وزارت راه : کامیونداران به جاده بازگشتند



گروه اقتصادی /رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به صدور ۵۵ هزار بارنامه با اعمال افزایش ۲۰درصدی کرایه حمل در روز گذشته، گفت: پیگیری‌های این سازمان برای حل مشکلات معیشتی رانندگان تا مرداد ماه به نتیجه می‌رسد.
پس‌از آنکه نمایندگان کامیونداران و رانندگانی که در اعتراض به برخی مشکلات مانند حقوق و دستمزد، گرانی لوازم یدکی و لاستیک، وضعیت بیمه و... دست از کار کشیده بودند، با وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند و عباس آخوندی برای حل مشکلات آنها راهکارهایی را ارائه کرد که بسیاری از کامیونداران کار خود را از سر گرفتند و اقدام به حمل بار کردند. در این خصوص عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به نتیجه بخش بودن پیگیری‌ها گفت: از روز شنبه تاکنون ۴ جلسه با حضور نمایندگان صنوف کامیونداران، وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان عضو کمیسیون‌های اجتماعی و عمران مجلس برگزار کردیم و مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان صنف و این سازمان برای ارزیابی مجدد مشکلات شرکت‌ها و رانندگان کشور تشکیل تا مأمور پیگیری حل مشکلات شود به طوری که فقط دیروز، ۵۵ هزار بارنامه برای انتقال بار از بنادری همچون بندرعباس و مناطق بارخیز به مقصد کارخانجات صادر شده که در اکثر آنها افزایش ۲۰ درصدی کرایه اعمال شده بود.


رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از اصلاح فرآیند کاری رانندگان کامیون تا تیر ماه خبر داد و تأکید کرد: برای جبران منابع درآمدی و بهبود وضع معیشتی رانندگان، مقرر شد بخشنامه‌ها، مصوبات لازم و همچنین لوایح مربوط برای ارائه به مجلس تنظیم شود. نگاه ما در خصوص کرایه بر اساس «تن - کیلومتر» است که امیدواریم از مرداد ماه اجرایی شود و در کنار آن فرآیند مالی بین راننده و صاحب کالا و شرکت به‌صورت مکانیزه اصلاح شود و سازمان راهداری با حضور در پایانه‌ها کنترل و نظارت بیشتری اعمال کند.حسن نیا در خصوص حل مشکل کمبود سوخت رانندگان نیز به برگزاری نشست با مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قول نهایت همکاری برای افزایش سهمیه مورد نیاز را داده است و تا پایان تیرماه نتایج آن اعلام می‌شود.
شرکت‌‌های حمل‌و‌نقل متخلف جریمه و تعطیل می‌شوند
بهروز گلپاگون دبیر کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل نیز با بیان اینکه کامیونداران مشکلات خود را اعلام کردند و امروز مایل به بارگیری هستند، گفت: با پیگیری‌ مشکلات از سوی سازمان راهداری، پیش‌بینی می‌شود کامیونداران بزودی به چرخه حمل و نقل برگردند.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کشور یکی از خواسته‌های اصلی رانندگان کامیون را افزایش کرایه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی، افزایش کرایه‌ها در کل شهرستان‌های کشور‌ ابلاغ و اعمال شد و حتی مبلغی برای خواب کامیون‌ها تعیین شد.
گلپاگون ادامه داد:‌ دیگر مطالبات رانندگان در حوزه بیمه آنها، سختی کار، قیمت قطعات یدکی و غیره به دولت، سازمان راهداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد تا آنها پیگیری‌های لازم را انجام بدهند و این امر در حیطه اختیارات دولت است.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کشور افزود: رانندگان از سوی دیگر علاوه بر افزایش نرخ کرایه‌های حمل، بر اعمال کرایه‌ها با سیستم تن بر کیلومتر تأکید دارند که این موضوع کار سخت و پیچیده‌ای است. اجرای سیستم تن بر کیلومتر ‌نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه، دقیق و وجود ساختارهای مشخص است که البته خواسته رانندگان هم همین است و ما هم در این کار کارشناسی با آنها همراهی می‌کنیم.