احضار‌وزیر به‌مجلس

دستور رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه؛
حدود الهی در رابطه با متهمان جنایت مدرسه‌ غرب تهران اجرا شود
در پی جنایت اندوهبار در یکی از مدارس غرب تهران، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود. متن دستور رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است: بسم ا... الرحمن الرحیم- آیت‌ا... آملی ریاست محترم قوه قضاییه - با سلام-خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید. سید علی خامنه‌ای۸ خرداد ۱۳۹۷.
 
آرمان: چند دانش‌آموز در یکی از دبیرستان‌های غیردولتی منطقه دو پایتخت توسط معاون انضباطی مدرسه مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، با انتشار ابعاد مختلف این ماجرا از سوی خانواده دانش‌آموزان و ورود پلیس امنیت، معاون بازداشت و پرونده او برای بررسی به قوه قضائیه ارجاع شده است. این ماجرا در دو هفته گذشته از سوی خانواده آنها خبرساز شد. آنگونه که دانش‌آموزان و خانواده‌ها مدعی هستند، این فرد به‌بهانه اردو، با بردن دانش‌آموزان به محیطی خارج از مدرسه آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است. این اتفاق دو بار در قالب دو اردوی مختلف رخ داده و این فرد به اتهام خود نیز اقرار کرده است. براساس گفته‌های دانش‌‌آموزان معاون مدرسه، اقدام به پخش فیلم‌های مستهجن کرده و پس از آن به آزار و اذیت آنها می‌پرداخت؛ این فرد امسال برای نخستین سال در این مدرسه حضور یافت و سال‌های قبل در منطقه شش آموزش‌وپرورش شهر تهران مشغول به‌کار بوده است. روز شنبه نیز به‌دنبال تجمع والدین دانش‌آموزان در مدرسه میان آنها و این فرد درگیری پیش آمده است که منجر به ورود پلیس به ماجرا، بازداشت فرد و بررسی ابعاد بیشتر موضوع شد. در همین زمینه مدیر آموزش‌ و پرورش منطقه دو شهر تهران گفت:‌ پرونده معاون انضباطی مدرسه که مرتکب این تخلف شده است، به مجتمع قضائی ارسال شده و در حال رسیدگی است. ناصر کوهستانی افزود:‌ این معاون بازداشت شده و پرونده‌اش در مجتمع قضائی بعثت در حال بررسی است و سیستم حقوقی آموزش‌وپرورش نیز به‌عنوان شاکی حقوقی علاوه بر خانواده‌ها،‌ شکایت خود را از این فرد ثبت کرده است. او گفت: این فرد گزینش شده بود و از منطقه دیگری امسال به منطقه دو و این مدرسه آمده است و مدرسه با این تصور که او یک مهره قوی است و می‌تواند به مدرسه کمک کند، او را جذب کرده‌ است. به گزارش تسنیم، کوهستانی افزود:‌ این فرد اخراج شده و اطلاعات او به گزینش ارائه شده است تا دیگر نتواند در هیچ نهاد دولتی اقدام به کار کند. مدیر مدرسه نیز برکنار شده است. در این میان بیت مرحوم آیت ا... محی‌الدین حائری شیرازی با صدور اطلاعیه‌ای، خبر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی مربوط به انتساب فرد متجاوز به دانش‌آموزان در یکی از دبیرستان‌های تهران به خاندان آیت‌ا... حائری شیرازی را تکذیب کرد و اعلام کرد: شاغل در آموزش‌وپرورش نداریم. همچنین چهارده تن از نمایندگان مجلس در پی آزار جنسی گروهی دانش‌آموزان پسر در مدرسه‌ای در تهران به وزیر آموزش و پرورش و وزیر دادگستری تذکر دادند.
دستور وزیرآموزش‌‌وپرورش
وزیر آموزش‌‌وپرورش به بازرس ویژه وزارتی درباره رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه دو تهران دستور فوری داد. محمد بطحایی، در ابلاغ این حکم به حسین بزرگی‌زاده با اشاره به اتفاق بسیار شنیع انجام ‌شده در یکی از واحدهای آموزشی منطقه دو تهران از او خواست تا ضمن مراقبت در تسریع پیگیری‌ها با فوریت و اولویت تمامی عوامل مرتبط با اتفاق مذکور از ابتدا تاکنون را با گروهی از صاحب نظران موضوع مورد بررسی دقیق قرار داده و هرگونه مسامحه احتمالی در هر یک از واحدهای سازمانی متبوع را که موجب بروز آن شده است سریعا گزارش کند. وی افزود: از آنجایی‌ که فرد متخلف، نیروی غیررسمی بوده است؛ لازم است نسبت به بررسی نحوه به‌کارگیری مشارالیه و رعایت ضوابط مقرر دقت مضاعف به‌ عمل ‌آورید.


