نوید خوش به سپرده‌گذاران ثامن‌الحج


سخنگوي قوه قضاييه گفت:‌ با هيچ فردي به عنوان کارگر و معلم برخورد نمي‌کنيم بلکه کساني که کارگر باشند و معلم باشند از تخفيف برخورددار هستند.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام محسني اژه‌اي در نشست خبري رسانه با بيان اينکه اين روزها شيطان بزرگ و رژيم صهيونيستي خيلي براي ايران کري مي‌خوانند و انقدر مستاصل شدند که براي تحقق منويات خودشان به منفورترين افراد و تروريست‌ها متوسل شدند، گفت: دلخوش کردند که وضع امنيت کشور ما را بهم بريزند. اين خواب‌هايي که ديده بودند هيچ وقت تعبير نشد و قبلي‌ها به گور بردند و اينها هم به گور خواهند برد.

وي در پاسخ به اين که آيا بانک مرکزي مجاز است ۲۵ هزار ميليارد تومان از تنخواه دولت براي ساماندهي مؤسسات مالي برداشت کند و محاکمه متخلفان گفت: براي اينکه حق سپرده‌گذاران ضايع نشود خود حکومت وارد شد. تعدادي از تعاوني‌ها منحل شدند، بعضي از بانک‌ها و موسسات متکلف شدند که پرداختي‌ها را انجام دهند البته کفاف اين‌ها را نمي‌داد.

سخنگوي قوه قضاييه گفت: بايد به ياد داشت افراد مبالغي داشتند که متفاوت است مبغلي که پرداخت شده از تنخواه دولت و بانک مرکزي نيست، بلکه بانک مرکزي يک خط اعتباري داده است که از اين مبلغ کمتر است.

وي افزود: در جهت تسريع محاکمه اين افراد اقداماتي انجام شده اما مهتر شناسايي اموال و تقديم سپرده آن‌ها است. محاکمه اين‌ها که بدون شناسايي اموال براي مردم پول نمي‌شود. نمايندگان وزرات اطلاعات در جهت نقد کردن اموال برخي موسسات جهت مزايده کمک خواسته‌اند.

وي در مورد ايجاد ارعاب از سوي اوباش آزاد شده از زندان و اقدامات دستگاه قضا براي مقابله با اين وضعيت گفت: برخي مجازات‌ها تمام مي‌شود افراد هم آزاد مي‌شوند برخي مدت زمان بازداشت موقت‌شان مثلا يک ماه تمام مي‌شود و به وثيقه تبديل مي‌شود.

سخنگوي قوه قضائيه در مورد اينکه گفته مي‌شود اتاق‌هاي ثبت در دادسراها از ثبت دادخواست‌ها در روزهاي پاياني ماه خودداري مي‌کنند گفت: هرکس مراجعه کند بايد در همان روز ثبت شود. اگر ثبت نشود و به خصوص اگر عمدي باشد تعقيب مي‌شد و اگر عمدي نباشد هم به عنوان تخلف دنبال مي‌شود.

معاون اول قوه قضاييه درباره وضعيت مشايي و بقايي و اينکه آيا به کما رفتن مشايي صحت دارد، گفت: هردو بازداشت هستند. بقايي دوره محکوميتش را مي‌گذارند اما مشايي در مقدمات اوليه است، به کما رفتن مشايي صحت ندارد. شکنجه درست نيست. اگر کسي ادعايي دارد عنوان کند که سازمان زندان‌ها و قوه قضائيه پيگيري کند.

محسني اژه‌اي در مورد تصميم‌گيري در مورد رفع يا ادامه حصر و نظر رييس قوه قضائيه گفت: هر وقت شوراي عالي امنيت ملي تشکيل شود اعضا نظرشان را آنجا اعلام مي‌کنند هنوز که تشکيل نشده است.

وي درباره تظاهر به روزه‌خواري گفت: تظاهر به روزه‌خواري زياد نيست اگر کساني در ملاءعام تظاهر به روزه‌خواري کنند نيروي انتظامي‌مي‌تواند با آنها برخورد کند اما اگر در خلوت خودشان باشد تعقيب نمي‌شود.

معاون اول قوه قضاييه درباره آخرين رقم معوقات بانکي و بدهکاران بانکي گفت: آمار اين معوقات اگر با هفت يا هشت سال پيش مقايسه مي‌کنيم افزايش داشته‌ايم.

