدارس در رسانه ها منتشر می شود و در این موضوع مدرسه به عنوان جایگاهی امن برای آموزش و تربیت دانش آموزان مورد سوالات متعدد قرار می گیرد.
آزارگر از اقوام روحانی بلندپایه نبوده است
کانال خبری روزآروز نوشته که معاون آموزشی آزارگر مدرسه غرب تهران، یکی از نوادگان روحانيون بلندپایه و از ائمه جمعه سابق شیراز بوده که به‌تازگي فوت کرده است. البته این موضوع از سوی بیت مرحوم آیت ا... محی الدین حائری شیرازی تکذیب شد. روزآروز تعداد والدین شاکی از آزار و اذیت فرزندان‌شان را نزدیک به 40 نفر اعلام می کند. این کانال به نقل از دانش‌آموزان آسیب‌دیده گفته كه متهم اصلی پرونده، به دانش‌آموزان مشروب و سیگار می‌داد و برای‌شان فیلم‌های‌ مستهجن می‌فرستاد و علیه آن‌ها آزار جنسی روا می‌داشت اما گویا خود بچه‌ها مدعی‌اند اتفاقات بیشتری رخ داده است. برخی خبرها حاکی از آن است که آموزش‌وپرورش برای یک‌هفته می‌کوشید که این ماجرا را بی‌سروصدا نگه دارد. همچنین معاون‌آموزشی دبیرستان معین از نزدیکی های آبان و آذر سال گذشته این آزارهای جنسی را آغاز کرده و پس‌از نوروز نیز به‌بهانه اردوهای مرور درس‌ها، برخلاف ابلاغیه‌های آموزش‌وپرورش درباره اردوهای دانش‌آموزی،‌ دانش‌آموزان را به شرکت در اردوهایی در کردان کرج و ... تشویق می‌کرده و برخی از آزارها در این اردوها روی داده است. والدین شاکی این پرونده خواستار اشد مجازات برای متهم اصلی پرونده، پلمب‌شدن مدرسه و برگزاری کلاس‌های آسیب‌شناسی برای فرزندان آسیب‌دیده‌شان هستند. همچنین متهم اصلی پرونده نزد پلیس امنیت و با حضور خانواده دانش‌آموزان، به برخی اعمال خود اعتراف کرده است.
مجازات هاي بي تاثير!
پروانه مافی، نماینده مجلس نیز در گفت و گو با ایلنا خواستار واکنش قاطعانه وزیر درزمينه پیگیری این موضوع شد و گفت که این موضوع شوخی بردار نیست. او از عدم برخورد جدی موارد اینچنیني در نوبت های گذشته صحبت کرد و گفت که به همین دلیل با افزایش آمار این اتفاقات در جامعه روبه رو هستیم.نماینده تهران با بیان اینکه مجازات برای عبرت دیگران تعبیه شده اما این افراد مجازاتی درخور اعمال شان ندیده‌اند، گفت: وقتی برای خاطیان در این موارد اتفاقی نمی‌افتد، آن ها بر جرم و اعمال خود دلیر و جسور می‌شوند. ما این بار از این مورد عبور نمی‌کنیم، وزیر باید به مجلس بیاید و در خصوص تکرار این موارد پاسخگو باشد، اشد مجازات باید برای فرد خاطی تعیین شود. مافی، آسان گیری این موارد را عامل ریخته شدن قبح آن در جامعه دانست و اعلام کرد که فرد خاطی باید مجازات شود. طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم دراین باره به نقد شدید نسبت به عدم آموزش خانواده‌ها به فرزندان پرداخت و گفت: پدید آمدن این اتفاقات آن هم به طور پی در پی، فضای خشونت را در جامعه تشدید می‌کند؛ آن هم خشونتی که به بدترین شکل ممکن آن، یعنی خشونت جنسی پدیدار شده است.وی ادامه داد: خشونت جنسی از زشت‌ترین اشکال خشونت در جامعه ماست. در جامعه ما بعضی مسائل به لحاظ مذهبی و فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ درنتیجه توقع بیشتری هم در خصوص برخورد با آن ها می‌رود. جامعه از این مسائل به شدت متاثر می‌شود.
پدر و مادرهای نگران مقابل درهای مدرسه
در توییتر نیز کاربران با هشتگی به نام تجاوز به دانش‌آموزان واکنش های بسیاری را به این فاجعه نشان دادند. تعداد زیادی از این کاربران مادران و پدرانی بودند که خودشان دانش آموز دبستانی و دبیرستانی داشتند. آن‌ها نگرانی های شان را در غالب توییت‌های‌شان به همدیگر منتقل می کردند. بخش دیگری از کاربران درباره توقف سند 2030 در ایران اظهار ناراحتی کرده بودند. در این طرح به دانش آموزان و کودکان راه های مراقبت از خودشان در برابر تجاوز و تعرض های جنسی آموزش داده می شود اما نکته قابل توجه این است که حالا که چنین آموزش هایی در مدارس وجود ندارد ،خانواده ها خودشان باید در آموزش این مفاهیم به بچه های‌شان پیشقدم شوند و راه های درست انتقال آن را یاد بگیرند.
واكنش دادستاني به تجاوز دانش آموزان
عصر ديروز و به دنبال واكنش هاي مختلف به اتفاق هولناك تجاوز به دانش آموزان، جعفري دولت آبادي، دادستان تهران نيز به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: متهم نزد قاضي دادسرا اقرار كرده كه در يك نوبت فيلم‌هاي مستهجني كه در تلفن همراه خود داشته براي تعدادي از دانش آموزان پخش كرده اما ساير اتهامات را منكر شده است. وي تصريح كرد: «با انعكاس موضوع به دادسرا و تشكيل پرونده كيفري ، متهم تحت تعقيب قضايي قرار گرفته و با صدور قرار تامين، به زندان معرفي شده است». اكنون افكار عمومي و خانواده هاي دانش‌آموزان مورد آسيب قرارگرفته به طور جدي در انتظار برخورد جدي و عبرت آموز دستگاه قضا با عاملان چنين اتفاقاتي است كه امنيت رواني در جامعه را خدشه دار كرده است.