«ابتکار» گزارش می دهد کارزار فراکسیونی برای تصاحب ریاست مجلس

معصومه معظمی
با فرا رسیدن به روز موعود انتخابات هیات رئیسه ساختمان هرمی شکل بهارستان، التهابات به اوج خود می رسد و فراکسیون های سیاسی مجلس جلسه پشت جلسه تشکیل می دهند و نامزدهای نهایی برای پیشی گرفتن از رقبا و تثبیت مقبولیت و رای آوری خود، لابی ها و رایزنی های گسترده ای را بین اعضای فراکسیون و گاهی بیرون فراکسیون شروع می کنند.
یک روز مانده به این اتفاق مهم مجلس که سالی یک بار رقم می خود و البته به قول غلامعلی جعفرزاده، هیچ ارزشی برای مردم کف خیابان ندارد، گمانه زنی ها درباره گزینه های نهایی و آرایش هیات رئیسه فراکسیون ها به اوج خود می رسد. بازار رایزنی ها داغ می شود و گاهی زمزمه هایی از ائتلاف فراکسیون ها به گوش می رسد ولی بلافاصله توسط فردی دیگر این شایعه منتفی می شود و صحبت از لیست مستقل فراکسیون های رقیب داده می شود. نکته ای که یک روز مانده به انتخابات هیات رئیسه سال سوم از طرف هر سه فراکسیون سیاسی به طور قطعی مطرح شد تاکیدشان بر گزینه ریاست مجلس بود و هر یک از فراکسیون ها گزینه قطعی و مورد نظرشان را برای کرسی ریاست مجلس اعلام کردند. گزینه های که فراکسیون ها تاکید داشتند به هیچ وجه حاضر نیستند درباره آنها کوتاه بیایند و سرشان ائتلاف کنند. فراکسیون مستقلان یا همان میثاق شکنانی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد از ورود به مجلس بدعهدی کردند و فراکسیون مستقلان را تشکیل دادند، همان نزدیکان به لاریجانی هستند که همچنان نظرشان بر حمایت بی چون و چرا از اوست.
اولین لیست قطعی منتشره فراکسیون امید


از طرفی هم فراکسیون امید در جلسه ای که صبح روز سه شنبه قبل از جلسه علنی تشکیل داد، حمایت قاطع خود را از محمدرضا عارف برای کرسی ریاست مجلس اعلام کرد. این فراکسیون اولین فراکسیونی بود که صبح روز گذشته لیست قطعی خود را برای 12 کرسی هیات رئیسه اعلام کرد و بر حمایت قاطع خود از دو نواب رئیس فعلی مجلس یعنی علی مطهری و مسعود پزشکیان تاکید کرد. این فراکسیون همچنین برای سایر کرسی های دبیری و کارپردازی نیز گزینه هایی را معرفی کرده است که به گفته سخنگوی این فراکسیون در صورتی که شرایطی برای ائتلاف پیش بیاید و هیات رئیسه فراکسیون تشخیص دهد که باید تغییراتی در این باره قبل از ارائه لیست ایجاد شود در این باره اتفاق خواهد افتاد. پارسایی به «ابتکار» گفت که فراکسیون روی گزینه های ریاست و نواب رئیس نظر قطعی دارد و درباره سایر کرسی ها ممکن است تغییری جزئی اتفاق بیفتد.
ناگفته نماند که فراکسیون امید تنها فراکسیونی است که به عهد خود در قبال معرفی نامزد زن و اهل تسنن برای هیات رئیسه عمل کرد و مثل سال دوم که یک زن و یک اهل تسنن معرفی کرد، این دوره به جای یک زن سه زن را برای کرسی های دبیری و کارپردازی نامزد کرده است. به گفته پروانه سلحشوری که نامزد انتخابات برای کارپردازی هیات رئیسه است، این تصمیم فراکسیون هم حسن دارد و هم می تواند به نوبه خودش آسیب زا باشد. بنا به تصمیم مجمع عمومی فراکسیون امید لیست اعلامی این فراکسیون به این شرح است: « محمدرضا عارف کاندیدای ریاست مجلس، مسعود پزشکیان کاندیدای نایب رئیس اول مجلس، علی مطهری کاندیدای نایب رئیس دوم مجلس، سید فرید موسوی و پروانه سلحشوری، حسن لطفی کاندیداهای کارپردازی مجلس، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، علیرضا رحیمی، زهرا ساعی، سیده حمیده زرآبادی نامزدهای دبیری هیات‌رئیسه» همچنین فراکسیون ولایی یا اصولگرایان مجلس نیز حاج بابایی را به عنوان گزینه نهایی خود برای ریاست مجلس نامزد کردند.
