سه انتخاب بدون ائتلاف

شهروند| امروز که از راه برسد، مجلس دهم سومین رئیس و دیگر اعضای هیأت‌رئیسه مجلس را خواهد شناخت؛ یک هفته‌ای هست که اظهارنظرها درباره انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس اوج گرفته و هر سه فراکسیون سیاسی مجلس هر کدام در این چند روز در تکاپوی معرفی گزینه‌هایشان برای هیأت‌رئیسه مجلس بوده‌اند.
از ائتلاف هم خبری نیست؛ هر سه این فراکسیون‌ها تصمیم گرفتند ساز خودشان را بزنند و هر کدام گزینه‌های خود را مطرح کنند. حالا هر کدام سه گزینه دارند و همچنان برای رأی‌آوردنشان در انتخابات امروز صبح در مجلس تلاش می‌کنند. انتخاب عارفانه
گزینه فراکسیون امید برای ریاست همان کسی شد که دو ‌سال پیش هم نامزد شد؛ اما نتیجه برایش چیزی نبود جز شکست. محمدرضا عارف در حالی گزینه اصلی فراکسیون امید برای انتخابات هیأت‌رئیسه است که در این دو سالی که از تشکیل مجلس دهم گذشته بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی کاربران فضای مجازی نسبت به سکوت و منفعل‌بودنش در مجلس انتقاد کرده‌اند. او در این دو‌ سال کمترین تحرک سیاسی را در بین دیگر اعضای فراکسیون مجلس داشته درحالی‌که نماینده اول مردم تهران در مجلس است.
از او کمتر نطق یا تذکری در صحن علنی مجلس شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد او تصمیم گرفته اظهارات تند و تیز را به دیگر همکارانش در فراکسیون امید بسپارد. او درحالی با یک حرکت پرریسک باز هم خود را در طی یک تصمیم فراکسیونی در معرض رأی دیگر نمایندگان مجلس گذاشته است که همچنان نسبت به عملکرد اعضای لیست امید در انتخابات اولین هیأت‌رئیسه مجلس در مجلس دهم معترض و معتقد است که بسیاری از این افراد در آن انتخابات عهدشکنی


 کردند. باز هم علی لاریجانی
او 11‌سال است که رئیس است؛ رئیس قوه مقننه. بالا پایین‌های زیادی را به چشم دیده است. 11‌سال تمام بر صندلی ریاست بهارستان تکیه زده و حالا برای دوازدهمین ‌سال باید خود را در معرض رأی نمایندگان بگذارد. اما او گزینه فراکسیون ولایی نیست؛ فراکسیونی اصولگرا که از زمان انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری بیشترین نقدها را به او و عملکردش داشته‌اند. دلیلشان هم یک چیز است: حمایت او از روحانی و دولتش. هر چند او در‌ سال 94 به‌عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه شهر قم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد اما هنوز یکی از مورد وفاق‌ترین چهره‌ها در بین نمایندگان مجلس است. بسیاری از نمایندگان مجلس او را چهره‌ای محکم می‌دانند که می‌تواند جلسات مجلس و رأی‌گیری‌ها را به خوبی مدیریت کند؛ اما بعضی از نمایندگان دیگر هم لاریجانی را چهره‌ای خودرأی می‌دانند که با تصمیم‌گیری‌هایش اجازه تحرکات دیگر نمایندگان را نمی‌دهد.
در چند روز گذشته اغلب قریب به اتفاق نمایندگانی که از آنها درباره هیأت‌رئیسه ‌سال سوم مجلس دهم سوال شده، لاریجانی را بلاشک رئیس مجلس می‌دانند اما با توجه به سه قطبی شدن این انتخابات رأی او قطعا نسبت به دو ‌سال آینده کمتر خواهد بود. او گزینه فراکسیون مستقلین است. مردی از دولت دهم
حمیدرضا حاجی‌بابایی گزینه ولایی‌ها است؛ آنها تصمیم گرفته‌اند امسال پشت مرد اصولگرا و البته رئیس فراکسیون ولایی مجلس بایستند. او نماینده دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینه محمود احمدی‌نژاد بود و در دوران نمایندگی‌اش عضو هیأت‌رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است.
هر چند شاید نتوانیم حاجی‌بابایی را جزو نمایندگان دلواپس مجلس بدانیم اما او قطعا یکی از منتقدان سفت و سخت حسن روحانی به‌ویژه درباره برجام است. او چند روز پیش بود که در نطقی اعلام کرد برجام مُرد، دفنش کنید تا محیط‌زیست آلوده نشود.
او یکی از گزینه‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری هم بود که البته تأیید صلاحیت نشد تا همان نماینده مجلس باقی بماند.  هر چند او حالا خودش را در معرض رأی نمایندگان گذاشته است اما قطعا شانس بسیار کمتری در مقابل محمدرضا عارف و علی لاریجانی دارد.