رسیدگی‌ فوری به پرونده <تعرض در مدرسه>



هدی هاشمی
روزنامه‌نگار


 
ماجرای تکان دهنده آزارو اذیت جمعی از دانش‌آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران از سوی ناظم مدرسه بازتاب‌های بسیاری در بین مردم داشته است. دیروز تصاویر و فیلم‌های تکان دهنده از گفت‌و‌گوهای بی‌پرده و غیر‌اخلاقی این ناظم مدرسه با برخی از دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در برخی از این فیلم‌ها ناظم مدرسه به نشان دادن فیلم‌های مستهجن به دانش‌آموزان و تعرض به آنها اعتراف می‌کند. دست به دست شدن این فیلم‌ها در فضای مجازی موجب شد تا دیروز وزیر آموزش و پرورش دستور ویژه‌ای برای پیگیری پرونده تعرض به تعدادی از دانش‌آموزان صادر کند. سید محمد بطحایی در حکمی حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه ۲ تهران کرد و در نامه‌ای نوشت: از آنجایی‌که فرد متخلف، نیروی غیررسمی بوده است لازم است نسبت به بررسی نحوه به‌کارگیری مشارالیه و رعایت ضوابط مقرر، دقت مضاعف به عمل‌آورد. مرتضی نظری مدیر کل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هم درباره آخرین خبرهای مربوط به تعرض ناظم مدرسه می‌گوید: قطعاً وزارت آموزش و پرورش در بالاترین سطح ممکن به این پرونده ورود می‌کند و با این تخلف قاطعانه برخورد می‌کنیم و پرونده‌ای در مراجع قضایی با شکایت والدین و پیگیری مسئولین منطقه تشکیل شده است. علاوه بر این نمایندگان مجلس هم نسبت به این ماجرا واکنش نشان دادند تا جایی که پروانه مافی طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش را مطرح می‌کند و می‌گوید: ما قاطعانه پیگیر طرح سؤال از وزیر هستیم، وزیر باید در این خصوص پاسخگو باشد. این افراد باید به اشد مجازات محکوم شوند، چراکه این موضوعات شوخی‌بردار نیست و هیچ گونه تخفیفی نباید صورت بگیرد.
ضرورت آموزش مسائل جنسی به فرزندان در خانواده‌ها
سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم دراین باره به نقد شدید نسبت به عدم آموزش خانواده‌ها به فرزندان پرداخت و گفت: پدید آمدن این اتفاقات آن هم به‌طور پی در پی فضای خشونت را در جامعه تشدید می‌کند، آن هم خشونتی که به بدترین شکل ممکن آن یعنی خشونت جنسی پدیدار شده است. وی ادامه داد: خشونت جنسی از زشت‌ترین اشکال خشونت در جامعه ما است. در جامعه ما بعضی مسائل به لحاظ مذهبی و فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد در نتیجه توقع بیشتری هم در خصوص برخورد با آنها می‌رود. جامعه از این مسائل بشدت متأثر می‌شود. سیاوشی با بیان اینکه حاکمیت وظیفه دارد آموزش مسائل جنسی به فرزندان را در خانواده‌ها نهادینه کند گفت: وزارت آموزش و پرورش باید مکلف شود تا وظایفی تعریف شده در این زمینه داشته باشد. نماینده مردم تهران تأکید کرد: سؤال این است که این نیروها به چه شکلی وارد چارچوب آموزشی می‌شوند؟ چه نظارتی بر نیروهای آموزش و پرورش وجود دارد؟ چگونه وارد مدارس می‌شوند؟ چه مراحلی طی می‌شود تا افراد وارد آموزش و پرورش شوند؟
روند گزینش ناظم مدرسه پیگیری می‌شود
هنگامی که این خبر منتشر شد، خیلی از مردم، رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی به آن واکنش نشان دادند و هشتک‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی برای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان راه‌اندازی شد. مردم از مسئولان قضایی خواستند تا بشدت با ناظم متخلف برخورد کنند. البته برخی هم از گزینش‌های آموزش و پرورش گله کردند و نوشتند که این وزارتخانه در گزینش‌های خود به هیچ عنوان به مباحث روحی و روانی افراد توجه ندارد، این درحالی است که به نظر می‌رسد مسئولان گزینش باید توجه جدی تری به مسائل اخلاقی در هنگام استخدام داشته باشند چون خدمت در آموزش وپرورش با روان کودکان و نوجوانان سرو کار دارد و باید شخصی که برای چنین خدمتی انتخاب می‌شود صلاحیت‌های اخلاقی لازم را داشته باشد. موضوعی که مدیر کل دبیرخانه مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش هم آن را تأیید می‌کند و به خبرنگار «ایران» می‌گوید: دستور دادیم پرونده گزینش معلم را بررسی کنیم که چه کسانی او را گزینش کردند و روند گزینش این فرد چگونه بوده است تا پرونده را نبینم نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم.
