برخی رسانه‌ها به دشمن <گرا> می‌دهند







سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تأیید و تجلیل از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، از تخریب، تحقیر و بی‌ارزش تلقی کردن تلاش‌های مسئولان دیپلماسی ایران از سوی برخی جریان‌ها و رسانه‌ها انتقاد و تأکید کرد که ضربه زدن به دولت، فقط ضربه به قوه مجریه نیست و برخی رسانه‌ها با برجسته‌سازی حرف‌های ترامپ به خارج از کشور‌ گرا می‌دهند.
به‌گزارش «ایران» محمدباقر نوبخت درباره هجمه‌های داخلی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رئیس جمهوری گفت: ترامپ با همه نادانی خود درک کرد که دیپلمات‌های ما قوی هستند، دنیا دیپلمات‌های ما را تحسین می‌کند ما حق نداریم که تیم مذاکره‌کننده خود را تحقیر کنیم.وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها مجدد وضع شود ما راه مقابله با آن را بلدیم، افزود: اما این کار هزینه دارد و دنبال این نیستیم که هزینه بیشتری به مردم تحمیل کنیم. به هر حال طرف مقابل ما یک آدم عهدشکن است و ما باید با برنامه مناسب، مقابل توطئه‌های او عمل کنیم. ما اکنون با دشمنان نظام روبه‌رو هستیم و برخی از تخریب‌ها در داخل کشور و ضربه زدن به دولت فقط ضربه زدن به قوه مجریه نیست، روزنامه‌ای که مدعی انقلابیگری است امروز حرف‌های ترامپ درباره اقتصاد ایران را برجسته می‌کند و به آنان‌ گرا   می‌دهد. سخنگوی دولت با بیان اینکه کسی بدخواهی امریکایی‌ها را انکار نمی‌کند و این طور هم نبود که ما باور کنیم این کشورها صادق هستند، اظهارکرد: در حال حاضر هم حواس ما جمع است. هم آقای رئیس جمهوری که مدیریت مذاکرات را بر عهده داشتند و هم آقای ظریف وظایف خود را بخوبی انجام دادند به طوری که ترامپ هم گفت که وقتی من وزیر خارجه خود را با ظریف مقایسه می‌کنم، احساس می‌کنم او کم می‌آورد. وی با تأکید بر اینکه تاریخ آقای دکتر روحانی را به‌خاطرشجاعتی که در سال 92 انجام داد و وارد این عرصه شد، تکریم می‌کند، اضافه کرد: اینکه امروز طرف ما فرد غدار و عهدشکنی مثل ترامپ است، بحث دیگری است اما همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود.
نوبخت درباره عهدشکنی‌های امریکا نیز با بیان اینکه ترامپ همه ملت امریکا را نمایندگی نمی‌کند و اطرافیان او مانند بولتون، اقلیتی هستند، گفت: از مردم فهیم ایالات متحده انتظار داریم به‌ کسانی که نمادی از فهم و ادراک مردم امریکا نیستند به روش دموکراتیک جواب بدهند و ما در انتخابات نوامبر آینده ببینیم که نتیجه چه خواهد شد.
انصراف برخی هنرمندان برای شرکت در افطاری رئیس جمهوری، پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود. نوبخت در این باره نیز با طرح این پرسش که دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم چه کاری باید انجام می‌داد که نداده است، گفت: اینکه گفته شود سفره مردم مفصل‌تر شود، البته که باید همه تلاش کنند اما دولت چه کاری را باید انجام می‌داد که نداده است. چه کسی دوست دارد سفره مردم پربارتر نباشد؟ اما بگویید چه کاری باید انجام می‌دادیم که ندادیم. وی با بیان اینکه اکنون بیشترین پرداختی دولت به مسائل رفاهی است، به بودجه 97 هزار میلیارد تومانی رفاه اجتماعی، بودجه 57 هزار میلیارد تومانی آموزش و تحقیقات و بودجه 26 هزار میلیارد تومانی سلامت اشاره کرد و افزود: دولت در سال گذشته 3.4 برابر حقوق مستمری بگیران کمیته امداد را افزایش داد تا جایی که در آخرین سفر رئیس جمهوری به مشهد مقدس، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) باوجود اختلاف نظر سیاسی با دولت، اشاره کرد که کمک دولت یازدهم به رفاه محرومان را هیچ دولتی انجام نداده است. نوبخت در پایان این بخش از سخنان خود، با بیان اینکه از تحصیلکرده‌ها انتظار داریم که انصاف را رعایت کنند، تأکید کرد که دولت می‌خواهد همچنان سفره مردم پربار باشد، بنابراین از همه دوستان می‌خواهیم که به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.
