بازار داغ لابی گری برای ریاست مجلس


همزمان با سومين دوره انتخابات هيات رئيسه مجلس دهم، فصل وزن کشي سه فراکسيون مستقلين، ولايي و اميد در صحن مجلس فرا رسيده است. آن گونه که برخي از نمايندگان مي‌گويند، اين دوره انتخابات با سال گذشته متفاوت است و اين احتمال هست که تغييرات جدي در ترکيب هيأت رئيسه ايجاد شود. هرچند نزديکان رئيس مجلس تأکيد دارند تغييراتي در راه نيست. به هرحال رقباي لاريجاني اندکي اميدوار شده اند، تا آنجا که اميدي‌ها دوباره به رياست محمدرضا عارف دلبسته اند.عارف با حمايت همکاران خود در فراکسيون اميد، تصميم گرفته بار ديگر براي رقابت با علي لاريجاني، رکوددار رياست مجلس، وارد گود شود. اولين رقابت مستقيم عارف منتخب اول مردم تهران، با لاريجاني منتخب مردم قم در همان ابتداي مجلس دهم بود. فراکسيون اميد باتوجه به تعداد افرادي که با فهرست اميد وارد مجلس شده بودند، انتظار جدي براي رسيدن به کرسي رياست مجلس داشت. اما تنها 103 نماينده به کانديداي اميدي‌ها در سال اول رأي دادند و در مقابل لاريجاني با 173 رأي بر جايگاه رياست تکيه زد. تعداد آراي عارف، شک و شبهه زيادي درباره اعضاي واقعي فراکسيون اميد مطرح کرد، تا جايي که سال گذشته عارف ترجيح داد دوباره وارد رقابت نشود. فراکسيون اميد گرچه رياست را نداشت، اما دو بار توانست جايگاه دو نايب رئيس را حفظ کند. البته اميدي‌ها از نواب رئيس همچنان غافل نيستند و طبق آنچه از قبل اعلام کرده اند، مصمم هستند پزشکيان و مطهري را همچنان براي نواب حذف کنند. هرچند طي هفته‌هاي گذشته تلاش‌ها براي جوسازي عليه علي مطهري در مجلس کم نبوده است.

  • دل نگراني مستقلين؟

حاميان لاريجاني که در تهران با فهرست اميد وارده شده بودند، از همان ابتداي کار راهشان را جدا کردند و پرچم فراکسيون مستقلين ولايي را به رياست کاظم جلالي بر افراشتند. اين فراکسيون که تا به حال عدد دقيقي از اعضاي خود اعلام نکرده ، احتمالا در حمايت از ادامه رياست لاريجاني بر مجلس فعاليت مي‌کند.

  • قطب سوم

در اين شرايط به نظر مي‌رسد ساز ناکوک را ولايي‌ها براي لاريجاني مي‌نوازند. صداي ناهماهنگي که شايد علي لاريجاني و حاميانش در فراکسيون مستقلين را نگران کرده باشد، ولي برعکس، اميد رسيدن به رياست را دوباره براي عارف زنده کرده است. ولايي‌هايي مي‌خواهند فهرست مستقل و البته نامزد مستقل براي هيأت رئيسه و رياست مجلس ارائه دهند. حاجي بابايي احتمالا با همراهي ساير ولايي‌ها دل به تغييرات گسترده در هيأت رئيسه بسته است؛ تغييراتي که احتمالا اميد دارند در صدرش علي لاريجاني باشد.تعداد اعضاي فراکسيون ولايي نيز مانند دو فراکسيون ديگر هرچند مشخص نيست، اما ورود مستقل آنان به انتخابات هيأت رئيسه تهديدي براي 173 رأي علي لاريجاني محسوب مي‌شود و مي‌تواند با تقسيم کردن راي نمايندگان اصولگرا و حاميان لاريجاني، عارف را بالا بکشد. با اين حال بسياري معتقدند اين ساز ناکوک تنها براي گرفتن امتيازهاي بيشتر از لاريجاني در سمت‌هاي ديگر هيات رئيسه است و عارف و حاميانش نبايد خيلي روي آن حساب کنند. چرا که اصولگرايان فراکسيون «ولايي» با وجود دلخوري‌ها از حمايت‌هاي لاريجاني از دولت، قاعدتا رياست او را به عارف ترجيح مي‌دهند، به ويژه که در مجلس کنوني، چهره قابل طرحي براي رياست هم ندارند و بزرگانشان به حاجي بابايي و ذوالنور و يکي دو تن ديگر محدود مي‌شوند. منطق امتيازگيري هم مطالبه بالا و تعامل در سطح پايين تر است.