احمد طاهر سلطانی درباره این‌که چرا در گزینش‌ها به مسائل روحی و روانی افراد توجه‌ای نمی‌شود اظهار می‌کند: ما در اداره گزینش بسیار حساس هستیم و گزنیش آموزش و پرورش مادر همه گزینش‌هاست اینطور نیست که ما به مسائل روحی افراد توجه نکنیم. معلمی از جمله شغل‌های حساس است لذا برای ما هم گزینش معلمان بسیار مهم است و کسانی که می‌خواهند معلم شوند از نظر ما هم باید صلاحیت عمومی داشته باشند و هم صلاحیت تخصصی آنها مورد تأیید ما قرار بگیرد. اعتقاد به دین اسلام یا ادیانی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید شده است. التزام به ولایت فقیه، التزام به جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی، عدم فساد اخلاقی، عدم سابقه تشکیلاتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم سابقه کیفری، از جمله بررسی صلاحیت‌های عمومی است که ما آن را دقیقاً بررسی می‌کنیم. البته ما شرایط معلمان را به صورت اصلح هم طبق قوانین خودمان بررسی می‌کنیم. موضوع اخلاقی برای ما بسیار مهم است. در این موارد هم با هیچ کس شوخی نداریم.
به گفته وی موضوع هم‌اکنون در اداره گزینش در حال بررسی است تا به‌طور دقیق‌تر پیگیر پرونده ناظم متعرض باشند. البته این نیرو رسمی نبوده است و باید بررسی کرد که چه ضوابطی را این فرد پشت سر گذاشته تا در مدرسه مشغول به تحصیل شده است.
نه گفتن را به دانش‌آموزان یاد دهیم
به گفته کارشناسان موضوع تعرض به دانش‌آموزان موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم اتفاق افتاده است به این دلیل که کودکان و نوجوانان ما آموزش خود مراقبتی ندیده‌اند و نمی‌دانند چگونه از بدن خود مراقبت کنند. این درحالیست که هر زمانی که موضوع آموزش‌های خود مراقبتی و سلامت زیستی دانش‌آموزان مطرح می‌شود گروهی هستند که آن را مغایر با نظام تعلیم و تربیت می‌دادند. در‌این‌باره یاسمن اشکی مسئول سازمان مردم نهاد کنترل سلامت به خبرنگار «ایران» می‌گوید: این موضوع زنگ خطری است که باید آموزش و پرورش با هوشیاری از آن عبور کند. متأسفانه هیچ گونه برنامه‌های آموزش خودمراقبتی در مدارس وجود ندارد دانش‌آموزان در این باره بی‌اطلاع و ناآگاه هستند حتی در تحقیقی که انجام داده‌ام متوجه شدم بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌دانند چگونه باید از بدن خود مراقبت کنند این موضوع مسئولیتش با آموزش و پرورش است و هم‌اکنون هم موظف است تا در این باره پاسخگو باشد.
