هنرمندان به دعوت رییس‌جمهور پاسخ رد دادند؛

محمد تاج‌الدین- روحانی به سبک و سیاق سال‌های گذشته در ماه رمضان مهمانی افطاری دارد‌. رییس‌جمهور از اصناف و گروه‌های مختلف دعوت می‌کند تا هم دیداری تازه کرده و هم پای صحبت‌شان بنشیند‌. اما به قول معروف دیگر ماه عسل دولت روحانی مدت‌هاست تمام شده و حالا نوبت سخن گفتن از وعده‌ها رسیده است‌.
در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری بسیاری از هنرمندان از کمپین روحانی حمایت کردند‌. سلیقه و نوع طرز فکر طرف مقابل روشن بود‌. آنچه در مشهد اتفاق می‌افتاد و همچنان هم می‌افتد قرار بود در کل ایران اجرا شود‌ یعنی زنگ خطری برای اصحاب فرهنگ و هنر‌. بسیاری از بازیگران و سینماگران در کلیپ‌های تصویری یا در شبکه‌های اجتماعی خودشان و حتی در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی، از او حمایت و مردم را برای آمدن پای صندوق رای تشویق کردند‌.
اما آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد با وعده‌های روحانی فاصله بسیاری دارد‌. دولت تدبیر و امید در چهار سال دوم نه توانست از مهم‌ترین دستاوردش یعنی برجام محافظت کند نه در سر و سامان دادن به معیشت مردم موفق بود و نه حتی توانست در مقابل فیلترینگ فضای مجازی و تلگرام بایستد‌.
حرف هنرمندانی که افطاری روحانی را تحریم کردند مشخص است‌. مسوولان و مردم و نخبگان به مشکلات واقفند‌. پس مخاطب باید‌ها کیست؟ چه کسی باید در جهت رفع تبعیض‌های اقتصادی و اجتماعی و جنسیتی قدم بردارد؟ آیا وقت آن نرسیده که روحانی به دلیل عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی‌اش پاسخگوی مردم باشد؟


شما بهتر از ما به مشکلات واقفید
تعداد هنرمندانی که افطاری رییس‌جمهور را تحریم کردند بیشتر و بیشتر می‌شود‌. برخی ترجیح دادند متن‌های جداگانه‌ای بنویسند و برخی دیگر مانند پرویز پرستویی، احسان کرمی، برزو ارجمند و‌.‌.‌. با انتشار متنی مشابه دعوت روحانی را رد کردند‌. آنها نوشته‌اند:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس‌جمهور
سلام‌. ضمن سپاس از دعوت حضرتعالی به عرض می‌رساند که با توجه به شرایط بد اقتصادی و روحی مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهمایی‌هایی که مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادی از همکارانم چندان ضروری نباشد‌. نیک می‌دانم که هدف شما از این مهمانی افطار شنیدن حرف‌ها و بیان مشکلات جامعه هنری از زبان آنهاست‌. اما تجربه چند سال اخیر نشان داده که شما حتی بیش از ما به این مشکلات واقفید و آنها را به بهانه‌های مختلف بیان می‌دارید‌. اما ظاهرا ما باید فقط دلخوش باشیم که شما در کنار ما هستید و این مشکلات را می‌دانید و می‌گویید‌ چراکه ظاهرا شما هم دنبال گوش شنوایی هستید که مشکلات را حل کند و از این نظر دقیقا مانند مایید‌. درخواست‌های ما و سایر اقشار مردم این روزها چندان تفاوتی با هم ندارد‌. همه در یک کشتی هستیم و چشم امید به شجاعت و عمل‌گرایی ناخدا دوخته‌ایم‌. باشد که به صخره ناامیدی برنخوریم که سخت‌ترین صخره‌هاست‌. در پایان اضافه می‌کنیم که می‌دانیم شاید اگر شما رییس‌جمهور نبودید اکنون همین امکان برای ابراز نظر نیز فیلتر شده بود و همین کوچک هم نتیجه رای به شماست‌. اینها را درک می‌کنیم و ممنونیم اما شما هم ما را درک کنید‌.
