شكست طلسم مبارزه با تروريسم

بعد از مدت‌ها درگيري و مناقشه مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس از تصویب لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در کمییسیون امنیت‌ملی با ۶ شرط خبر داد. ذوالنور از تصویب این لایحه در جلسه ديروز کمیسیون خبر داد و افزود: 19 نفر از اعضای 23 نفره این کمیسیون در جلسه حضور داشتند و لایحه مذکور با 11 رای مصوب شد. عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس اظهار داشت: این لایحه در اختیار هيات‌رييسه مجلس قرار می‌گیرد تا در جلسه علنی مجلس بررسی شود.
شكستي ديگر براي دلواپسان
«قانون» روز سه‌شنبه در مطلب يك روزنامه هم‌زمان با آبستراكسيون برخي منتقدان اين لوايح نوشته بود:« پس از اینکه در زمان بررسی لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنواسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس هیاهو و جنجالی آن هم با برنامه‌ریزی از قبل انجام شده راه افتاد و نمایندگانی همچون حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی و محمد جواد ابطحی با در دست داشتن پلاکاردهایی و سر دادن فریادهایی اعتراض‌شان را بیان کردند،CFT دوباره برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی رفت که در بار اول گزارشی از بررسی این لایحه ارائه نکرده بود و نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون این لایحه را استعماری خواند. البته در همان جلسه علی مطهری، نایب رییس مجلس، در پاسخ به تذکر کواکبیان با تاکید بر لزوم ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی خطاب به نقوی حسینی گفت: ایجاد ابهام تقصیر شما بود چون در ابتدای بحث لایحه را استعماری خواندید که این یک نظر شخصی بود. سرانجام بررسی این لایحه به کمیسیون امنیت ملی رفت؛ کمیسیونی که ۲۳ عضو دارد و برای رای به لایحه یا طرحی به حضور ۱۶ نماینده نیاز است. حالا وقت عملی کردن یک آبستراکسیون کوچک برای تهدید به آبستراکسیون بزرگ فرا رسیده بود. در جلسه گذشته مجلس که به صورت اضطراری و با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شده بود، جواد کریمی قدوسی، مجتبی ذوالنور، ابوالفضل حسن بیگی، هاجر چنارانی و محمد ابراهیم رضایی پنج نماینده‌ای بودند که با ترک جلسه، آن را از نصاب لازم برای رسمی بودن انداختند. البته سیدحسین نقوی حسینی هم در میانه مباحث مطرح شده از سوی عراقچی، معاون وزیر خارجه جلسه را ترک کرده بود، کاظم جلالی، قاسم جاسمی و محمد جواد جمالی سه عضو دیگر کمیسیون نیز غایب بودند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس در این رابطه به ایسنا گفته بود که بر اساس آیین نامه مجلس تصویب طرح یا لایحه‌ای در کمیسیون‌ها منوط به حضور دو سوم اعضای آن کمیسیون است؛ حال اگر تعدادی از نمایندگان با آبستراکسیون مخالف تصویب آن موضوع باشند، کمیسیون مربوطه موضوع را می‌تواند به هیات رییسه گزارش دهد. به گفته وی در چنین شرایطی هیات رییسه برای حل موضوع با اعضا جلسه برگزار می‌کند».بي‌شك با تصويب اين لايحه تمام نقشه‌هاي منتقدان برهم ريخت حتي اگر با شروطي اين اقدام را نهايي كرده باشند.
شائبه جاي خالي نمايندگان


آن روز كه تنها 12 نفر از اعضاي كميسيون امنيت ملي در جلسه‌حاضر بودند منتقدان توانستند با پنج عضو، آبستراكسيون كنند ولي روز گذشته كه دوباره تعداد اعضا كامل نبود و تنها 19 نفر از 23 نفر حاضر بودند، اين لايحه با موافقت 11 نفر به تصويب رسيد. بايد از آن‌ نمايندگاني كه حضور نداشتند سوال شود كه در زمان تصويب اين لايحه مهم كجا مي‌روند و چه كاري امروز مهم‌تر از تصويب و بررسي لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است؟!