آسیب‌رسانی به منابع ارزی؛ هدف دشمن


معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه دشمنان به دنبال اعمال فشارهايي بر صنعت نفت، گاز و پتروشيمي‌هستند، گفت: بايد از اين نقطه که دشمن تلاش دارد به کشور آسيب بزند براي پيشرفت استفاده کنيم. جلسه ديدار اعضاي انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌با اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور ظهر د يروز برگزار شد.جهانگيري در اين ديدار صنعت پتروشيمي‌را يکي از صنايع مهم و پيشران در توسعه کشور برشمرد و از اهتمام جدي دولت براي حل مشکلات و رفع دغدغه‌هاي اين صنعت خبر داد. معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه هم اکنون در شرايط جديدي قرار داريم و دشمنان به دنبال اعمال فشارهايي بر اقتصاد کشور و بخصوص صنعت نفت، گاز و پتروشيمي‌هستند، تصريح کرد: انتظاري که از مديران زبده و کارآمد کشور وجود دارد اين است که از همين نقطه که دشمن تلاش مي‌کند به اقتصاد کشور آسيب وارد کند براي پيشرفت و توسعه استفاده کنيم. وي با تاکيد بر اينکه در مقطع فعلي نياز جدي داريم که ارز حاصل از فروش محصولات صنعت پتروشيمي‌به چرخه اقتصاد کشور وارد شود، ‌افزود: دشمنان هدف گذاري کرده‌اند که به منابع ارزي ما آسيب وارد کنند و انتظار دولت از مديران صنعت پتروشيمي‌اين است که بيش از آنکه به منافع بنگاه‌هاي اقتصادي خود توجه کنند منافع ملي کشور را در نظر گيرند چرا که منافع شخصي و صنفي در شرايطي مي‌تواند مفيد باشد که منافع ملي کشور تامين شده باشد. 
جهانگيري مديران صنعت پتروشيمي‌کشور را مديراني با سابقه و تلاشگر توصيف کرد و با بيان اينکه صنعت پتروشيمي‌نقش پر اهميتي در آينده صنعتي ايران دارد، اظهار داشت: صنعت پتروشيمي‌همواره از نقش پراهميتي در اقتصاد کشور، صادرات و اشتغال زايي برخوردار بوده است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در مقطع فعلي و در شرايطي که دشمن قصد دارد فشار خود را بر اقتصاد کشور مضاعف کند نيازمند اجماع ملي در داخل کشور هستيم و با توجه به اينکه ما مسئولين اداره کشور هستيم بايد در شرايط خاص فعلي سياست‌هايي متناسب با شرايط روز اتخاذ کنيم و کشور را به پيش ببريم.

 آمادگي پتروشيمي‌ها براي بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور
در اين جلسه که وزير نفت و رييس کل بانک مرکزي نيز حضور داشتند احمد مهدوي، رييس هيات مديره و دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌گزارشي از آخرين وضعيت صنعت پتروشيمي‌ارائه کرد و گفت: براي اينکه بتوانيم با رقباي خود در کشورهاي ديگر رقابت کنيم نيازمند حمايت دولت هستيم.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر ۶۳ طرح در صنعت پتروشيمي‌و با پيشرفت ۶۰ تا ۹۰ درصد در دست اجرا وجود دارد، خاطر نشان کرد: براي تکميل اين طرح‌ها ۲۵ ميليارد دلار منابع مالي نياز است و در قالب برنامه ششم توسعه نيز ۴۲ طرح پتروشيمي‌ديده شده که اجراي آنها ۵۸ ميليارد دلار منابع مالي نياز دارد که البته با تکميل اين طرح‌ها ظرفيت توليد پتروشيمي‌به ۲۳۰ ميليون تن خواهد رسيد.
دبير کل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌منطقي شدن قيمت خوراک و ارائه تضمين از سوي دولت براي استفاده از تسهيلات مالي خارجي را از جمله نيازهاي اصلي صنعت پتروشيمي‌برشمرد و خواستار توجه و حمايت هر چه بيشتر دولت به دست اندرکاران اين صنعت شد. رييس هيات مديره و برخي اعضاي انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌نيز در اين نشست دغدغه‌ها و نيازهاي خود را مطرح کردند و مقرر شد جلسه‌اي با حضور نمايندگان وزارت نفت، بانک مرکزي، سازمان برنامه و بودجه، معاونت نظارت و هماهنگي معاون اول رييس جمهور و نمايندگاني از انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي‌برگزار شود تا براي حل دغدغه‌ها و مشکلات اين صنعت چاره انديشي شود. در اين جلسه همچنين مديران صنعت پتروشيمي‌کشور به آمادگي شرکت‌هاي پتروشيمي‌براي بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي‌به چرخه اقتصاد کشور به نرخ رسمي‌و مصوب تاکيد کردند.