مسکن روی موج هیجان

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت معاملات مسکن در پایتخت از ثبت یک رکورد جدید در میزان معاملات حکایت دارد. ثبت 19 هزار و 107 معامله در اردیبهشت امسال از ابتدای سال 94 تاکنون سابقه نداشته است. تحولات قیمتی نیز، اگرچه رشد 8.2 درصدی قیمت نسبت به فروردین و رسیدن به محدوده 6 میلیون تومان (به ازای هر متر مربع) را تایید می کند اما نگاهی به روند قیمت در چند ماه گذشته، نوعی حرکت رفت و برگشتی قیمت را نشان می دهد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، در فروردین با کاهش 2 درصدی نسبت به اسفند 96 به 5 میلیون و 528 هزار تومان رسیده بود اما در اردیبهشت با ثبت رشد 8.2 درصدی به 5 میلیون و 979 هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت نسبت به اردیبهشت 96 هم 34.8 درصد رشد نشان می دهد.
این رشد هیجانی قیمت در حالی است که رئیس اتحادیه املاک، چند روز قبل تصریح کرده بود که اگر قیمت مسکن، بیش از حد، رشد کند به دلیل قدرت خرید کم مردم، دوباره بازار کساد و قیمت ها تعدیل می شود. به همین خاطر توصیه خسروی، ورود خریداران واقعی به بازار و خودداری از خرید به عنوان سرمایه گذاری بود. برخی نیز ورود مقطعی سرمایه های سرگردان از بازار ارز و طلا به مسکن را عامل رشد مقطعی قیمت دانسته اند. برخی گزارش های میدانی نیز از کاهش تب و تاب معاملات و افت قیمت با شروع ماه مبارک رمضان حکایت دارد.میزان معاملات هم نسبت به فروردین ماه حدود 4 برابر (رشد 278 درصد) شده اما این نرخ رشد با توجه به کاهش همیشگی معاملات در فروردین ، رخ داده است. با این حال مقایسه میزان معاملات با ماه مشابه سال قبل هم از رشد 16.7 درصدی حکایت دارد. ضمن آن که ثبت 19 هزار و 107 معامله واحد مسکونی در اردیبهشت امسال، یک رکورد جدید در معامله ماهانه مسکن در پایتخت محسوب می شود. نمودار بالا، تحولات قیمت و تعداد معاملات مسکن از سال 94 تاکنون را نشان می دهد.