۳ فراکسیون ، ۳ نامزد ریاست مجلس

آرمان- محمدحسین جعفری: با نزدیک شدن به زمان انتخابات هیات رئیسه مجلس، بازار بحث و گمانه‌زنی‌ها پیرامون این موضوع و از همه مهم‌تر ریاست آینده قوه مقننه لحظه به لحظه داغ‌تر می‌شود. در این میان 3 فراکسیون اصلی مجلس در تلاش هستند تا شخص مورد نظر خود را راهی جایگاه ریاست مجلس کنند. بعد از جلسات متعدد، این 3 فراکسیون نفرات خود را برای ریاست خانه ملت مشخص کردند. از فراکسیون ولایی مجلس حمیدرضا حاجی‌بابایی، از فراکسیون امید محمدرضا عارف و فراکسیون مستقلین علی لاریجانی را مناسب برای ریاست مجلس تشخیص داده‌اند. شاید بتوان گفت این برای اولین بار است که انتخابات هیات رئیسه مجلس از چنین اهمیتی در میان نمایندگان برخوردار شده است. در دوره‌های قبل فراکسیون‌ها تلاش چندانی برای تغییر ریاست مجلس از خود نشان نمی‌دادند و علی لاریجانی نامزد بلارقیب ریاست مجلس بود. از سوی دیگر فراکسیون امید و فراکسیون ولایی برای آنکه موفق شوند شخص مورد نظر خود را به عنوان رئیس مجلس معرفی کنند، نیاز به ائتلاف دارند.
رای خاکستری مستقلین
فراکسیون مستقلین که رای خاکستری آنان تا به امروز اهداف 2 فراکسیون دیگر را در موضوعات مختلف به چالش کشیده است، با پیروی از روند محافظه‌کارانه خود ترجیح می‌دهد علی لاریجانی همچنان به عنوان رئیس مجلس باقی بماند و این برخلاف خواسته فراکسیون امید و ولایی است. از آنجایی که نمایندگان برای اتخاذ تصمیم نهایی خود نیاز به ائتلاف با یکدیگر را دارند برخی از نمایندگان ولایی اعلام کرده‌اند با توجه به مواضع گذشته فراکسیون مستقلین، ترجیح می‌دهند برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی تغییر در هیات رئیسه مجلس، با فراکسیون امید ائتلاف کنند تا تجربه 2 دوره قبل تکرار نشود.
امید قابل اعتماد است


جبار کوچکی‌نژاد عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به آخرین تصمیمات فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس و احتمال ارائه لیست ائتلافی ازسوی این فراکسیون با دیگر فراکسیون‌ها اظهار داشت: معتقدم در بررسی عملکرد ۳ فراکسیون مجلس در ۲ سالی که از عمر مجلس دهم می‌گذرد، به حرف و قول فراکسیون امید به‌مراتب بیش از فراکسیون مستقلین می‌توان اعتماد کرد. وی افزود: متاسفانه رفتار فراکسیون مستقلین ولایی در ۲ سال گذشته گول‌زننده بوده و اگر قرار باشد برای انتخاب هیات رئیسه مجلس در فراکسیون ولایی به‌سمت ائتلاف با فراکسیونی دیگر برویم، مطمئنا باید به سمت فراکسیون امید برویم. نماینده اصولگرای رشت در مجلس شورا تاکید کرد: جالب این‌جاست که این رفتار مستقلین فقط در قبال ما نبوده و این فراکسیون سر امیدی‌ها هم کلاه گذاشته است. این عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره احتمال حمایت این فراکسیون از گزینه فراکسیون امید برای ریاست مجلس گفت: طبیعتا درباره این جزئیات باید بیشتر با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و بدون این مذاکرات نهایی نمی‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم. او در پاسخ به پرسشی دیگر درمورد فاصله نگرش و ایدئولوژی اصولگرایان در فراکسیون نمایندگان ولایی و اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید و تاثیر این تفاوت دیدگاه در توفیق ائتلاف احتمالی گفت: بعید می‌دانم در این موضوع خاص اختلاف‌نظری داشته باشیم. به بیان دیگر در بحث منافع ملی ما باهم اتفاق‌نظر داریم. اگر قرار باشد بتوانیم در مجلس کاری برای مردم کنیم، مجلس باید قدرتمند و مستقل باشد.
انتقاد به عملکرد لاریجانی
این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از نحوه ریاست علی لاریجانی در چند سال اخیر یادآور شد: مجلس باید بتواند در تحقیق و تفحص‌ها، تذکرها و سوال از وزرا و رئیس‌جمهوری مستقل عمل کند و در بحث نظارت بر مباحثی همچون پارتی‌بازی، زراندوزی و رانت‌خواری قدرتمند باشد، باید کسی رئیس مجلس باشد که به این نگاه باور داشته باشد. وی با تاکید بر لزوم تغییر رئیس مجلس گفت: متاسفانه عملکرد آقای لاریجانی مورد نقد شدید است ولی این‌که چه کسی جایگزین آقای لاریجانی شود نیز باید مدنظر قرار گیرد.
عارف گزینه اول امید
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به برگزاری نشست صبح دیروز مجمع عمومی فراکسیون امید که به‌منظور تصمیم‌گیری درباره نحوه ورود این فراکسیون به انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای این جلسه گزارش کمیته انتخابات به استماع مجمع رسید و در ادامه اعضای فراکسیون نقطه ‌نظرات خود را درباره چگونگی ورود فراکسیون در انتخابات هیات رئیسه مجلس اعلام کردند. نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به درخواست مکرر اعضای فراکسیون امید از محمدرضا عارف برای اعلام‌ کاندیداتوری برای ریاست مجلس یادآور شد: در نهایت موضوع کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس و همچنین معرفی علی مطهری و مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزدهای فراکسیون در جایگاه نواب رئیس به رای گذاشته شد و هر سه مورد به اتفاق آراء در مجمع عمومی به تصویب رسید.
نامزدهای امید
پروانه مافی نماینده تهران در مجلس شورا، در خصوص نشست فوق‌العاده مجمع عمومی فراکسیون امید روز سه‌شنبه برای انتخاب کاندیدای این فراکسیون گفت: اعضای فراکسیون در جلسه امروز برای انتخابات هیات رئیسه انتخاب شدند. وی افزود: محمدرضا عارف به عنوان کاندیدای ریاست مجلس، مسعود پزشکیان، علی مطهری به عنوان نایب رئیسان و فرید موسوی، پروانه سلحشوری، حسن لطفی به عنوان کارپردازان مجلس انتخاب شدند. همچنین محمدعلی وکیلی، علی اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم یوسف‌زاده، علیرضا رحیمی، زهرا ساعی و سیدحمیده ‌زرآبادی به عنوان دبیران هیات رئیسه انتخاب شدند. اما اگر ائتلافی صورت بگیرد این لیست براساس آرای این افراد تغییر پیدا می‌کند.
حمایت قاطع از عارف
پیش از این عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با «آرمان» تاکید کرده بود، در صورت قبول پیشنهاد نامزدی ریاست مجلس توسط محمدرضا عارف، اعضای فراکسیون امید قاطعانه از ایشان حمایت خواهند کرد. محمدرضا عارف نیز بارها بر این نکته تاکید داشته که تابع نظر اکثریت خواهد بود و آنچه که مورد تایید فراکسیون باشد را خواهد پذیرفت. با توجه به اجماع کامل فراکسیون امید بر نامزدی عارف به عنوان گزینه ریاست مجلس، انتظار می‌رود در این دوره از انتخابات هیات رئیسه مجلس، علی لاریجانی با یک رقیب جدی روبه‌رو باشد.