زنی چادرنشین ۸ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد!

یک مقام مسئول با افشای نام قربانیان سوءاستفاده از کارت بازگانی گفت: برای مبارزه با معضل فرار مالیاتی ناشی از این کارت‌ها، نه‌تن‌ها در مبادی ورودی باید ۴ درصد مالیات علی‌الحساب اخذ شود، بلکه ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم نیز باید اجرا شود.
محمد سلیم امرا، مدیر‌کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه استفاده از کارت‌های بازرگانی یکسال مصرف، عمده‌ترین روش برای فرار مالیاتی در این استان به حساب می‌آید، عنوان کرد: قرار داشتن استان سیستان و بلوچستان در مرز کشور و اطلاع نداشتن کافی مردم حاشیه‌نشین نسبت به سازوکار کارت‌های بازرگانی شرایطی را فراهم کرده تا سودجویان با ثبت شرکت‌های کاغذی، از موقعیت مرزنشینی این افراد سوءاستفاده کرده و به اسم آن‌ها کارت بازرگانی دریافت کنند و در قبال دریافت این کارت، حقوق ناچیزی به این افراد ناآگاه بدهند.
کم‌کاری اتاق بازرگانی و وزارت صنعت چیست؟
مدیر‌کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان ریشه معضلات کارت‌های بازرگانی را در «نبود آموزش کافی به متقاضیان»، «بررسی نکردن سابقه تجاری و سرمایه آنها» و «نحوه صدور و تمدید این کارت‌ها» دانست و گفت: اگر این اقدامات توسط اتاق بازرگانی و وزارت صنعت انجام می‌گرفت، فرار‌های مالیاتی اتفاق نمی‌افتاد.


۸ میلیارد بدهی مالیاتی یک زن سیاه‌چادرنشین
امرا با اشاره به اینکه چهار نفر از دارندگان کارت‌های بازرگانی در حوزه ایرانشهر که مرکز ثقل بلوچستان است، گرفتار بدهی‌های مالیاتی سنگین هستند، گفت: به عنوان مثال می‌توان به خانم «گنج ملک. م» اشاره کرد که در سیاه‌چادر زندگی می‌کند و به اسم او کارت بازرگانی صادر شده است. درحالی که کل سرمایه این خانم یک تا ۲ میلیون تومان است، اما ۸ میلیارد تومان به اداره امور مالیاتی استان بدهی مالیاتی دارد.
وی با بیان اینکه از کارت بازرگانی افراد دیگری همچون «انور. د» در ایرانشهر، «عبدالغنی. ر» و «محمد. ر» نیز سوءاستفاده شده است، گفت: شخص دیگری نیز به علت بیکاری، کارت بازرگانی خود را در اختیار سوءاستفاده‌کنندگان قرار داده بود؛ این شخص بابت واگذاری کارتش، ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان در سال حقوق دریافت کرده، در حالی که اصل مالیات وی برای یک سال ۳۳۰ میلیون تومان است.
بدهی مالیاتی ۴ میلیاردی شخصی در شهر مرزی سرباز
مدیر‌کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: شرکتی در زابل، از کارت‌بازرگانی شخصی به نام «علی. گ» سوءاستفاده کرده که با توجه به واردات شخص ثالث، مالیات سنگینی برای این شخص ناآگاه وضع شده است.
امرا ادامه داد: در شهر مرزی سرباز نیز از کارت‌بازرگانی شش نفر سوءاستفاده شده که تنها در یک مورد، فردی بالغ بر ۴ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.
وی با بیان اینکه در جهت مبارزه با معضل فرار‌های مالیاتی از طریق سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی دو راهکار توسط سازمان امور مالیاتی پیشنهاد شد، گفت: اولین راه‌حل، دریافت ۴ درصد مالیات علی‌الحساب در مبادی ورودی از بازرگانان است؛ اگر این اتفاق رخ دهد، بدهی مالیاتی پیش نخواهد آمد. از زمانی هم که ۴ درصد مالیات علی‌الحساب در مبادی ورودی اخذ شده، مشکلات کمتری به‌وجود آمده است.