مسمومیت مرموز400 نفر از اهالی کلاردشت

فریبا خان احمدی
روزنامه‌نگار
مسمومیت 400 نفر از اهالی کلاردشت که همگی به دلیل درد در ناحیه شکم و مسمومیت به بیمارستان حضرت قائم کلاردشت مراجعه کرده‌اند حادثه‌ای بود که حرف و حدیث‌های زیادی را در دو روز اخیر در پی داشت. موضوع آن‌قدر حساس بود که بلافاصله مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران دست به کار شدند تا با مشخص شدن علت اصلی حادثه به شایعات پایان دهند.گمانه زنی‌ها بسیار بود اما با این وجود، دانشگاه علوم پزشکی در همان ساعات اولیه انتشار خبر علت این پدیده را عامل ویروسی و آلودگی آب پیش‌بینی کرد، موضوعی که البته واکنش‌های زیادی را همراه داشت و در نهایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی دو روز بعد از این حادثه پیش‌بینی‌های اولیه را نادرست خواند و به صراحت اعلام کرد که آلودگی آب آشامیدنی صحت ندارد و باید منتظر شناسایی منبع عفونت ویروسی باشیم.
بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کلاردشت یکشنبه شب گذشته شلوغ‌تر از همیشه بود و پزشکان و پرستاران اقدامات درمانی خود را روی 400 زن و مرد بیمار آغاز کردند. 400 نفری که همگی با علائم مشابه و با یک دلیل راهی بیمارستان شده بودند. گمانه زنی‌ها نشان می‌داد، نشت بارندگی‌های شدید در روزهای اخیر موجب آلوده شدن آب آشامیدنی شده و چند صد نفر از اهالی کلاردشت و روستاهای اطراف آن را مسموم کرده است. بطوری که همه آنها دچار تهوع، استفراغ،اسهال و دل درد شدید شدند و برخی از بیماران به خاطر علائم شدید گوارشی روی تخت بیمارستان خوابیدند. از این تعداد حدود 5 نفر تا روز گذشته همچنان در بیمارستان بستری بودند و پزشکان به آنها اجازه مرخصی ندادند اما بقیه به صورت سرپایی درمان شدند. هنوز علت اصلی منشأ این اپیدمی مشخص نیست و تنها چیزی که مشخص است همه این بیماران به دلیل علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.


با اینکه بررسی‌های اولیه بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان داد که منشأ این مسمومیت‌ها نشت بارندگی‌های اخیر به آب آشامیدنی بوده، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران دلیل آن را یک عامل ویروسی خواند و به « ایران» گفت: هنوز مشخص نیست عامل مسمومیت در کلاردشت ناشی از چه چیزی بوده است بیشترین حدس ما آلودگی ویروسی است اما نمی‌دانیم منشأ آلودگی مربوط به آب، غذا یا هوا باشد با این حال منتظر جواب آزمایش‌ها هستیم تا دلیل آلودگی ویروسی و مسمومیت اهالی کلاردشت مشخص شود. پیش از این آمار مسمومان کلاردشت 300 نفر اعلام شده بود اما دکتر سید عباس موسوی آخرین موارد مسمومیت را 400 نفر عنوان کرد و افزود: اتفاقی که در کلاردشت در فاصله زمانی کوتاهی افتاده به خاطر تعداد زیاد موارد مسمومیت نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد. تا این لحظه (ظهر روز گذشته) آمار مراجعین 400 نفر بوده که از این تعداد 395 نفر به صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند و ۵ نفر نیز پس از بستری و انجام اقدامات درمانی لازم شب گذشته ترخیص شدند. او در توضیح علائم مسمومیت افراد هم گفت: علائم به‌صورت حالت تهوع، درد شکم، استفراغ و در مواردی اسهال بروز کرده است اما هنوز مشخص نیست منبع عفونت ویروسی چه چیزی بوده است. او درباره شائبه آلودگی آب آشامیدنی کلاردشت به دنبال بارندگی‌های اخیر عنوان کرد: آب روستاهای اطراف و شهرستان کلاردشت روز گذشته مورد آزمایش قرار گرفت نتیجه آزمایش‌ها نشان داد، هیچ گونه آلودگی میکروبی در آب‌های کلاردشت وجود ندارد. دکتر موسوی تأکید کرد: موارد مسمومیت از روستاهای مختلف گزارش شده اما اکیپ‌های سازمان‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری در منطقه مستقر شده‌اند و کلرزنی به صورت کامل در سیستم شبکه آبرسانی این شهرستان در حال انجام است. او با بیان این‌که شرایط فعلی تحت کنترل است، افزود: نتیجه آزمایش‌های ویروسی زمان بر است ما منتظر جواب نمونه‌های مختلف هستیم تا منبع عفونت مشخص شود. وی با بیان این‌که شرایط فعلی تحت کنترل است، گفت: پس از دریافت گزارش‌های اولیه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در منطقه حاضر شده و پس از انجام اقدامات لازم جهت بررسی علل وقوع این وضعیت، از بیماران و منابع آب آشامیدنی شهرستان کلاردشت نمونه گیری‌های مورد نیاز دریافت شد و ﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم ﺑﺮرﺳﻲ‌های آزﻣﺎﻳﺸﮕﺎهی به آزمایشگاه مرجع در تهران ارسال شده است. او درباره مسری بودن عامل مسمومیت در کلاردشت اظهار کرد: قاعدتاً عامل ویروسی، مسری است و قابلیت سرایت بیماری به بقیه افراد زیاد است اما اینکه بیماری از چه طریقی سرایت می‌کند هنوز مشخص نیست.
دکتر موسوی با بیان این‌که مدیران وزارت بهداشت در جریان مسمومیت گسترده اهالی کلاردشت قرار دارند، افزود: واقعاً جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. علائم بیماری وضعیت فوق‌العاده‌ای را در منطقه ایجاد نکرده تا نیاز به افزودن تخت بیمارستانی و آمبولانس باشد ولی در عین حال بیمارستان و مراکز درمانی کلاردشت و شهرستان‌های همجوار مانند چالوس و تنکابن در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا در صورت لزوم نیروهای درمانی در آنجا مستقر شوند و آماده خدمات‌دهی به بیماران احتمالی بوده و متخصصان نیز به منطقه اعزام شدند. او در پایان تأکید کرد که به محض دریافت نتایج آزمایشگاهی از مرکز تهران اطلاع رسانی‌های لازم را انجام خواهیم داد. آلودگی آب کلاردشت واکنش مجید عبداللهی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران را هم در پی داشت. او روز گذشته به خبرگزاری ایسنا گفت: آب آشامیدنی کلاردشت بررسی شد، اما هیچ گونه آلودگی میکروبی در آن مشاهده نشده است. نمونه آب به آزمایشگاه‌های تهران نیز فرستاده شده و نتیجه آن در دست بررسی است؛ اما برای اطمینان بیشتر، دوز کلر را بالا بردیم.