اقلیت سؤال‌کنندگان
از رئیس جمهوری
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه تعدادی از نمایندگان از تلاش‌ها برای کاهش تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس جمهوری انتقاد کرده‌اند نیز گفت: سؤال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص حق نمایندگان است و نمایندگان باید به اقتضا از هر کدام از این حقوق استفاده کنند. اما این اقدامات باید متناسب باشد.
وی با طرح این پرسش که چه سؤالی از رئیس جمهوری مطرح است، افزود: بحث‌هایی که در سؤال مطرح است، کار رئیس جمهوری نیست، کار دولت است و با این شرایط هر برگی از درختان پاستور بیفتد، رئیس جمهوری باید پاسخ بگوید؟
وی به تلاش‌های نمایندگان دولت برای رفع ابهام درجلسات کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: من به وجدان عمومی مجلس نمایندگان ایمان دارم و جمع نمایندگان غالباً درست فکر می‌کنند. نباید بین ما و قوه مقننه فاصله بیفتد، ما باید آنان را درک و با آنان همکاری کنیم ولی مجلس هم محل وضع قانون و رفع مشکلات کشور است و باید ببینیم که آیا این کار مشکل را حل می‌کند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی با طرح عدم کفایت رئیس جمهوری به‌دنبال بی‌اعتبار کردن سیستماتیک دولت هستند، اظهارکرد: مخالفان و منتقدان سیاسی دولت یک سال پیش هم همه این کارها را کردند، اما مردم در یک انتخابات آزاد برای چهار سال بعد هم دولت و شخص آقای روحانی را انتخاب کردند. این تفکرات آن موقع هم وجود داشت، اما مانند همان اقلیت امریکایی که کل ملت امریکا را نمایندگی نمی‌کنند، این‌ها نیز کل ملت ما را نمایندگی نمی‌کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که گفته بود دولت همچنان به غرب چشم دوخته است و از ظرفیت‌های داخلی استفاده نمی‌کند، به فرآیندهای اخیر پس از خروج امریکا از برجام اشاره کرد و گفت: اقداماتی که انجام شد چشم بستن روی امریکا نبود، آنان و شورای امنیت سازمان ملل ایران را تحریم کرده بودند. بنابراین باید ببینیم آیا تحریم برای کشور مضر بوده است یا خیر  و   زمانی که دشمنان شاخ تحریم را به ما نشان می‌دادند آیا دولت باید این دیوار و زنجیر را از پیش پای کشور بر می‌داشت یا خیر.
وی با بیان اینکه آیا بجز مذاکره هیچ بدیل دیگری وجود داشت تا تحریم‌ها را بشکنیم، ادامه داد: ما به امریکا اعتماد نداشتیم. از سوی دیگر توافق هم
100 درصد خواسته ما و آنها را تأمین نکرد، چرا که اگر این طور بود ترامپ از برجام به‌عنوان بدترین توافق امریکا از آن یاد نمی‌کرد. اینکه تحریم‌ها کامل شکسته نشد را قبول داریم، اما ما فروش نفت را از یک میلیون به بیش از 2.5 میلیون بشکه رساندیم، این منابع به خزانه واریز و صرف پرداخت حقوق کارکنان و تأمین نیازهای مردم شده است.وی همچنین گفت: برای عبور از موج جدید تحریم‌ها نیازمند انسجام و اتحاد ملی هستیم، جلسه‌ای که سه‌شنبه گذشته با حضور سران قوا برگزار شد در همین راستا بود که قرار شد این جلسات تکرار شود و سران قوا هفته‌ای یک بار برای حل مشکلات همفکری کنند.
سخنگوی دولت درباره اعتصاب کامیونداران هم گفت: وزارت راه و شهرسازی برای این منظور با نمایندگان کامیونداران در جلسه‌ای به توافق‌هایی رسیدند و تا جایی که بتوانیم هر کمکی که بشود به این قشر زحمتکش انجام خواهیم داد. سخنگوی دولت گفت: بر اساس آمار دریافتی روز گذشته بیش از 55 هزار بارنامه صادر شد و روال کار این صنف در حال انجام است. اگر چه این اقدام می‌تواند به کشاورزان و کارگران لطمه وارد کند، اما نباید برای استیفای حقوق خود به اقشار جامعه آسیب بزنیم.
سخنگوی دولت همچنین گفت : با توجه به ساز و کار تهیه شده و پیش‌بینی برداشت‌ها تا پایان سال جاری و نیز مدیریت تخصیص منابع کشور که بر اساس اولویت‌بندی انجام خواهد شد، کسری بودجه نخواهیم داشت.