درس آزادی

دیدار رمضانی امسال دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب هم، مانند دیدارهای سال‌های اخیر پر بود از توصیه‌های ویژه رهبر حکیم انقلاب به جوانان دانشجو. نمایندگان دانشجویان امسال هم فرصت پیدا کردند پیشنهادات، مطالبات، دغدغه‌ها، گلایه‌ها و انتقادات خود را نسبت به موضوعات مختلف صنفی و غیرصنفی در مقابل رهبر انقلاب مطرح کنند. به گزارش
«وطن امروز»، بخش عمده‌ای از مطالبی که دانشجویان در مقابل حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مطرح کردند، بیشتر دغدغه‌های آنان نسبت به وضعیت آرمان‌های انقلاب اسلامی و چگونگی پیشبرد آنها بود. بخش عمده‌ای از سخنرانی رهبر انقلاب نیز به تدوین و تبیین وضعیت آرمان‌ها و فرصت‌ها و موانع داخلی و خارجی بر سر راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی اختصاص یافت. تبیین این موانع با هدف شناخت واقع‌بینانه دانشجویان از وضعیت کشور مطرح شد. بلافاصله پس از انتشار سخنان رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درباره مهم‌ترین ارکان توصیه‌های رهبر انقلاب بحث و تبادل نظر شد.
در این میان دعوت رهبر انقلاب از جوانان برای ایجاد مطالبه‌گری آرمان‌ها به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و از همین رو کاربران جوان و دانشجو در شبکه‌های اجتماعی این دعوت رهبر انقلاب را یک خبر خوب و آن را به معنای آغاز یک جنبش مطالبه‌گری برای بررسی و پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی و همچنین نظارت بر ارکان اجرایی قلمداد کردند. البته باز هم جریان معاند به مدیریت وبسایت فارسی زبان ملکه انگلیس تلاش کردند به حاشیه‌سازی از این دیدار بپردازند تا محور اساسی سخنان رهبری در این دیدار در حاشیه قرار بگیرد. ماجرا مربوط به نطق بیانیه‌مانند یکی از دانشجویان در دیدار
دوشنبه شب بود. دختری به نام سحر مهرابی به عنوان عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم یکی از کسانی بود که دوشنبه‌شب به او وقت داده شد مطالب خود را در مقابل رهبر انقلاب مطرح کند. بی‌توجهی این دختر جوان به وقت اختصاص داده شده و بی‌اعتنایی او به تذکر مجری و اعتراض دانشجویان درباره اتمام وقت باعث شد لحظاتی برنامه تحت‌الشعاع اعتراض دانشجویان نسبت به این خانم قرار گیرد. از سوی دیگر بی‌توجهی به مطالب صنفی و تکرار مواضع ضدانقلاب درباره نبود آزادی بیان در کشور و حصر سران فتنه بر اعتراض دانشجویان نسبت به بیانیه این دختر دانشجو اضافه کرد. نکته قابل تامل اینکه دانشجوی یادشده پس از پایان سخنرانی هم به صورت حضوری نزد مقام معظم رهبری رفت و دقایقی نیز به صورت خصوصی با رهبر انقلاب صحبت کرد. با این حال اما حتی در این مورد نیز آنچه مورد توجه دانشجویان حاضر در سالن قرار گرفت رفتار و واکنش رهبر انقلاب بود. در میانه قرائت بیانیه توسط دانشجوی یادشده، رهبر انقلاب در واکنش به اعتراض دانشجویان دست خود را به نشانه اینکه دانشجویان اجازه دهند صحبت‌های این فرد تمام شود، بالا بردند و پس از حضور دانشجوی مربوط در مقابل ایشان، با گشاده‌رویی با او صحبت کردند.  