توقف مذاکرات در صورت اتلاف وقت


کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌ميزبان سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه بود. در اين جلسه جدي‌ترين بحث مذاکره برجامي‌با اروپايي‌ها بود. در پايان اين جلسه معاون سياسي وزارت امور خارجه در ميان خبرنگاران حاضر شد و گفت: اگر احساس کنيم که مذاکرات به سمت فرسايشي شدن مي‌رود يا وقت تلف کردن است، طبيعتا به مذاکرات ادامه نخواهيم داد.به گزارش ايلنا، سيد عباس عراقچي درباره مذاکره با اعضاي حاضر در برجام، اظهار داشت: از کشورهاي اروپايي خواسته شد تا نسبت به تامين خواسته‌هاي ايران در برجام، بدون حضور آمريکا اقدام کنند و پيشنهادات، راهکارها و راه حل‌هاي عملياتي خود را به همراه تضمين‌هاي مربوطه به ايران ارائه کنند تا بتوانيم تصميم بگيريم.

معاون سياسي وزارت امور خارجه بيان کرد: جمهوري اسلامي‌ايران هنوز تصميم نگرفته که آيا در برجام باقي مي‌ماند يا خير و تصميم گيري در اين زمينه منوط به مذاکرات چند هفته آينده است که با اعضاي حاضر برجام خواهيم داشت. وي در پاسخ به اين که آيا وزارت خارجه اقدامي‌براي جلوگيري از فرسايشي شدن مذاکرات خواهد داشت، افزود: مسلما وزارت خارجه منافع ملت ايران را در نظر مي‌گيرد و اگر احساس کنيم که مذاکرات به سمت فرسايشي شدن مي‌رود يا وقت تلف کردن است، طبيعتا به مذاکرات ادامه نخواهيم داد.

عراقچي ادامه داد: تا زماني که احساس کنيم مذاکرات در مسير مناسبي حرکت مي‌کند و محدوده زماني ايران را رعايت مي‌کنند، به مذاکرات ادامه مي‌دهيم.معاون وزير امورخارجه در پاسخ به اين که آيا عدم الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم و FATF منجر به اتمام برجام مي‌شود يا خير، گفت: اين موضوعات هيچ ربطي به يکديگر ندارند.

  • تشريح مذاکرات برجامي‌

د رهمين رابطه سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: لايحه الحاق به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم روز سه‌شنبه جمع بندي نهايي و به هيات رئيسه مجلس ارسال مي‌شود.سيدحسين نقوي‌حسيني در گفت‌وگو با خانه‌ملت با با اشاره به حضور عراقچي در کميسيون گفت: معاون وزير امور خارجه اذعان کرد که مذاکرات با اروپايي‌ها مطابق روال قبل ادامه يافت و همچنان جديت آنها در حفظ برجام را ديده مي‌شود ولي در اينکه توانايي اين کار را داشته باشند نيازمند ارزيابي است.وي افزود: آقاي عراقچي يادآور شد که جلسه کميسيون مشترک بدون آمريکا برگزار شد، موضوع اين جلسه رسيدگي به خروج آمريکا از برجام بود، وي در توضيح مباحث مطرح در کميسيون مشترک توضيح داد که 5 کشور عادي سازي تجاري و همکاري اقتصادي با ايران را بايد ادامه دهند و بخش ضروري اجراي برجام است. همچنين در نشست مشترک تاکيد شده زمينه‌هاي همکاري و راه‌هاي عملياتي همکاري در حوزه‌هاي مختلف از جمله نفت و گاز و ميعانات آن و همکاري‌هاي بانکي و سرمايه گذاري در ايران، همکاري‌هاي حمل و نقلي با ايران و از اين قبيل را جهت حفظ برجام انجام دهند.نقوي حسيني يادآور شد: عراقچي معتقد است که ما بايد اطمينان يابيم که اروپايي‌ها مي‌توانند اين اقدامات را انجام دهند و به معناي ديگر بايد بتوانند با تحريم‌هاي آمريکا مقابله کنند. زيرا در مرحله کنوني حوزه نفت و حوزه بانک دو حوزه اصلي همکاري است و بيمه هم مهم است. لذا قطعاً در اين زمينه بايد مسير يورو محور ايجاد شود تا مشکلات بانکي حل شود. در حوزه نفتي هم بايد سطح فروش نفت حفظ شود.وي گفت: معاون وزير امور خارجه اذعان داشت که گرفتن ضمانت‌ها که از اوامر مقام معظم رهبري است، در مرحله ارزيابي از توان انجام تعهدات اروپايي‌ها مطرح خواهد شد. همچنين همکاري بانکي هم براي ما مهم است و بايد راهکارهاي مناسب از سوي 5 کشور ديگر باشد.سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: در ادامه جلسه اعضاي کميسيون پيرامون لايحه الحاق به کنوانسيون ديدگاه‌ها و نظرات خود را ارائه کردند و بنابراين روز سه‌شنبه جمع بندي نهايي صورت مي‌گيرد و گزارش کميسيون به هيات رئيسه مجلس ارسال مي‌شود. تاکيد کميسيون اين است که شرايط مورد نظر خود را به لايحه بيافزايد.