کوچ «چی توز» در خواب زمستانی مسئولان

«کارخانه چی توز از مشهد می رود »؛ جمله کوتاهی بود که چند روز پیش یکی از کارکنان تعدیل‌شده  این کارخانه  طی تماسی با تحریریه خراسان رضوی در میان گذاشت و از کوچ این کارخانه و برند مشهور مشهدی که شهرت جهانی پیداکرده است، خبردادو حالا اگرچه تعدیل نیروهای این کارخانه، خود قصه پر غصه ای است اما در این میان، کوچ صنایع از استانی که قطب صنعت کشور هم به حساب می آید، خود حائز اهمیت است چه این که بر اساس شنیده ها این واحد صنعتی به خاطر شرایط سخت فعالیت صنعتی در خراسان رضوی مثل نبود معافیت های مالیاتی و ...در این روزهای دشوار تولید  ،عطای سابقه چندده ساله اش را به لقائش بخشیده است .موضوعی که به نظر می رسد نباید مسئولان استان درباره آن بی تفاوت باشند.
شاید اولین اظهار نظر شنیدنی را در این باره پس از کارگر تعدیل شده کارخانه چی توز، راننده کامیونی که بارهای این واحد تولیدی را جابه جا می کرد، به ما گفت: «از اسفند سال گذشته، این واحد توانسته با شرایط مناسب تری ، یک کارخانه جدید در نظرآباد استان البرزافتتاح کند و در حال جابه جایی و نقل‌مکان است.تا اسفندماه روزانه بیش از 400 کامیون، محصولات این کارخانه را بارگیری می‌کردند و به سراسر کشور می‌بردند اما از وقتی کارخانه واحد نظرآباد افتتاح شد، این کارخانه هم در حال تعدیل نیروست و تاکنون بیش از 300 نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده است.»
مشکلات مالیاتی عامل مهاجرت
پس از این اظهار نظر، با دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز درباره صحت این خبر گفت و گو کردیم. فیروز ابراهیمی در میان همه مسئولانی که ابتدا حتی حاضر نمی شوند، در این باره صحبت کنند با بیان دغدغه های همیشگی اش در باره صنعت استان به خراسان رضوی گفت:این واحد تولیدی، چند سال است از وضعیت مالیات‌های دریافتی گلایه های جدی داشته که بی پاسخ مانده است.


وی ادامه داد:درواقع «چی توز» یک هلدینگ و یک برند کشوری است که با کوچ کردن این برند از استان، علاوه بر ضربه‌ای که به نیروی کار استان وارد می‌شود باعث خواهد شد در آینده نزدیک شاهد کوچ دیگر برند های مشهور صنایع غذایی استان نیز باشیم، این کوچ ،سرمایه گریزی را در استان باب می‌کند.
ابراهیمی تأکید کرد: باید توجه داشت واحدهای تولیدی از این دست که در استان فعالیت می‌کنند، زحمات بسیار زیادی برای رسیدن به موفقیت و موقعیت متحمل شده اند تا توانسته اند به یک برند منطقه‌ای و جهانی تبدیل شوند. حال این که به دلیل مسائل مالیاتی و سخت گیری ها، چنین سرمایه‌هایی را در استان از دست بدهیم و اجازه دهیم تا دیگر استان ها با فراهم کردن شرایط ایده آل تر، فرش قرمز پیش پای این تولیدگنندگان برتر پهن کنند، به فرار بیشتر سرمایه ها از استان دامن خواهد زد.
وی تصریح کرد: متأسفانه عوامل این کارخانه بارها گفته‌اند از وضع مالیات ستانی در استان گله‌مند هستند به‌طور مثال، مالیاتی که در استان 10 میلیارد تومان محاسبه شده و باید پرداخت کنند، با همان ظرفیت در استان دیگری این مالیات دو میلیارد تومان است و این طبیعی است که سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی، شرایط را بسنجد و درباره حضورش در استان تجدید نظر کند.