وی با تأکید بر این‌که خبر بسیار تلخی بود اما شجاعت دانش‌آموزان و خانواده‌ها ستودنی است اظهار می‌کند: در این موارد قربانی سکوت می‌کند اما متأسفانه ابعاد قضیه بسیار فجیع بوده است که خانواده‌ها متوجه تغییر رفتار دانش‌آموزشان شده‌اند. اشکی با اشاره به این‌که باید با فرزندانمان درباره نقاط حساس بدنشان صحبت کنیم می‌گوید: باید به فرزندمان یاد دهیم که هر انسانی حق و حقوقی دارد؛ از جمله حق نفس کشیدن، حق زنده ماندن و بسیاری حقوق دیگر. کودک باید بداند که حق امن ماندن و امنیت داشتن جزو حقوق طبیعی اوست و دیگران وظیفه دارند این حق او را به رسمیت بشناسند و رعایت کنند. باید به کودکمان آرامش دهیم که در سخت‌ترین شرایط در کنارشان هستیم کودک هم می‌فهمد که مشکلاتش را با خانواده در میان بگذارد. وی تأکید می‌کند: نه گفتن را به کودکتان یاد بدهید. او باید بداند درمورد آنچه که نادرست می‌داند، حق دارد «نه» بگوید و نباید از «نه» گفتن احساس خجالت یا ناراحتی کند. وقتی کودک «نه» گفتن را یاد بگیرد و آن را حق خود بداند، می‌آموزد که اختیار بدن و احساساتش دست خودش است.
در گزینش معلمان
موضوع آنقدر مهم بوده که رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در این باره اظهار نظر کرده است. الهام فخاری به ایسنا گفت: نظام ارزیابی سلامت روان و جنسی برای افرادی که نزدیکترین و بیشترین ارتباط را با کودکان دارند باید تدوین شود. وی با بیان این‌که این اتفاق نشان داد که نیازمند یک بازنگری جدی هستیم، افزود: با همه گزینش‌های سیاسی و عقیدتی که در سازمان‌های مختلف همچون آموزش و پرورش برای جذب نیرو انجام می‌شود چطور یک ارزیابی دقیق، علمی و کارشناسی در مورد سلامت روان و جنسی افرادی که نزدیکترین و بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، صورت نمی‌گیرد؟
ناصر کوهستانی مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران هم از تعلیق دو ساله مدیر مدرسه خبر می‌دهد و می‌گوید: مدیر مدرسه عزل و برای دو سال تعلیق شد.
گفتنی است بنابر اعلام خبرگزاری مهر والدین ۳۶ دانش آموز در پی آزار جنسی دانش آموزان یک مدرسه پسرانه در تهران توسط یکی از مسئولان این مدرسه از وی و مدرسه شکایت کردند و خواستار برخورد جدی قضایی با متهم شدند.
معرفی متهم تعرض جنسی در مدرسه به زندان
جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران درباره «تعرض به برخی دانش‌آموزان در غرب تهران»، اظهار داشت: حسب گزارش مورخ 1397/3/7 مرکز عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در تاریخ 1397/3/6 و در پی تماس شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 مبنی بر وقوع درگیری در یکی از دبیرستان‌های غرب تهران، مأموران پلیس به محل اعزام شدند و متعاقباً 15 نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است. وی افزود: متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی را که در گوشی تلفن همراه خود داشته است  برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است. تحقیقات در پرونده ادامه دارد.

بــــرش
اطلاعیه بیت مرحوم آیت‌الله حائری

در خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شد برخی‌ها اعلام کردند که این فرد منسوب به بیت آیت‌الله حائری است که دفتر ایشان با صدور اطلاعیه‌ای، خبر منتشرشده در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر نسبت فامیلی معلم خاطی در یکی از مدارس تهران با بیت آیت‌الله حائری را تکذیب کرد. به گزارش فارس از شیراز، دیروز بیت مرحوم آیت‌الله حائری اعلام کرد: این خاندان هیچ منسوب شاغلی در آموزش‌وپرورش استان تهران ندارد و انتساب فوق را به‌شدت تکذیب می‌کند. در اطلاعیه فوق طرح برخی مسائل و انتساب آن به بیوت علمای ربانی، جهت خدشه‌دار کردن و تخریب چهره روحانیون ذی‌شأن و مورد وثوق جامعه عنوان شده است. این اطلاعیه از دادستانی کشور تقاضای ورود به موضوع و برخورد قاطع و سریع با منتشرکنندگان خبرهای کذب در فضای مجازی را کرده است.