نگاه مسئولان به مطبوعات

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امروز، نهم خرداد، سالروز تاسیس روزنامه جمهوری اسلامی است. این روزنامه در سال 1358 در چنین روزی و درحالی که اندکی بیش از سه ماه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود، منتشر شد و اکنون با کارنامه‌ای درخشان وارد چهلمین سال فعالیت خود می‌شود.
داشتن کارنامه‌ای درخشان به این معنا نیست که دست‌اندرکاران روزنامه جمهوری اسلامی هرگز دچار اشتباهی نشده‌اند و عیب و نقصی در کارشان وجود ندارد. وجود عیب و نقص و اشتباه، لازمه هر کاری است و کار رسانه‌ای بیش از سایر کارها با این عوارض همراه است. منظور اینست که در یک ارزیابی کلی و نسبی، روزنامه جمهوری اسلامی توانسته راهی را طی کند که به عنوان یک رسانه معتدل، متعهد و در عین حال انقلابی شناخته شود.
اهمیت ادامه حیات برای یک روزنامه کشوری در شرایط امروز جامعه در اینست که با گسترش فضای مجازی رسانه‌ای و محدودیت‌های شدید اقتصادی، بدون وابستگی به دولت و جناح‌ها و بدون اینکه از پستان‌های پرشیر نهادهای ثروتمند ارتزاق کند، به فعالیت خود ادامه دهد و در عین حال استقلال خود را حفظ کند. بالاتر از مهم بودن، دشواری این کار است که از جهات مختلف هر روز، کار روزنامه‌نگاری و به ویژه اداره روزنامه‌ها با مضایق بیشتری همراه می‌شود. افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کاغذ، بالا رفتن‌های جهشی هزینه‌های مختلف اقلام چاپ، دشواری‌های توزیع، کاهش آگهی‌های بخش خصوصی به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و تکالیف سرباری از قبیل بیمه و مالیات و سایر هزینه‌های جنبی، از مشکلاتی هستند که روزنامه‌ها را دچار تنگنای شدیدی کرده‌اند بطوری که حتی ادامه حیات را برای آنها دشوار ساخته‌اند.


اصحاب رسانه، از مشکلات دولت و گرفتاری‌های مالی کشور بی‌اطلاع نیستند ولی با توجه به این واقعیت که مطبوعات بازوی اطلاع‌رسانی دولت و حامی نظام هستند و در تامین حقوق مردم و برقراری رابطه میان مردم و مسئولین نقش مهمی دارند، مسئولان نظام باید اختصاص تسهیلات ویژه برای مطبوعات به آنها کمک کنند و ادامه حیات آنها را تضمین نمایند. می‌دانیم که بخش قابل ملاحظه‌ای از بودجه کشور به اموری از قبیل کمک به باشگاه‌های ورزشی و موسساتی که مدعی انجام کار فرهنگی هستند می‌شود. با این هزینه کردن‌ها مخالف نیستیم ولی معتقدیم مطبوعات باید نسبت به این موسسات اولویت داشته باشند. منظور این نیست که مطبوعات از بودجه بیت‌المال ارتزاق کنند بلکه این را حق مطبوعات می‌دانیم که از تسهیلاتی در زمینه‌های تهیه کاغذ، اقلام چاپ، توزیع، بیمه، مالیات و سایر هزینه‌هائی که دولت می‌تواند در تعدیل آنها نقش داشته باشد برخوردار باشند.
شاید مسئولان نظام ندانند که اکنون تعدادی از مطبوعات در آستانه تعطیل شدن و توقف قرار دارند، تعدادی از آنها ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند و تعدادی دیگر نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و به امید آنکه راهی برای ماندن پیدا کنند به صورت روزمره به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر از مطبوعات انتظار محتوای بیشتر و بهتری وجود دارد، انتظار درستی است اما کسانی که این انتظار را مطرح می‌کنند باید به این نکته توجه نمایند که تولید محتوای بالاتر و بهتر به امکانات بیشتر نیاز دارد و مطبوعات متاسفانه از چنین امکاناتی برخوردار نیستند. در عین حال، اصحاب رسانه در عمل ثابت کرده‌اند که علیرغم تمام تنگناها و مشکلاتی که دارند به نظام جمهوری اسلامی، آرمان‌های انقلابی و اصول و ارزش‌های دینی و منافع ملی پای‌بند هستند و بیش از آنچه در توان دارند برای خدمت به جامعه تلاش می‌کنند.
سوگمندانه باید اعلام نمائیم که توجه مسئولین به مطبوعات، در روز خبرنگار و سر دادن چند شعار و بعضی امور حاشیه‌ای خلاصه شده و حمایت‌های لازم برای ادامه حیات این بازوی توانای اطلاع‌رسانی و فرهنگی نظام صورت نمی‌گیرد. اصحاب رسانه، قانع‌ترین و بی‌توقع‌ترین قشر جامعه هستند و در تمام حالات با مسئولین همراهی می‌کنند. با اینحال، متاسفانه از همراهی مسئولان محرومند و برای حل مشکلات خود پناهگاهی ندارند. از دولت، مجلس و کلیه مسئولان نظام این انتظار وجود دارد که حل مشکلات مطبوعات را در صدر فهرست اولویت‌های خود قرار دهند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی می‌توانند با تشریک مساعی و اختصاص بودجه اندکی که در مقایسه با هزینه‌های هنگفت و بلاجوابی که برای امور متفرقه می‌شود اصولا به حساب نمی‌آید، مشکلات مطبوعات را حل کنند.
روزنامه جمهوری اسلامی که خود نیز از امروز وارد چهل‌سالگی می‌شود، در چهل سال عمر نظام جمهوری اسلامی تلاش فراوانی برای تحکیم مبانی این نظام، ترویج معارف اسلام و تحقق آرمان‌های مطرح شده توسط مردم ایران یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به عمل آورده و حمایت از ملت‌های مسلمان به ویژه آرمان فلسطین را در کارنامه خود دارد. ما مصمم هستیم با استمداد از خدای قادر منان به این راه پرافتخار ادامه دهیم و خدمت به ملت بزرگ ایران در سنگر قلم را نقطه برجسته کارنامه خود می‌دانیم.
سایر اخبار این روزنامه
آمادگی بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای فاینانس با ایران با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان: حرکت به سوی آرمان ها را باید با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم با تصویب مجلس تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی مشخص شد حملات بی‌امان موشکی مبارزان فلسطینی به شهرک‌های صهیونیستی وهجوم صهیونیستها به پناهگاه‌ها نگاه مسئولان به مطبوعات جانشین فرمانده ناجا خبر داد آغاز "طرح دریا و امنیت اخلاقی" از 25 خرداد در سه استان حاشیه‌خزر جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: توسعه موشکی ایران متوقف نمی‌شود موگرینی: برجام ازمنظر امنیتی برای اروپا مهم است 21 شرکت ناجا و 38 شرکت شستا در فرابورس فروخته می‌شود وزیر خارجه آلمان: آماده کمک به اقتصاد ایران هستیم با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود تشدید حمله ائتلاف سعودی به الحدیده برای جبران ناکامی در پرونده جنگ یمن با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود با سخنرانی رهبر معظم انقلاب، مراسم بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) عصر 14 خرداد در حرم مطهر برگزار می‌شود