شانس بیشتر لاریجانی در مقابل عارف

گروه سیاسی- بعد از یک ماه تلاش فراکسیونی برای معرفی رییس مجلس بعدی، امروز بهارستان‌نشین‌ها انتخابات هیات‌رییسه را برگزار می‌کنند تا نهایتا با رای نمایندگان مشخص شود که چه کسی بر صندلی سبز مجلس تکیه می‌زند. با وجود اینکه برخی از وکلای ملت به دنبال ائتلاف برای رسیدن به نقطه مشترک درخصوص هیات‌رییسه مجلس بودند اما در نهایت مذاکرات کمیته‌های سه فراکسیون مجلس بی‌نتیجه ماند و هر فراکسیون یک فهرست جداگانه‌ برای هیات‌رییسه مجلس ارائه داد. البته رایزنی‌ها و لابی‌ها برای کسب رای و نظر سایر نمایندگان و فراکسیون‌ها همیشه وجود داشته چرا که همین لابی‌ها منجر به شکسته شدن آرا و پیروزی نامزد فراکسیون رقیب می‌شود. اما سابقه انتخاب هیات‌رییسه در دوره اول مجلس دهم و شکست ائتلافی که فراکسیون امید با مستقلین داشتند و البته بدعهدی مستقلین باعث شد که این بار فراکسیون امید فهرستی جداگانه ارائه دهد. طبق فهرست فراکسیون‌ها مهم‌ترین گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس همچنان علی‌لاریجانی و محمدرضا عارف هستند. این در حالی است که فراکسیون ولایی حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان را به عنون گزینه برای ریاست مجلس معرفی کردند.
دیروز مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی گزینه‌های انتخابات هیات‌رییسه پارلمان در سال سوم دوره دهم مجلس با حضور تمامی اعضا و اعضای هیات‌رییسه برگزار شد و طبق گفته‌های نمایندگان، اعضای فراکسیون امید مجلس محمدرضا عارف را به عنوان گزینه این فراکسیون برای انتخابات ریاست مجلس در سال سوم دوره دهم پارلمان انتخاب کردند. در این جلسه مقرر شد فراکسیون امید برای انتخابات هیات‌رییسه پارلمان در سال سوم، فهرست مستقل ارائه دهد. همچنین اعضای فراکسیون بر ابقای نواب فعلی رییس مجلس یعنی علی مطهری و مسعود پزشکیان رای مثبت دادند و اسامی آنها در فهرست فراکسیون برای انتخابات هیات‌رییسه قرار گرفت. فراکسیون امید سیدفرید موسوی، پروانه سلحشوری و حسن لطفی را به عنوان گزینه‌های این فراکسیون به عنوان نامزدهای ناظر هیات‌رییسه مجلس انتخاب کردند.
همچنین در این جلسه محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، زهرا ساعی، علیرضا رحیمی و حمیده زرآبادی به عنوان نامزدهای منشی هیات‌رییسه مجلس از سوی اعضای فراکسیون انتخاب شدند.
با وجود معرفی عارف از جانب این فراکسیون، شکست او در اولین انتخابات هیات‌رییسه مجلس از احتمال انتخاب او به عنوان رییس مجلس می‌کاهد چراکه از حدود ۱۶۰ نماینده‌ای که از طریق فهرست امید به مجلس راه یافته بودند، تنها ۱۰۳ نفر با نظر تشکیلاتی فراکسیون امید مبنی بر ریاست عارف همراهی کردند و به او رای دادند.


اما فراکسیون مستقلین لاریجانی را نامزد ریاست مجلس کرد. مهرداد لاهوتی در این باره گفت: «گزینه نهایی ما برای نامزدی ریاست مجلس علی لاریجانی است. اگر دیگر فراکسیون‌ها با ما ائتلاف کنند نامزدهای ما برای نواب رییس مسعود پزشکیان و علی مطهری خواهند بود ولی در صورت عدم ائتلاف ما فهرست جداگانه خواهیم داد.»
از طرفی حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان گزینه نهایی فراکسیون ولایی برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس انتخاب شد. محمدجواد ابطحی با اشاره به جلسه این فراکسیون گفت: «در این جلسه مقرر شد فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس فهرست مستقلی برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس اعلام کند.» او افزود: «احتمالا برای گزینه‌های نواب رییس محمد دهقان و عبدالرضا مصری از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معرفی می‌شوند.»
با وجود ارائه فهرست جداگانه توسط فراکسیون‌های مجلس به نظر می‌رسد که همچنان علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس باقی بماند. چرا که علاوه بر حمایت بخشی از اصولگرایان مجلس از او تجربه دفاعش از دولت روحانی به خصوص در موضوع برجام اصلاح‌طلبان مجلس را نیز با خود همراه داشته است. فارغ از این موضوع شخصیت کاریزماتیک او و سابقه‌اش بر مدیریت مجلس به نظر می‌رسد گرایش‌های مختلف مجلس به ریاست او راضی باشند. بنابراین دور از انتظار نیست که لاریجانی در رقابت با محمدرضا عارف دوباره پیشی بگیرد و همچنان رییس مجلس باقی ماند اما در عین حال معرفی نامزدهای جداگانه برای هر سه فراکسیون برای ریاست مجلس کار علی لاریجانی را برای ماندن بر کرسی ریاست مجلس کمی سخت می‌کند.