کواکبیان: عارف کاندیدا نشود، من برای ریاست می‌آیم
البته نکته قابل توجه دیگر اظهارات مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس است که سال دوم انتخابات هیات رئیسه جدای از فراکسیون برای ریاست مجلس در صحن علنی اعلام کاندیداتوری کرد. او در پاسخ به این سوال که امسال باز هم برای ریاست مجلس نامزد می شوید یا خیر به «ابتکار» گفت: «من جدای از فراکسیون امید نیستم و تصمیم فردی نمی گیرم. ولی اگر آقای عارف برای ریاست نیاید، من از طرف فراکسیون برای کرسی ریاست کاندیدا می شوم.» این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «ولی اگر آقای عارف تصمیم بگیرد بیاید، باید همه او را کمک کنیم که رای بیاورد.»
توافق نظر فراکسیون امید و ولایی بر قابل اعتماد نبودن فراکسیون مستقلان
گفتنی است فراکسیونی که بیش از سایرین به دنبال حفظ و تثبیت شرایط موجود هیات رئیسه فعلی است، فراکسیون مستقلان است. نزدیکان لاریجانی در تلاشند با ائتلاف با سایر فراکسیون ها ریاست لاریجانی را برای سومین سال در مجلس دهم تثبیت کنند ولی با توجه به بدعهدی که در دو انتخابات گذشته از خود نشان داده اند نه فراکسیون امید و نه ولایی ها حاضر نیستند با مستقلان وارد مذاکره و ائتلاف شوند. چرا که معتقدند نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شوند. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید با یاداوری عهدشکنی سال گذشته فراکسیون مستقلان در انتخابات هیات رئیسه به «ابتکار» گفت که درست است به واسطه این رفتار غیراخلاقی مستقلان دو، سه کرسی را از دست دادیم ولی این ارزشمند است که ما عهدشکنی نکردیم.
محمد جواد ابطحی، عضو فراکسیون ولایی هم با تاکید بر اینکه مستقلان در انتخابات قبل نسبت به آنها هم عهدشکنی کرده اند و به تعهدات‌شان عمل نکرده اند به «ابتکار» گفت: «دیگر امسال به مستقلان اعتماد نمی کنیم و از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شویم.» او اشاره کرد که فراکسیون مستقلان از سوی هر دو فراکسیون امید و ولایی متهم به عهدشکنی هستند.
تلاش مستقلان برای حفظ شرایط فعلی هیات رئیسه
به هر حال فراکسیون مستقلان به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اصرار به تثبیت شرایط موجود هیات رئیسه دارد چرا که معتقد است عملکرد خوبی داشته اند و نباید هیات رئیسه مجلس را افراد صفرکیلومتری که تا حالا در جایگاه هیات رئیسه نبوده اند به دست بگیرند. او تاکید دارد که لاریجانی باز هم این دوره به عنوان رئیس انتخاب می شود ولی به دلیل سه قطبی شدن انتخابات قطعا آرای پایین و شکننده ای خواهد داشت که برای نظام و مجلس و جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی خوب نیست. او در گفت وگو با «ابتکار» مطرح کرد که شخصا دلش می خواهد علی مطهری باز به عنوان نایب رئیس در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرد و این موضوع برایش خیلی مهم است. جعفرزاده در پاسخ به این سوال «ابتکار» که در صورتی که فراکسیون مستقلان نخواهد به مطهری رای بدهد شما خودتان به او رای می دهید یا خیر؟ گفت: «اگر هر فردی نخواهند به لیست فراکسیون متبوع خود رای بدهند باید قبل از انتخابات به فراکسیونش اعلام کند که روی رای او حساب نکنند و از فراکسیون خارج شود.» او افزود: «من هم دلم می خواهد مطهری نایب رئیس باقی بماند و این مسئله برای شخص من دغدغه است.» این عضو فراکسیون مستقلان ادامه داد: «در شرایطی که فراکسیون‌های دیگر با ما ائتلاف نکردند اعضای فراکسیون مستقلان هم خواهند گفت که چرا باید از نیروهای فراکسیون دیگر حمایت کنیم؟ این اتفاق برای مجلس خیلی بد است و من قلبا از این اتفاقات راضی نیستم. ولی طبیعی است که مستقلان هم برای خودشان لیست می‌دهند و به تنهایی عمل می‌کنند.»