نکته قابل توجه دیگر اینکه دختر منتقد، از آقا قرآن هدیه گرفت. مهرابی بعد از صحبتش پیش آقا می‌رود. آقا می‌گویند متنی را که خواندید به من بدهید. متنش را می‌دهد. آقا می‌گویند «دانشجوها همه بچه‌های من هستند». به آقا می‌گوید شیرازی است و درخواست یک هدیه می‌کند. آقا می‌گویند قرآن بهتان هدیه می‌دهم. اگرچه برخی رسانه‌های معاند تلاش کردند با حاشیه‌سازی از این موضوع محورهای مهم سخنان رهبر انقلاب را تحت‌الشعاع قرار دهند اما واکنش دانشجویان و جوانان نسبت به این موضوع جالب بود. آنها از سعه صدر رهبر انقلاب استقبال و تجلیل کردند و این موضوع، یعنی خواندن یک بیانیه کاملا سیاسی علیه نظام در بیت رهبری و رفتار رهبر انقلاب نسبت به این موضوع را یک کلاس آزادی بیان در حسینیه امام خمینی(ره) دانستند. یکی از کاربران با درج عکس توئیت چند روز پیش این دانشجوی اصلاح‌طلب که از حسن روحانی انتقاد کرده بود، نوشته است: او از دانشجویان اصلاح‌طلب که امشب (دوشنبه شب) به عنوان یکی از سخنرانان افطاری دانشجویی رهبر انقلاب، تندترین و صریح‌ترین انتقادات را مطرح کرد، در دیدار دانشجویی روحانی حتی مجال صحبت هم پیدا نکرده بود چه رسد به انتقاد! یکی دیگر از کاربران نیز در این‌باره نوشت:‌ این حقیقتا  اوج دموکراسی است، در مقابل کدام رهبر جهان می‌توان اینقدر صریح صحبت کرد؟


قلهکی یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به بیانیه سیاسی آن دانشجو و واکنش رهبر انقلاب به آن نوشت: این مثال عینی وجود «آزادی بیان» در کشوره که رهبری پیش‌تر در سخنرانی‌های‌شان به آن اشاره کردند. به گزارش فارس، یکی دیگر از واکنش‌های جالب به دیدار دوشنبه‌شب، توئیتی بود که کاربری با نام «شی‌نا» نوشت که در آن به تفاوت خطاب کردن منتقدان بین مقام معظم رهبری و حسن روحانی اشاره کرده است: فرق است بین کسی که منتقدانش را پرشور و باانگیزه و آینده‌ساز کشور می‌بیند با کسی که منتقدانش را بی‌سواد بی‌شناسنامه، ناقص‌العقل، تخریبگر افراطی و «بروند به جهنم» خطاب می‌کند! عباس کلاهدوز که خبرنگار نیز هست مشاهدات خود درباره این ماجرا را اینگونه نوشته است: خانم مهرابی پشت تریبون رفت، بیانیه سیاسی خواند و نوشته عناصر افراطی اصلاح‌طلب را روخوانی کرد. رهبری به دقت سخنانش‌ را گوش دادند. در لابه‌لای اظهاراتش خواستار رفع حصر کودتاچیان شد. دانشجویان هم‌ با شعار مرگ بر فتنه‌گران به استقبالش رفتند. یکی دیگر از کاربران به نام زینب حسنی نیز در این‌باره توئیت کرده است: در شرایطی که برخی مدیران دولتی گاه دسته چندم، اجازه دیدار و حرف زدن ارباب رجوع رو نمیدن، سحر مهرابی دیدار رهبری میره و بی‌هیچ ترسی نقدهای تندی می‌کنه و جواب‌های حکیمانه و پدرانه رهبری رو می‌شنوه! این یعنی اوج دموکراسی و آزادی بیان.
یکی دیگر از دانشجویانی که در این دیدار حضور داشته روایت می‌کند: اوج دموکراسی فقط اینجا که سحر مهرابی به چشمان رهبری زل زده و انتقادات تندی را از نحوه عملکرد ایشان بر زبان می‌آورد و هنگامی که حاضران در جلسه به سخنان او اعتراض می‌کنند، رهبری دست‌شان را بالا می‌آورند تا این دختر دانشجو حرفش را بزند.