وي گفت: کساني معوقات دارند اما کوتاهي نکرده‌ و جرمي‌مرتکب نشده‌اند ممکن است شرايط بازار نگذاشته که اين معوقات پرداخت شود. دسته دوم معوقات دارند و مي‌توانند پرداخت کنند که قوه قضائيه به آن‌ها کمک مي‌کند اين‌ها جرمي‌مرتکب نشده‌اند. دسته سوم هم معوقات دارند و هم اين از راه غير قانوني تسهيلات دريافت کرده‌اند که با کمک بانک اين پرداخت‌ها شده است. اژه‌اي افزود: بازهم ما دوگونه افراد در معوقات داريم، نخست افرادي که تعدادشان زياد است اما تعدادشان کثير است مثل کشاوزران و سيل و زلزله‌زدگان که باتوجه به شرايط توان پرداخت ندارند که قوه قضائيه ورود نکرد و وصول اين معوقات را به عهده بانک گذاشت. دسته دوم کساني هستند که تعدادشان کم است اما معوقات‌شان زياد است مثل افرادي که هزار ميليارد و سه هزار ميليارد دريافت کرده‌اند که قوه قضائيه مستقيم ورود کرده است.

محسني اژه‌اي در مورد جزئيات جديد هويت مديران دوتابعيتي گفت: هنوز گزارش رسمي‌مجلس به دست ما نرسيده است. مواردي بود که به صورت مشاوره‌اي به کار گرفته و گفتند خلا قانوني داريم چون قانون مي‌گويد فردي نمي‌تواند به استخدام دولت در بيايد که دو تابعيتي باشد اين فردي که مشاور است استخدام دولت هست يا نه؟ اين از نظر قانوني استخدام رسمي‌نيست. اما به نظر مي‌رسد در همين تحقيق مجلس خود آقاياني که عضو هيات بودند، قبول داشتند اين خلا وجود دارد و پيشنهاد دادند مرتفع شود.

اژه‌اي گفت: کساني که گرين کارت دارند با دوتابعيتي متفاوت هستند. طبق گزارش افراد داراي گرين‌کارت‌ داريم. کساني که دو تابعيتي نيستند ولي گرين کارت دارند؛ اين هم خلا قانوني است. آيا اين تعداد نفري که در گزارش مجلس مطرح شده را يکسان ديدند يا جدا کردند، نمي‌دانيم. بايد گزارش به دست قوه برسد. وي در مورد اينکه اگر خانواده وزير خارج از کشور باشند چه مي‌شود گفت : منع قانوني نداريم ولي بايد مورد توجه دستگاه‌هاي اطلاعاتي ما باشد.

سخنگوي قوه قضائيه درمورد اظهارات کلانتري گفت: خواهش مي‌کنم هرکس در حيطه کاري خود اظهارنظر کند؛ خودتان هم فردا خراب مي‌شويد. يک نفر گفت اينها به زودي آزاد مي‌شوند؛ خب حالا آزاد نشود چه مي‌کنيد؟

محسني اژه‌اي در مورد بازداشت معلمان گفت: کسي که متهم مي‌شود به عنوان متهم با او برخورد مي‌شود، نبايد بگوييد برخورد با معلم يا کارگر‌. اگر به فردي اتهامي‌وارد است اتهام پيگيري مي‌شود اگر ثابت شد حسب قانون رسيدگي مي‌شود. اگر دانشجو يا کارگر باشد از تخفيف برخوردار مي‌شود اگر استحقاق ارفاق نداشته باشد طبق قانون مجازات مي‌شود اگر اتهام ثابت نشود منع تعقيب مي‌خورد.

وي در پاسخ به اين که چرا از افرادي که در خصوص قاچاق کالا دستگير مي‌شوند اسمي‌برده نمي‌شود، گفت: مسئله قاچاق کالا مهم است و آسيب بسيار زيادي به توليد مي‌زند. طبق قانون احکامي‌که قطعي شده‌اند اعلامش ايرادي ندارد اما درباره کساني که احکامشان ثابت نشده نمي‌توانيم اسامي‌را اعلام کنيم.

سخنگوي قوه قضاييه درباره ورود قوه قضائيه به ماجراي تکليف پول‌هاي جمع شده براي زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت:‌ وقتي کسي شماره حساب اعلام مي‌کند اين خود مردم هستند که انتخاب مي‌کنند پول بريزند يا خير. در اين وضعيت قوه قضائيه اعلام هشدار مي‌کند. افرادي اعلام کرده‌اند براي زلزله غرب پول جمع مي‌کنند اما بعد از مدتي افراد مشاهده کردند که کاري رخ نداده قوه قضائيه مي‌توانند وارد شود چه پول‌هاي جمع شده چه شده است. من نمي‌دانم چرا همه جا شفاف‌سازي مطرح است اما در اين مورد کسي شفاف‌سازي نمي‌کند، با مردم شفاف کنند که چه ميزان پول جمع شده و کجا خرج شده است.