آنا همتی: وضعیت زنان اسف‌بار است
سلام آقای رییس‌جمهور
من به افطاری شما نخواهم آمد‌.
سفره ما مردم ایران روز به روز خالی‌تر می‌شود‌. بیماری و فقر در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان روز به روز بیشتر می‌شود‌. وضعیت زلزله‌زده‌ها، سال‌های سال به همین منوال باقی مانده است (زلزله بم و حالا کرمانشاه) آب و هوایی که در بیشتر استان‌ها غبارآلود است و هموطنان کردمان روزی نیست که عذاب نکشند، کولبرانی که با شلیک کشته می‌شوند‌. حتی اسب‌هایشان تیرباران می‌شوند وضعیت زنان در هر حوزه‌ای که فکرش رو کنید، روز‌به‌روز اسف‌بارتر می‌شود‌.‌.‌.‌. ‌وضعیت اسیدپاشی و قوانین عقب‌افتاده درست نشده‌. بیماری‌هایی که خانواده‌ها برای پول دارو به هر جایی التماس می‌کنن و حاضرن تن به فروختن اعضای بدن خود بدهند‌. هنرمندانی که ممنوع هستند، هنری که سانسور می‌شود، آدم‌هایی که حذف می‌شوند‌. سرپنجه آهنینی گلویمان را سال‌هاست که سخت می‌فشارد، در حال خفه شدنیم...
واقعا در چنین شرایطی که من و مردم با فقر دست و پنجه نرم‌ می‌کنیم، در حالی که کوچک‌ترین اعتراضی هم سرکوب می‌شود، برای خودم حضور در چنین مکانی را جایز نمی‌دانم‌.
شیلا خداداد: جناب آقای رییس‌جمهور باز چه کمکی از دست ما برمی‌آید؟
شیلا خداداد نیز عکس دعوتنامه‌اش را منتشر کرد و در پاسخی کنایه‌آمیز دعوت آقای روحانی و مسوول دفترشان به مراسم افطاری را رد کرد و گفت:
جناب آقای رییس‌جمهور باز چه کمکی از ما برمی‌آید؟ باز هم احتیاج به حمایت بازیگران و نخبگان و ورزشکاران دارید؟ برای کوچک‌تر شدن سفره مردم یا گران‌تر شدن دلار یا بی‌اهمیتی به کودکان بد سرپرست یا کودک‌آزاری یا کمبود و گرانی دارو یا مواد مخدری که به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارد؟
من به عنوان عضو بسیار کوچک جامعه هنری از شما گله‌مندم و در این ضیافت شرکت نخواهم کرد چرا که صبح روز پنجشنبه می‌خواهم باز در چشمان هموطنانم نگاه کنم و شرمنده نباشم‌. تنعم از سفره پر برکت الهی!!! جمله عجیبی است‌.
فلور نظری:‌ ای کاش ذوق و امید ما را به یاس و ناامیدی تبدیل نمی‌کردید؛ ‌ای کاش...
فلور نظری نیز جزو اولین بازیگرانی بود که با انتشار یک متن در صفحه شخصی‌اش از عدم حضور در این ضیافت خبر داد‌. نظری هم مانند سایر سلبریتی‌ها از وعده‌های تو خالی رییس‌جمهور گله کرد و نوشت:
سلام آقای رییس‌جمهور
به هزاران دلیل به افطاری امسال شما نمی‌آیم و فقط اکتفا می‌کنم به ذکر چند دلیل‌. در شرایطی که سفره‌ هموطنانم خالی است و شرایط سخت و غیرقابل تحملی را ناچارا با صبوری می‌گذرانند، در شرایطی که همکارانم یا ممنوع‌الکار یا ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌الورود هستند و بسیاری خانه‌نشین و فراموش شده‌اند و بیکارند و دلمان از این اتفاقات پاره پاره ا‌ست، در شرایطی که به وعده‌هایتان عمل نکردید و حتی توضیحی هم نمی‌دهید، در شرایطی که روز‌به‌روز مشکلات نه تنها حل بلکه زشت‌تر و بدتر می‌شود، من به این افطاری نمی‌آیم‌. ای کاش ذوق و امید و دلخوشی ما و مردمی که به شما اعتماد کردند رو به یاس و نا امیدی تبدیل نمی‌کردید‌. ‌ای کاش.