یکی دیگر از فعالان مجازی نیز نوشت: کدوم یک از این مدعیان آزادی بیان داخلی حاضرن مثل رهبری بنشینن پای انتقادات شدید دانشجویان؟!
یکی دیگر از کسانی که دوشنبه شب گذشته در حسینیه امام حضور داشته است، توئیت کرد: خانم حسنی جمشیدی و خانم سحر مهرابی متن سخنان‌شان را به درخواست رهبر انقلاب به ایشان تحویل دادند. این رفتار یعنی توجه حداکثری رهبر انقلاب به جوانان و دانشجویان و پیگیری مطالباتشون، حتی اگر منتقد باشن. دیگری نوشته است:‌ اوج دموکراسی یعنی مقابل عالی‌ترین مقام رسمی کشور هر مطلبی که دلت خواست بگی آنهم از تریبون رسمی و بعد از نبود همان دموکراسی وآزادی لب به اعتراض باز کنی! اعتراض عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی
عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی گفت: تهیه، تنظیم و تایید متن «سحر مهرابی» در معاونت
فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم انجام شده است. بر اساس اظهارات عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی، تهیه، تنظیم و تایید متن سحر مهرابی در معاونت فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم انجام شده است. محمدرضا محمدی، عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی در گفت وگو با فارس با بیان جزئیاتی از نحوه تدوین متن سخنرانی نماینده نشریات دانشجویی در مقابل رهبر انقلاب اظهار داشت: از زمانی که قرار شد نماینده‌ای از نشریات دانشجویی محضر رهبر انقلاب سخنرانی داشته باشد و این موضوع به عهده خانم مهرابی واگذار شد، بنا بر این شد که متن با مشورت تمام اعضا نوشته شود. جلساتی هم در این رابطه برگزار و محورهای خوبی هم پیشنهاد شد که عموما در فضای دانشجویی و به طور خاص در حوزه مطالبات نشریات دانشجویی بود. این فعال دانشجویی تصریح کرد: یک روز مانده به دیدار بود که جلسه نهایی اعضای شورا برای تعیین ساختار و شاکله اصلی متن برگزار و قرار شد صبح روز دیدار هم متنی که تهیه شده بود دوباره در جمع اعضای شورا مورد ارزیابی و ویرایش نهایی قرار بگیرد اما در کمال تعجب نه‌تنها صبح روز دیدار خانم مهرابی جلسه‌ای ترتیب نداد، بلکه متن را هم به منظور تایید نهایی برای بنده نفرستاد. وی افزود: همان موقع هم حدس زدیم که شاید متن دارای نکاتی است که نمی‌خواهند ما اطلاع داشته باشیم و اقدام خودسری انجام‌ شده است اما بنا را بر راستگویی و وفای به عهد گذاشتیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در نهایت متنی در مقابل رهبری قرائت شد که در تضاد صددرصدی با محورهای پیشنهادی بود. متنی که قرائت شد بیشتر شبیه قطعنامه پایانی کنگره احزابی مانند اتحاد ملت یا بیانیه بنیاد باران بود و هیچ نسبتی با یک متن دانشجویی دغدغه‌محور نداشت. محمدی ادامه داد: اما آنچه بیشتر موجب تعجب اینجانب شد اتفاقی بود که حریت جنبش دانشجویی و فعالان  دانشجویی را زیر سوال برد؛ صبح دوشنبه بعد از اینکه خانم مهرابی جلسه تشکیل نداد، تماسی با ایشان داشتم که در کمال تعجب گفت برای تهیه و تنظیم نهایی متن نزد معاونت فرهنگی وزارت علوم خواهد رفت و خیالم راحت باشد! وی گفت: در تماسی که با آقای عسکری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم داشتم ایشان هم این مسأله را تایید کرد که خانم مهرابی با دکتر غفاری جلسه‌ای دارد و ما بررسی و تایید می‌کنیم و نگران نباش(!)