زورآزمایی فراکسیون های امید و ولایی در صحن
بنابراین با روشن شدن تکلیف فراکسیون مستقلان و تلاش برای ائتلاف با سایر فراکسیون ها که احتمال تحقق آن ضعیف است، دو فراکسیون امید و ولایی عزم‌شان را برای زورآزمایی و رقابت جدی با لیست های مستقل جزم کرده اند و گویا تصمیمی برای ائتلاف ندارند. محمدجواد ابطحی، عضو ارشد فراکسیون ولایی به «ابتکار» گفت: «حاجی بابایی به عنوان گزینه ریاست برای ما قطعی است و قطعا درباره سایر ارکان هم تصمیم گیری خواهیم کرد.» نماینده خمینی شهر افزود: «ما معتقد به لیست 12 نفره هستیم ولی اقلیتی معتقدند باید دو تا سه کرسی را برای رایزنی و تعامل با فراکسیون مستقلان خالی بگذاریم ولی بعید است این پیشنهاد رای بیاورد. اکثریت فراکسیون معتقدند باید برای 12 کرسی نامزد و گزینه مستقل داشته باشیم.» ابطحی تصاحب کرسی های ریاست و نایب رئیسی مجلس را توسط فراکسیون ولایی زیاد دانست و به «ابتکار» گفت: «احتمال ائتلاف با مستقلان ضعیف است. ما فراکسیون ولایی هستیم و باید تابلوی مستقل داشته باشیم. این دو سال تجربه نشان داد که مستقلان روی تعهدات‌شان نمی مانند و نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم.»
حمایت قاطع امید از مطهری
از طرفی بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم با تاکید بر رای قاطع اعضای فراکسیون امید و اجماع نظرشان درباره نایب رئیسی مطهری احتمال هرگونه اعمال فشار از بیرون مجلس برای رای ندادن فراکسیون امید بر نایب رئیسی مطهری را رد کرد و به «ابتکار» گفت: «کسانی در بوق و کرنا می کنند که فراکسیون امید از مطهری عبور کردند! نمی دانم از کجا این مباحث مطرح می شود. همچنین اینکه گفته شده است از بیرون به فراکسیون امید فشارآورده اند که به مطهری رای ندهند. درست نیست. اکثریت آرای مجمع عمومی فراکسیون امید به آقای مطهری نشان می دهد فراکسیون امید با همه توان پشت مطهری ایستاده است. فراکسیون امید زیر فشار و فرمان بیرون، تصمیمی نمی گیرد و اگر چنین چیزی هم صحت داشت ما به آن هرگز تن نمی دادیم.» این نماینده اصلاح طلب مجلس ادامه داد: «رای مطلق به رئیس و نایب رئیس نشان می دهد این رفتار شوی تبلیغاتی و بازی در زمین رقیب و امتیاز دادن به آنها است. دو دوره قبل هم رای ثابت و مطلق فراکسیون امید او را نایب رئیس کرد و مطهری عضو ثابت فراکسیون امید است و بابت رای ندادن فراکسیون های دیگر نگران نیستیم چون مطهری رای خودش را دارد.» کواکبیان هم در این باره به «ابتکار» گفت: «آقای مطهری رای خودش را دارد. دفعه قبل فراکسیونهای دیگر در این باره کاری نکردند و مطهری با حمایت لیست امید رای آورد و برای رای آوری دوباره مشکلی ندارد و او رای خودش را دارد.» این عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه امید باید لیستی مستقل بدهد ائتلاف سال گذشته با سایر فراکسیون ها را اشتباهی استراتژیک دانست که منجر به عهدشکنی مستقلان شد و تاکید کرد که این اشتباه دیگر نباید تکرار شود.
