نشاط اجتماعی سرانجام در دستور کار

گروه اجتماعی- اگرچه خبر خوبی است اما با خواندن این خبر، این موضوع به ذهن می آید که ای کاش طرح چنین موضوعاتی خیلی زودتر از این ها می بود، به هرحال برای  جامعه ما با توجه به شرایطی که دارد، نیاز به وجود نشاط و شادابی کمتر از نیازهای دیگر نیست. حالا خبر چه بود؟
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور دیروز در حاشیه یکمین جلسه شورای اجتماعی کشور گفته است: صرف رویکردهای سلبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌تواند موثر باشد بنابراین در حوزه رویکردهای ایجابی، سلامت اجتماعی و نشاط اجتماعی در دستورکار شورا در دو هفته آینده خواهد بود.
چنان چه ایسنا گزارش کرده است، البته تقی رستم وندی رئیس این سازمان از این جمله ای که با هم مرور کردیم توضیح بیشتری ارائه نکرده است. در عین حال به نظر می رسد طرح چنین عناوینی در نهادهای رسمی و تصمیم ساز، خود گام مهمی است.
450میلیارد تومان اعتبار سازمان


رئیس سازمان امور اجتماعی کشور دیروز به موارد دیگری نیزاز جمله به گزارشی که توسط سازمان برنامه و بودجه در خصوص اعتبارات حوزه آسیب‌های اجتماعی برای سال 97 ارائه شد، اشاره کرد و گفت: به سازمان امور اجتماعی حدود 450 میلیارد تومان اعتبار داده شده است. علاوه بر این طبق این گزارش حدود 2500 میلیارد تومان نیز در شش دستگاه دیگر که به طور مستقیم با آسیب‌های اجتماعی در ارتباط هستند اعتبار داده شده است. البته این که چه مقدار از این اعتبارات تخصیص داده شود و به دستگاه‌ها برسد، بستگی به وضعیت اقتصادی کشور دارد.
وی افزود: از این 450 میلیارد تومان اعتباری که به سازمان امور اجتماعی اختصاص داده شده است، حدود 250 میلیارد تومان در حوزه حاشیه نشینی به صورت اعتبار تملک دارایی است و 200 میلیارد تومان دیگر آن هم به صورت هزینه‌ای و جاری استفاده خواهد شد.
 
   فراخبر
تحمل کم و افزایش اضطراب؛ دو نشانه  23درصد ایرانی ها
یک روان پزشک و استاد دانشگاه، گفت: نتایج یک پیمایش ملی نشان می دهد، حدود 23 درصد افراد بالای 16 سال کشور و بیش از 35 درصد تهرانی ها از نوعی اختلال روان رنج می برند که اختلال افسردگی و اضطراب در صدر این اختلالات قرار دارد. دکتر عباس علی ناصحی، کاهش آستانه تحمل را از نشانه های اضطراب دانست و به ایرنا گفت: افزایش درگیری و نزاع در جامعه از علایم کاهش آستانه تحمل و زود رنجی به شمار می رود که بیشتر ناشی از مشکلات اجتماعی به ویژه مسائل اقتصادی و مشکلات فردی است.  وی میانگین اختلال روانی در جهان را حدود 25 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در کشورهایی همچون استرالیا، نیوزیلند و اسکاندیناوی کمتر از میانگین و در ایالات متحده بیش از میانگین جهانی است. ناصحی اظهار کرد: اگر سلامت را به سه بخش سلامت جسم، روان و اجتماع تقسیم کنیم، بسیاری از بیماری های جسمانی منشأ روانی دارند که به بیماری روان تنی معروف هستند.  وی با اشاره به برخی حوادث گفت: ترس از زلزله، سیل، خشکسالی و حتی اخبار مربوط به کم آبی، اضطراب را بین مردم کشور افزایش داده است. ناصحی نداشتن شغل را یکی از دلایل افزایش اضطراب بین افراد جامعه دانست و گفت: بیکاری و مشکلات ناشی از آن بیش از تورم و مسائل اقتصادی، به اضطراب افراد منجر می شود.