چه کاری باید می‌کردیم که نکردیم!


سخنگوي دولت گفت:همه واردات کشور از طريق ثبت سفارش انجام مي‌شود و بانک مرکزي هم باتوجه به اين ثبت ارز تخصيص مي‌دهد. به گزارش ايلنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبري ادامه داد: بر اساس گزارش‌هاي دريافتي تا تاريخ ۶ خرداد ۱۹ ميليارد و ۷۲۴ ميليون دار براي ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش شده است.
سخنگوي دولت گفت: از ۲۲ فروردين به بعد ۸ ميليارد و ۲۵۴ ميليون دلار براي ۷هزار و ۹۰۰ قلم ثبت سفارش شده است.
وي در خصوص خريد گندم اظهار داشت: تا تاريخ ۶ خرداد يک ميليون و ۶۳۰ هزار تن گندم به ارزش ۲ هزار ميليارد تومان خريداري شد.
وي تاکيد کرد : امسال کسري بودجه نخواهيم داشت.
سخنگوي دولت با بيان اينکه ما بايد با همه توان از مردم خود صيانت کنيم، گفت: عدد بزرگ ديگري در پرداخت‌ها داريم، ما بايد چيزي حدود ۷ هزار ميليارد تومان به عنوان پاداش بازنشستگان دولت پرداخت کنيم.
وي با اشاره به افزايش حقوق کارکنان دولت گفت: ان‌شاا... اين پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت و آن دوماه عقب‌مانده هم پرداخت خواهدشد.
سخنگوي دولت ادامه داد: آن چه گفته مي‌شود مغايرت با واقعيت‌هاي جامعه ندارد که بگوييم مردم در ناز و نعمت هستند، مي‌دانيد دشمنان ما تلاش خود را کردند تا اين چشمه خشک شود. نبايد بگذاريم به مردم سخت بگذرد، اينکه پول داشته باشي و مملکت را اداره کني، هنر نيست!
وي در خصوص تخريب دولت از سوي رسانه‌ها با وجود اينکه مقام معظم تاکيد کردند همه بايد به دولت کمک کنند، گفت: مذاکرات ما با ۶ کشور بزرگ صورت گرفت که دنيا را مجاب کنيم که فعاليت‌هاي هسته‌اي آن نظامي‌نيست و آژانس هم يازده بار اعلام کرده فعاليت‌هاي مردم ايران صلح‌آميز است.
سخنگوي دولت ادامه داد: بدخواهي آمريکا برکسي پوشيده نيست، ما آدم‌هاي ساده‌لوح نبوديم که هرچه آن‌ها بگويند، قبول کنيم.
وي خاطرنشان کرد: وزير امور خارجه قبلي آمريکا هم اعلام کرد تيم مذاکره‌کننده ايران باهوش هستند و حتي ترامپ مي‌گويد وقتي وزير امور خارجه خود را با ظريف مقايسه مي‌کند کم مي‌آورد ، مردان مذاکره‌کننده ما سرداران ما هستند و حق نداريم که آن‌ها تحقير کنيم.نوبخت تاکيد کرد: برخي از روزنامه‌ها که ادعاي انقلابي‌گري دارند را بينيد انگار ترامپ صحبت مي‌کند، چرا گرا به دشمن مي‌دهيد؟
سخنگوي دولت درباره سوال از رئيس‌جمهور گفت: جايي که لازم است بايد سوال، استيضاح و يا تحقيق و تفحص کنيم. اما سوال اين جاست اگر واقعا قصد رفع ابهام است که نمايندگان آقاي رئيس‌جمهور پاسخ دادند. اين روزها بعضي از وزراي ما که بايد در مجلس کارت بزنند و هر روز آن‌جا هستند. تنها چيزي که کم نداريم مشکلات است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه بيان کرد: طرح سوال از رئيس‌جمهور براي نخستين بار است و بايد دوباره سوال از رئيس دولت‌هاي نهم و دهم را يادآوري کنم. اين خط سياسي دنبال‌کننده همان تفکر رئيس‌جمهور دولت نهم و دهم هستند. اين افراد ملت ايران را نمايندگي نمي‌کنند. مردم مطالبات بزرگتري دارند.
سخنگوي دولت در خصوص حمايت دولت از کالاهاي ايراني گفت: اگر کسي بخواهد از طريق مبادي قانوني کالا وارد کشور کند، پاداشش دريافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني است.