فقدان سنجش سلامت جنسی در گزینش
همزمان الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه تعرض به دانش‌آموزان نشان داد که نیازمند یک بازنگری جدی هستیم، عنوان کرد: با همه گزینش‌های سیاسی و عقیدتی که در سازمان‌های مختلف همچون آموزش‌وپرورش برای جذب نیرو انجام می‌شود، چطور یک ارزیابی دقیق، علمی و کارشناسی در مورد سلامت روان و جنسی افرادی که نزدیک‌ترین و بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، صورت نمی‌گیرد؟
طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برای این موضوع قاطعانه پیگیر طرح سوال از وزیر هستیم، وزیر باید در این خصوص پاسخگو باشد. پروانه مافی در خصوص طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برای این موضوع قاطعانه پیگیر طرح سوال از وزیر هستیم، وزیر باید در این خصوص پاسخگو باشد. وی افزود: این افراد باید به اشد مجازات محکوم شوند، چراکه این موضوعات شوخی‌بردار نیست و هیچ گونه تخفیفی نباید صورت بگیرد. مافی ادامه داد: ما نسبت به موارد مشابهی که پیش آمده برخورد جدی نداشته‌ایم به همین دلیل با افزایش آمار این اتفاقات در جامعه روبه رو هستیم. نماینده تهران با بیان اینکه مجازات برای عبرت دیگران تعبیه شده اما این افراد مجازاتی درخور اعمالشان ندیده‌اند، گفت: وقتی برای خاطیان در این موارد اتفاقی نمی‌افتد آنها بر جرم و اعمال خود دلیر و جسور می‌شوند. طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم دراین باره به نقد شدید نسبت به عدم آموزش خانواده‌ها به فرزندان پرداخت و گفت: پدید آمدن این اتفاقات آن هم به طور پی در پی فضای خشونت را در جامعه تشدید می‌کند، آن هم خشونتی که به بدترین شکل ممکن آن یعنی خشونت جنسی پدیدار شده است. وی ادامه داد: خشونت جنسی از زشت‌ترین اشکال خشونت در جامعه ما است. در جامعه ما بعضی مسائل به لحاظ مذهبی و فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد در نتیجه توقع بیشتری هم در خصوص برخورد با آنها می‌رود. جامعه از این مسائل به شدت متاثر می‌شود. سیاوشی با بیان اینکه حاکمیت وظیفه دارد آموزش مسائل جنسی به فرزندان را در خانواده‌ها نهادینه کند، گفت: وزارت آموزش و پرورش باید مکلف شود تا وظایفی تعریف شده در این زمینه داشته باشد. نماینده مردم تهران تاکید کرد: سوال این است که این نیروها به چه شکلی وارد چارچوب آموزشی می‌شوند؟ چه نظارتی بر نیروهای آموزش و پرورش وجود دارد؟ چگونه وارد مدارس می‌شوند؟ چه مراحلی طی می‌شود تا افراد وارد آموزش و پرورش شوند؟ میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به بررسی موضوع تعرض به گروهی از دانش‌آموزان پسر در دبیرستان غیردولتی غرب تهران در جلسه روز گذشته، گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون خواستار انحلال این مدرسه غیردولتی و برخورد با عوامل خاطی شدند.
اظهارات دادستان تهران
همچنین جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران اظهار کرد: در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، ماموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقبا 15 نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت کرده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی کرده است. متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار کرده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضائی قرار گرفته و با صدور قرار تامین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.