این کارخانه هیچ مشکل مالیاتی و مالی ندارد
با وجود این اظهارات، ابتدا تلاش کردیم با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاون امورصنایع این سازمان در این باره گفت و گو کنیم اما در نهایت  مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حاضر به پاسخ گویی شد .قاسمی دراین باره اظهارکرد:این کارخانه هیچ‌گونه بدهی یا مشکل مالیاتی در استان ندارد.
وی ضمن تایید موضوع کوچ این کارخانه به خارج از استان افزود: به‌هرحال این کارخانه یک واحد خصوصی است و می تواند تصمیم بگیرد واحد صنعتی خود را به مکان دیگری منتقل کند . این سلیقه ای است و  هیچ مشکلی که در این میان مرتبط با سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد، وجود ندارد البته شاید همه واحدهای خود را  منتقل نکند و بخشی از واحدها را قرار است منتقل کند اما این که این مهاجرت به دلیل مشکلات مالیاتی یا بدهی بوده است، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.
قاسمی درباره تعدیل نیروهای این کارخانه نیز اظهار کرد: تعدیل نیروهای این کارخانه را باید از خودشان پیگیری کنید، به‌هرحال هر واحدی ممکن است در دوره‌ای تعدیل نیرو داشته باشد.
مهاجرت را تکذیب می کنیم اما تعدیل نیرو طبیعی است
تلاش ما برای برقراری تماس با مدیرعامل این کارخانه  بی‌نتیجه ماند و درنهایت با قائم‌مقام این کارخانه تماس گرفتیم.مرتضوی در پاسخ به این سوال که دلیل کوچ این واحد تولیدی از استان چیست ؟ اظهارکرد: این موضوع  صحت ندارد.
این فعال بخش خصوصی درباره تعدیل نیروهای این کارخانه نیز گفت: به‌هرحال هر کارخانه و واحد تولیدی در دوره‌ای مجبور می‌شود بنا به میزان تولیدی که دارد، دست به تعدیل نیرو بزند اما این که گفته می‌شود 300 نفر تعدیل‌شده‌اند، صحیح نیست.
انتقال تعدادی از خطوط تولید صحت دارد
با این که قائم مقام این واحد تولیدی، خروج این کارخانه رااز استان تکذیب کرد ، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری در این باره به خراسان رضوی گفت: ما چندین بار با مدیران این کارخانه مذاکره کردیم، بنا به آن چه مدیران این کارخانه گفته‌اند، قرار است دو خط تولیدی این کارخانه به‌روزرسانی شود. از سویی در حوزه تولید نیز با رقبای جدیدی روبه رو هستند که میزان مصرف محصولاتشان را کاهش داده است لذا تغییراتی در واحدهای تولیدی خود انجام داده‌اند و بخشی را تعطیل کرده‌اند ،دو خط دیگر را نیز به استان دیگری منتقل کرده‌اند که اطلاع دقیقی ندارم به تهران یا استان دیگری است. البته به ما قول داده بودند نیروها را جایگزین یا در بخش‌های مختلف به‌کارگیری کنند و اخراج نیروی آن چنانی نداشته باشند.
رسولیان در ادامه با تأکید بر رقابتی بودن تولید، اظهار کرد: واحدهای تولیدی زیادی باید خطوط تولید خود را به‌روزرسانی کنند و برخی از واحدها، در حال نوسازی و به‌روزرسانی هستند و واحدهایی که نتوانند این کار را انجام دهند، حذف می‌شوند. مهم این است که ما بتوانیم به تعداد واحدهایی که تعطیل می‌شوند، واحد جدیدی جایگزین کنیم.
سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری استانداری تصریح کرد: ما با مدیران این کارخانه توافق کردیم که بابت خط تعطیل‌یا جابه جا شده ،سرمایه‌گذاری جدیدی در استان برای راه‌اندازی واحد تولیدی جدید انجام دهند و در شهرک چناران نیز قرار است، یک واحد تولیدی جدید را راه‌اندازی کنند.