معاون حمل و نقل و ترافیک در جلسات از کارشناسان رسانه دعوت نمی کرد

ماجرای معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری و حاشیه‌هایش انگار به پاشنه آشیلی برای ضربه زدن از داخل شهرداری تهران به پیکر شهرداری تبديل شده است. محسن پورسیدآقایی، شخصی که شروع‌کننده این حاشیه‌ها بود، این روزها بر سر لجبازی خود مانده است. ماجرای طرح ترافیک خبرنگاران یکی از این حاشیه ها بود که او و مشاورش، ،مستقیم به این موضوع ورود کردند و همین مساله باعث شد که سلایق شخصی آن‌ها در اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران تاثيرات فراواني داشته باشد. موضوعی که روز گذشته در جلسه شورای شهر و در حضور پورسیدآقایی از سوی الهام فخاری، عضو شورای شهر مطرح شد، پاسخ تند پورسیدآقایی را در برداشت. فخاری در جلسه شورا خطاب به پورسید آقایی گفته بود که شما هرانتقادی به طرح ترافیک را یا با عدم اعطای طرح یا با تعدیل آن نیروی منتقد پاسخ دادید. اما فخاری در جلسه شورای شهر از چه کسی سخن گفت؟ سارا کیسه‌چی، خبرنگار سابق و کارشناس رسانه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران پس از اینکه به دلیل سابقه کار در حوزه خبری، در کمپین مخالفت با طرح ترافیک حضور پیدا کرد، از سوی محسن پورسیدآقایی تعدیل شد تا عبرتی شود برای هرکس که در این معاونت در مقابل تمامیت خواهی آقای معاون نقدی به میان می‌آورد! برای بررسی دلایل کنار گذاشتن کیسه‌چی به سراغ او رفتیم تا دلایل این موضوع را از او جویا شویم. کیسه چی می‌گوید که در عدم تمدید قرارداد با وی که با دستور پورسیدآقایی صورت گرفته تخلف اداری صورت گرفته است. مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.
شما پیش از این کارمند معاونت حمل و نقل شهرداری بودید ؟
بله. من کارشناس رسانه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بودم.
بعد از عید از کار تعدیل شده‌اید ؟


بله.
ماجرا چه بوده‌است؟
ماجرا از این قرار است که 29 اسفند سال گذشته، بدون اینکه به من اطلاع بدهند، پایان کار من را صادر کرده بودند و من که از این موضوع بی اطلاع بودم، تمام 29 روز فروردین را در سرکار حاضر بودم. 29 فروردین مطلع شدم که شخص آقای پور سید آقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران دستور عدم تمدید قرارداد من را صادر کرده‌اند و یک ماه بدون قرارداد سرکار می‌رفتم و هیچ‌کس این موضوع را به من نگفت. بعد از آن من برای پیگیری مراجعه کردم و به من پاسخ دادند که نباید فروردین سرکار می‌آمدید. من پرسيدم چرا به من اطلاع ندادید و آن‌ها در پاسخ به من اعلام کردند «فراموش کردیم». متاسفانه بعد از آن اتفاق نه آقای پورسیدآقایی و نه آقای پیرحسینلو که مشاور ایشان هستند، درباره این عدم اطلاع به من پاسخي ندادند و با من صحبت نکردند. حتی آقای پیرحسینلو پیغام داده بودند که می‌خواهند با من صحبت کنند اما نه پیامک من و نه تلفن‌های من را جواب ندادند.
دلیل این عدم تمدید قرار داد را به شما اعلام نکردند؟
به من اطلاع ندادند اما آقای پیرحسینلو به همکارانم گفته بودند که کیسه چی در کمپین خبرنگاران در نقد طرح ترافیک عضو شده و طرح ترافیک جدید را نقد کرده است. من علیه ایشان مطلب نزدم و فقط در کمپین عضو شدم. دلیل این عضویت نیز سابقه 15 ساله من در حوزه خبر به عنوان خبرنگار بود و عضویت من در این کمپین برای دفاع از حق خبرنگاران و همکارانم بود و نسبت به این طرح ترافیک نقد داشتم. اما به دلیل اینکه من کارشناس رسانه و روابط عمومی معاونت حمل و نقل بودم، ایشان گویا نتوانستد این عضویت من در یک کمپین را تحمل کنند و دستور عدم تمدید قرارداد من را صادر کردند.
شما به عنوان نیروی روابط عمومی معاونت حمل و نقل، اطلاعاتی درباره طرح ترافیک شهرداری داريد؟
متاسفانه معاون حمل و نقل ترافیک در جلسات‌شان نه تنها از ما به عنوان کارشناسان رسانه دعوت نمی کردند، حتی رییس روابط عمومی را نیز در جلسات راه نمی دادند. یعنی جلسات شورای مدیران و معاونان بدون حضور رییس روابط عمومی و کارشناسان رسانه برگزار می شد. تمام پروسه طرح ترافیک به ویژه طرح ترافیک خبرنگاران، دست آقای پیرحسینلو بود و حتی کانال خبری طرح ترافیک 97 توسط ایشان راه اندازی شد و روابط عمومی در جریان روند این طرح ترافیک نبود. ما فقط منتشر کننده اخباری بوديم که به ما دستور داده می شد و واقعیت این است که من در کارم کوتاهی نکرده‌ام. نقد من به طرح ترافیک جداي از وظیفه و مسئولیتم در روابط عمومی معاونت حمل و نقل ترافیک بود.
شما به این طرح نقد وارد کرده بودید؟
بله. من به عنوان یک خبرنگار و کارمند این معاونت به هیچ عنوان با این طرح و اجرای آن موافق نبودم و به نظرم این طرح بسيار عجولانه نوشته و اجرا شد و باعث شد ‌حاشيه‌هايي به‌وجود بيايد. نظر من این بود كه باید زمان بیشتری برای بررسی طرح گذاشته شود که البته این نقد به تعدیل من منتهی شد.
بعد از این اتفاق آیا شکایت یا پیگیری نکردید؟
این موضوع را از طریق معاونت منابع انسانی پیگیری و شكايت نيز کردم. درآنجا بعد از پیگیری توسط این معاونت به من اعلام شد که مراحلی که برای تعدیل نیرو در شهرداری تهران بخشنامه شده، برای من اجرا نشده و کار معاونت حمل و نقل خلاف قانون بوده است. بر اساس این بخشنامه گفته می شود که باید امتیاز عملکرد پرسنل پایین تر از 60 باشد تا قراردادشان تمدید نشود. اما قرارداد من بالای 70 بوده است و بر اساس قانون باید قرارداد من تمدید می شد. علاوه بر آن برای تعدیل من باید شورای تحول تشکیل جلسه می‌داد تا درباره عدم تمدید قرارداد من تصمیم گیری کند اما این شورا نیز برای موضوع من تشکیل نشده و این موضوع نیز خلاف قانون است. براساس این شواهد و موارد دیگر و بنا به گفته معاونت منابع انسانی در تعدیل من تخلف اداری صورت گرفته است.
یعنی شما با دستور شخص پورسيد‌آقايي تعدیل شدید؟
بله. با دستور او این اتفاق صورت گرفته است و هنوز نتوانسته‌ام قراردادم را درست کنم. البته پیگیر این موضوع از طریق معاونت منابع انسانی و شورای شهر تهران هستم و در اين اواخر نیز یک نامه به شهردار تهران داده ام و شرح ماوقع را توضیح داده و از ایشان درخواست کردم که به این موضوع رسیدگی کند.