آرزوی شکستن تابوی 2 ساله مجلس دهم و حضور یک زن در هیات رئیسه
نکته ای که سلحشوری به عنوان یکی از زنان و گزینه های مطرح فراکسیون امید در لیست نهایی امید برای انتخابات هیات رئیسه مطرح است، این موضوع است که نباید به جنسیت افراد در رای آوری توجه کرد. او گفت که مقبولیت شخصیت افراد جدای از جنسیت آنها در صحن علنی تا 70 درصد تعیین کننده آرای آنها خواهد بود. رئیس فراکسیون زنان و نماینده مردم تهران در مجلس ابراز امیدواری کرد که این تابو 2 ساله مجلس دهم شکسته شود و حداقل یک زن در هیات رئیسه سال سوم داشته باشیم. فاطمه سعیدی هم در گفت وگو با «ابتکار» دراین باره تصریح کرد: «اول قرار بود یک گزینه زن در لیست فراکسیون امید داشته باشیم ولی اکنون بجای یک گزینه، سه نفر زن را معرفی کردیم. فکر می کنم رای به خانم ها فراجناحی و خارج از لجبازی های سیاسی خواهد بود.» طبق آخرین اخبار رسیده نتیجه جلسه عصر روز سه شنبه فراکسیون مستقلان به این شرح است: «علی لاریجانی رئیس، قوامی و یوسفیان ملا نواب رئیس، نعمتی، خضری، آشوری، تازیانی ناظران و جمالی و کاتب دبیر.» فراکسیون ولایی نیز حاجی بابایی را به عنوان رئیس، دهقان و مصری نواب رئیس، قاضی زاده هاشمی، امیرآبادی، موسوی تازیانی، ادیانی به عنوان دبیر و عباسی، مقصودی و بهمنی را به عنوان ناظر معرفی کردند.
گفتنی است امروز چهارشنبه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در سال سوم دوره دهم، در صحن پارلمان برگزار می‌شود و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان به یک رئیس، دو نواب، شش ‌دبیر و سه ناظر رای خواهند داد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» ازعواقب ادامه صادرات محصولاتی مانند هندوانه برای منابع آبی کشور گزارش می دهد ضیافت بزرگان؛ رفتن یا ماندن؟ کنشگری مدنی یا پوپولیسم سلبریتی‌ها؟ قدیمی‌ترین خبرنگار ایران درگذشت ناصر یمین مردوخی، نقطه! علیرضا صدقی حلقه مفقوده در آوار مطالبات گزارش «ابتکار» از ابعاد مختلف ماجرای یک پرونده جدید کودک آزاری این حق بچه های ما و ما بود؟ از شایعه باروری ابرها تا ادعای جذب سامانه‌های بارشی علت اصلی بارش‌های بهاری چه بود؟ اولین تالار کنسرت کودکان در تابستان افتتاح خواهد شد خانه‌ای برای نت‌های کودکانه «ابتکار» گزارش می دهد کارزار فراکسیونی برای تصاحب ریاست مجلس یک رسانه هلندی خبر مرگ بمب‌گذاری حادثه 7 تیر 1360 را تایید کرد «معتمد»، «کلاهی» بود؟ پس از پیمان آب و هوایی پاریس و برجام، این بار نوبت به کارشکنی در نفتا رسیده است ترامپ ، قاتل پیمان‌های بین‌المللی معاون اول رئیس جمهوری: دولت برای حل مشکلات صنعت پتروشیمی اهتمام جدی دارد سردار سلامی: هیچکس نمی‌تواند موشک‌ها را از ایران بگیرد معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری: تحقق عدالت در جامعه مهمترین برنامه دولت است