وي ادامه داد: دوازده برنامه براي توليد اشتغال در نظر گرفتيم که در راستاي حمايت از کالاهاي ايراني و کارگران ايراني است. نکته ديگر اين که اگر کالاي ايراني وجود داشته باشد دستگاه‌ها حق استفاده از مشابه خارجي را ندارند و ما نبايد تحت تاثير برندها قرار بگيريم. رئيس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مشکلات جامعه کارگري و اعتراضات آنان گفت: در اين زمينه هم بخش دولتي دخيل است و هم بخش خصوصي، تلاشمان اين است که از کارگران حمايت کنيم. با توافقاتي که با وزارت کار شد، تلاش شده حقوق کارگران حفظ شود. البته کارفرمايان ما هم مشکلاتي دارند که بايد آن‌ها را حل کنيم. واحدهاي توليدي نياز به مواد اوليه دارند که با همان ارز ۴ هزار ۲۰۰ توماني وارد کشور مي‌شوند.
نوبخت درباره فروش نفت در بازارهاي جهاني گفت: عمده فروشمان به چين و هند است و باقي را در اروپا خواهيم فروخت ، ما نه چشم کمک به غرب داريم و نه از آن‌ها کمک مي‌خواهيم.
وي ادامه داد: با کشورهايي که تفاوت منابع هم داشته باشيم بازهم روابط خواهيم داشت، ما نمي‌گويم قهر قهر تا قيامت، عالم ديپلماسي شرايط خود را دارد. بايد با واقع بيني با دنيا ارتباط داشته باشيم.
نوبخت خاطرنشان کرد: نوع نگاه دولت به آزادي‌هاي اقتصادي و رقابت مشخص است که البته بايد به شرايط اقتضايي هم نگاه کنيم.
سخنگوي دولت در خصوص برجام، عنوان کرد: اروپايي‌ها تصور غلطي درباره برنامه هسته‌اي کشورمان داشتند و آن را تهديدي براي خود مي‌دانستند. اروپا به جهت اينکه به ما نزديک‌تر است، احساس خطر بيشتري نسبت به آمريکا مي‌کند. ما قصد بدي نسبت به کسي نداريم اما به گفته مقام معظم رهبري دوران بزن و در رويي تمام شده و اگر تهديدي عليه کشورمان وجود داشته باشد، به آن پاسخ خواهيم داد.
وي افزود: قدرت نظامي‌ما به هيچ وجه تهاجمي‌نيست، بلکه دفاعي و بازدارنده است. به همين دليل است که نوع نگاه اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها به برجام متفاوت است. اما در آمريکا هم ترامپ، همسوهاي زيادي بجز جان بولتون که سخنگوي سازمان منافقين است و از آنها پول مي‌گيرد، ندارد.
سخنگوي دولت درباره گلايه‌ها از مديران مياني، گفت: تغييرات در سطح مديريت خيلي عميق نيست و دولت تلاش دارد بدون توجه به نگاه حزبي و جناحي افراد، مديران را منصوب کند. حتي افرادي که دور ميز بيضي هيئت دولت مي‌نشينند نيز، کپي برابر اصل يک سند نيستند و سلايق مختلف دارند اما با دولت همکاري مي‌کنند.
سخنگوي دولت در خصوص گلايه‌هاي پيمانکاران براي تسويه مطالباتشان تاکيد کرد: سررسيد مطالبات پيمانکاران يک روز زودتر از تاريخ اوراق شان پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه به خزانه ابلاغ کرده است که براي پرداخت مبلغ اين اوراق منتظر حکم اين سازمان نباشد.
نوبخت درباره رد دعوت افطاري رئيس‌جمهور توسط برخي از هنرمندان، گفت: ما تمام تلاش‌مان را کرديم که مشکلات کشور حل شود. چه کاري را دولت انجام نداده است؟ چه کسي دوست دارد که سفره مردم پربارتر نباشد؟ به ما بگويند چه کاري را بايد انجام مي‌داديم که انجام نداديم؟ آيا سفره‌هاي مردم ارديبهشت ماه پارسال رنگين‌تر بود و امسال خالي‌تر شده است؟
وي افزود: بيشترين بودجه دولت، بودجه رفاهي است به طوري که بيش از ٩٧ هزار ميليارد بودجه رفاهي، ٥٧ هزار ميليارد تومان آموزشي، ٥١ هزار ميليارد تومان بودجه دفاعي و ٢٦ هزار ميليارد تومان بودجه سلامت است. به گفته آقاي فتاح رئيس کميته امداد امام خميني(ره) کمکي که اين دولت به رفاه محرومين کرد، هيچ دولتي انجام نداده است.