گزارش «همدلی» از حاشیه‌های ادامه افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گزارش می‌دهد نگویید لگن، بگویید خودرو(2)

همدلی| فاطمه آقایی‌فرد: دو حاشیه درباره خودرو نگاه‌ها را به سمت این بازار برگرداند. بازاری که در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی هم بازتابی گسترده داشت تا با همان داستان تکراری و خسته کننده همه حواس‌ها را به سمت خود جمع کرده باشد؛ افزایش قیمت با وجود کاهش کیفیت!
در ماه‌های اخیر ابتدا زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در بازار با توجه به بالا رفتن قیمت ارز باعث ایجاد حاشیه‌هایی در این بازار شد. دیروز هم خبرها حاکی از آن بود که قیمت خودرو در بازار از چهار میلیون تا هشت میلیون افزایش داشته است. از طرفی خبرهایی هم از طرف منابع غیر رسمی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه شورای رقابت با افزایش 20 درصدی قیمت‌ها در بازار داخلی موافقت کرده است؛ هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش منبع موثقی این موضوع را تایید نکرد.
همین‌ها برای ایجاد حاشیه‌ها و بازتاب‌های بیشتر در رسانه‌ها و فضای مجازی‌کافی است. این حاشیه‌ها از آنجا کلید خورد که در اولین روزهای خرداد ماه همین امسال، ایران خودرو در جدیدترین تغییرات قیمتی، چهار محصول خود را تا چهار میلیون و 800 هزار تومان افزایش داد و سایپا نیز با صدور بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش خودرو ابلاغیه‌ای برای افزایش چهار تا 10 میلیون تومانی را صادر کرد تا اینکه به فاصله حدود 10 روز دیگر حاشیه‌ها از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به بهارستان هم راه یافت و مجلس کارگروه ویژه‌ای را برای نظارت بر بازار خودرو تشکیل داد. تا جایی‌که دیروز با پیگیری‌های روزنامه «همدلی» و گفت‌وگو با اعضای این کمیسیون معلوم شد که این جلسه در حدود دو و نیم بعد از ظهر شروع شده و تا ساعت چهار ادامه داشت.
حمید رضا فولادگر، یکی از اعضای این کمیسیون درباره این جلسه گفت: «مجلس برای پیگیری علت افزایش قیمت خودرو اکنون وارد کار شده است و کارگروهی ویژه برای نظارت بر این بازار تشکیل شده است.» هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از نتیجه این جلسه در دست نبود اما به‌نظر می‌رسید این اقدام خودروسازان بالاخره با موضع‌گیری بهارستانی‌ها هم مواجه شد تا خودروسازان برای علت افزایش قیمت خودروها به مردم و مسئولان پاسخ داده باشند.


امااین تنها خبری نبود که درباره واکنش نمایندگان مردم در مجلس به گوش می‌رسید؛ هشتم اردیبهشت ماه همیسن امسال بود که بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل 90 نیز با گلایه از خودمختاری خودروسازان در افزایش قیمت‌ها به تسنیم گفته بود: « بخشنامه شرکت خودرو‌سازی سایپا مبنی بر افزایش قیمت خودرو‌های بالای 40 میلیون، نشان می‌دهد که ما در زمینه قیمت‌گذاری خلاء قانونی داریم و نظارتی بر این وضعیت وجود ندارد، بنابراین برخی هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند.»
دهم اردیبهشت ماه همین امسال هم ولی داداشی، سخنگوی اصل 90 نیز به تسنیم گفته بود: «افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان،خودسرانه است و آنها حق چنین کاری را ندارند.»
اما ماجرا به اینجا ختم نشد و 10 روز دیگر هم عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در واکنش به افزایش قیمت خودرو به تسنیم گفته بود: «کمیسیون صنایع و معادن طی نامه‌ای به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، خواستار توضیح این سازمان درباره علت این اقدام خودروسازان شد.»
زِه پراید هم آپشن شد
این تنها حاشیه ماه‌های گذشته در این بازار نبود؛ دو روز گذشته نیز خبری از سوی شرکت سایپا در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست شد که باعث تعجب عده زیادی در جامعه شده بود. واقعیت این است که گروه خودروسازی سایپا چند روز گذشته از جدیدترین سیاست خود در راستای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و افزایش رقابت‌پذیری خودروهای پراید ساخت این شرکت با ماشین ‌مجهز به انبوهی از امکانات کرده بود، حالا "زه ضربه گیر روی درب" خودروهای پراید را نیز از این محصول حذف کرده و آن را به یک آپشن جانبی تبدیل کرده است.