نامداری: از هم‌گسیختگی حق ما نیست!
بر خلاف بسیاری از هنرمندان که از حرکت صنفی همکاران‌شان حمایت کردند، آزاده نامداری چهره جنجالی تلویزیون متنی در اینستاگرامش منتشر کرد و حرکت اعتراضی هنرمندان را سطحی‌نگری خواند‌.
همچنین آزاده نامداری از مجریان صداوسیما، به اقدام بازیگران در خصوص تحریم افطاری رییس‌جمهور، انتقاد کرد‌. او نوشته:
سلام رفقای جانم، حقیقتش به نظرم خیلی چیزهارو باید گفت چون ما هر کدوممون به عنوان یه شهروند مسوولیم، غرض اینکه امروز درصفحه برخی دوستان هنرمندم دیدم که دعوت افطار رییس‌جمهور رو رد کرد. بودن، با دلایلی مثل مشکلات معیشتی مردم و یا عمل نکردن به وعدهای رییس‌جمهور قبول دارم ما مطالباتی داریم که به سرانجام نرسیده و همه ما درد مردم رو می‌فهمیم ما هم از مردمیم ما هم درد می‌کشیم و می‌دونیم با اتفاقات جهانی سال بحرانی رو در پیش داریم‌. آیا در این بحران باید کنار هم بایستیم تا بحران رو طی کنیم یا دائما حرف از یاس و نشدن بزنیم؟ به این فکر کردین با این کار چه کسانی رو درداخل و خارج کشور خوشحال می‌کنیم؟ آیا ما دنبال از هم‌گسیختگی هستیم؟ آیا اسم این کار سطحی‌نگری نیست؟ شما از دردهای آشکار و پنهان رییس‌جمهور بی‌‌خبرید؟ از این همه تلاش برای ماندن دربرجام، آیا حقشونه با این رفتارهای سطحی و عوامفریبانه خستگی رو به تنشون بذاریم؟ مردم چشمشون به هنرمنداشونه‌. من کارمند جایی نیستم، ارتباطی هم با دولت محترم ندارم اما به عنوان یه شهروند تا پایان دوره ی دوم آقای روحانی از رایم دفاع می‌کنم‌. چندپاره شدن، از هم‌گسیختگی حق ما نیست، ما ایرانی هستیم و کشورمون رو دوست داریم
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها!
محمدباقر نوبخت به تحریم افطاری رییس‌جمهور توسط برخی هنرمندان واکنش نشان داد و گفت ما همه تلاش‌مان را کردیم تا مشکلات حل شود، برای بزرگ‌ شدن سفره مردم بیشتر تلاش می‌کنیم؛ واقعا اگر به ما بگویند چه کاری انجام دهیم همان کار را انجام می‌دهیم، مگر سفره مردم سال گذشته رنگین‌تر بود که این افراد حمایت کردند؟
سخنگوی دولت ادامه داد: هیچ‌گاه دولت مدعی نیست مردم مشکل ندارند تنها چیزی که زیاد داریم مشکلات است؛ با وجود همه موفقیت‌ها و تغییر روند مثبت اذعان می‌کنیم مردم لیاقت بیشتری دارند.
از انسان‌های فهیم و تحصیلکرده انتظار می‌رود قضاوت درست انجام دهند، شاید بهترین وضعیت دولت در شعر «شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین ‌هائل/ کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» باشد‌. نخبگان به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهی کند‌.