این خبر به محض انتشار در ابتدا صحیح به‌نظر نمی‌رسید اما بلافاصله، رسانه‌هایی چون فارس و تسنیم نیز اقدام به انتشار این خبر کردند. به‌طوری
‌که تنسیم دیروز نوشت، بخشنامه سایپا به نمایندگی های فروش برای حذف زه پراید منتشر شد که نشان می دهد، از ۱۵ بهمن سال گذشته زه پراید حذف شده است. حاشیه‌ها ادامه داشت تا رسانه‌ها اقدام به انتشار تصویری از پراید کردند که در آن زه از روی درب حذف شده بود. تا جایی که رسانه‌ها نوشتند، علاقمندان و خریداران پراید در صورت تمایل به اضافه کردن آپشن "زه" به خودروی صفر کیلومتر خریداری شده خود می بایست مبلغ 35 هزار تومان بابت خرید قطعه و هزینه نصب آن به نمایندگی های مجاز پرداخت کنند.
اما ظاهرا این تنها ماجرای عجیب شرکت سایپا نبود و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهند، این شرکت پیش از این هم به حذف برخی از امکانات خودروی پراید از جمله ضبط به نام آپشن اقدام کرده بود که همین امر نارضایتی بیشتر مردم را به دنبال داشته است.
خبر از آنجایی داغتر شد که تاکنون هیچ پاسخ منطقی‌ای در این رابطه به مصرف‌کنندگان ارائه نشده و میزان رضایت مندی آن‌ها هر روز از این محصول کاهش پیدا می‌کند.
هر چه بود بازار خودرو دوباره زیر تیغ مشتریان و کارشناسان رفته و بهارستان هم در این زمینه ورود کرده بود. در روزهایی که قیمت خودرو با رقابت با بازار ارز، تصمیم گرفته بود به بهانه بالا رفتن قیمت دلار، نرخ محصولات خود را افزایش دهد و صدای گلایه‌های مردمی را با حذف برخی از قطعات از برخی خودروهای داخلی، بلندتر از همیشه به گوش برساند، گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌داد که دلالان علت افزایش قیمت را نبود حساب و کتاب در این بازار دانسته و معتقد هستند که به علت اینکه قیمت همه اجناس با افزایش نرخ دلار بالا رفته است، نرخ‌ خودرو نیز تغییر کرده است. بماند که در این بازار آشفته و خودمختار جای خالی کیفیت حسابی به چشم می‌آید و انگار هر کسی که پراید را با آپشن زه راهی خیابان‌ها و جاده‌ها می‌کند، حالا دیگر با پرداخت 37 هزار تومان بیشتر می‌تواند در طبقه افراد مرفه جامعه قرار بگیرد.
این ماجرا ادامه داستانی است که چند وقت پیش در روزنامه «همدلی» با موضوع «نگویید خودرو، بگویید لگن» منتشر شده بود. داستان از آنجایی شروع شد که بازار خودرو بعد از مدت‌ها قرارگیری زیر سایه گلایه‌های مشتریان و کارشناسان، باید جواب پس می‌داد. به‌نظر می‌رسید گلایه‌ها درباره ماجرای افزایش قیمت خودرو با وجود بی‌کیفیتی، چندان هم بی‌راه نبوده است. برای جستجوی علت این اقدام خودروسازان چند هفته گذشته به سراغ کارشناسان و برخی از تولید کنندگانی رفتیم تا شاید پاسخ این سوال همیشه‌ بی‌جواب را از زبان آن‌ها شنیده باشیم؛ مثل همیشه کارشناسان هم مانند بقیه مشتریان خودروهای داخلی افزایش قیمت‌ها در این بازار را کاملا محکوم می‌کردند تا بگویندکه اگر انحصار در این بازار از بین برود، حتما خودروسازان وارد مقوله رقابتی با ماشین‌های لوکس وارداتی خواهند شد. حسین ساسانی، کارشناس صنعتی، همان روز گفته بود: «هزینه بالای گمرک و سود زیاد بازرگانی موجب شده است تا خودروهای خارجی با هزینه خیلی زیادی بدســت مشتریان ایرانی برسند؛ به عنوان مثل وقتی قیمت خودرویی در دوبی 80 میلیون است، همان خودرو به دلیل هزینه بالای گمرک با قیمت 200 میلیون تومان در کشــور به فروش می‌رسد. بنابراین طبیعی است تا تولید کنندگان نیز با انحصار بازار خودرو هیچ رغبتی برای افزایش کیفیت خودروهای خود نداشته باشند.» هر چند که طبق روال سال‌های گذشته خودروسازان از این اقدام خود ناراضی نبودند؛ محمد‌رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشورنیز گفت: «بر اساس آمار رسمی که در موسسه کیفیت استاندارد ثبت شده است، کیفیت خودروهای داخلی ما به هیچ وجه پایین نیامده است، شاید رشد کیفیت خودروهای تولیدی ما کاهش یافته باشد، اما خودروهای ما بی‌کیفیت نشده‌اند.»، اما هر چه بود این پرسش دوباره بی‌جواب مانده بود و در اقدامی تازه‎‌تر خبر رسید که برخی قطعات از خودروهای جدید شرکت سایپا حذف شده است، تا ماجرا به بخش بعدی این سناریو یعنی «نگویید لگن، بگویید خودرو 2» موکول شود.