اعتراض پرویز پرستویی به مدیران رسانه ملی در تشییع ناصر ملک مطیعی؛

گروه فرهنگ- «کاش پدرم این جمعیت را می‌دید‌.» جمعیت به چند هزار نفر می‌رسید‌‌. آمده بودند تا هنرمند محبوبشان را برای آخرین بار ببینند و بدرقه‌اش کنند‌‌. هنرمندی که 40 سال، ندیده بودنش اما این دوری طولانی‌مدت هم نتوانسته بود دل‌شان را از او دور کند‌‌. پیکر ناصر ملک‌مطیعی، بازیگر سال‌های دور سینمای ایران صبح دیروز بر شانه انبوه جمعیت و دوستدارانش به خاک سپرده شد‌.
صبح دیروز جمعیت زیادی از مردم در کنار هنرمندان‌ به ساختمان شماره دو خانه سینما رفتند تا هنرمند قدیمی‌شان را به سمت خانه ابدی بدرقه کنند‌‌. در این مراسم که با اجرای کامران ملکی عضو هیات‌مدیره خانه سینما همراه بود، اغلب سخنرانی‌ها گله از عملکرد صداوسیما بود‌‌. شعاری که بیشتر از سوی مردم سرداده می‌شد و هنرمندان ازجمله پرویز پرستویی هم در سخنان خود این موضوع را مطرح کردند‌.
مراسم تشییع و بدرقه ملک‌مطیعی در خانه سینما 2 (خیابان وصال) و خیابان‌های اطراف آن با حضور گسترده مردم و سینماگران برپا شد‌‌. در ابتدای مراسم کامران ملکی عضو هیات‌مدیره خانه سینما گفت‌: «مراسم واقعی در دل مردم برگزار می‌شود‌‌. اجازه دهید تشریفات لازم انجام شود‌.»
حضور مردم پاسخی است به چهل سال سکوت ملک‌مطیعی


در ادامه علی دهکردی رییس انجمن بازیگران خانه سینما در حالی که شعارهای مردم امان صحبت نمی‌داد، گفت‌: «امروز ما همه برای بدرقه جسم خاکی یک بازیگر اینجا نیستیم‌‌. ما برای یکی از درخشان‌ترین بازیگران و اولین بازیگر سینما اینجا جمع شده‌ایم‌‌. امروز همه در کنار هم جمع شدیم تا با احترام مردی را که احترام را به ما یاد داد، بدرقه کنیم‌‌. امروز به بدرقه کسی آمده‌ایم که به ما یاد داد سکوت برنده‌ترین عامل است‌‌. همه در برابر کسی قرار گرفتیم که مفهوم مردانگی را به ما یاد داد‌‌. حضور شما پاسخی است به چهل سال سکوت این بازیگر‌.»
در ادامه پوری بنایی خطاب به مردم که با شعارهایشان اجازه صحبت به هنرمندان را نمی‌دادند، گفت‌: «ما هر چه داریم از شما مردم است که حامی هنرمندان قبل از انقلاب هستید‌‌. از همه خواهش می‌کنم اجازه دهید هنرمندان صحبت کنند‌.»
چهره‌اش ماه گون بود
سپس محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان گفت‌: «به همکاران، خانواده ملک‌مطیعی و مردم تسلیت می‌گویم و از منوچهر شاهسواری تشکر می‌کنم که همراه این عزیز بود‌‌. صحبت کردن درباره ناصر زمان بسیار طولانی می‌خواهد‌‌. تکرار مکررات نمی‌کنم‌‌. متاسفم از اینکه دوست و هنرمند عزیزی را از دست دادیم‌‌. باعث تاسف است مردی سال‌های سال از وجودش استفاده نشد و کنار گذاشته شد‌‌. آیندگان و تاریخ در مورد اعمال افراد و اینکه چطور زندگی کردند و چطور ظلم کردند، قضاوت می‌کنند‌‌. فقدان ناصر ملک‌مطیعی برای ما دردآور و برای آنها که مانع فعالیت او شدند، شرم‌آور است‌.»
در ادامه پژمان بازغی هم گفت‌: «به‌عنوان یکی از بازیگران سینمای بعد از انقلاب از محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی و بهروز وثوقی و از همه بزرگان سینما ممنونم‌‌. من آخرین نفری بودم که او را دیدم‌‌. چهره‌اش ماه‌گون بود‌.»
پخش پیام بهروز وثوقی‌: در غم از دست دادنت در این غربت غریب دور از وطن مرثیه‌گویت شده‌ام
در ادامه فریدون جیرانی کارگردان از محسن امیریوسفی کارگردان خواست روی صحنه بیاید‌‌. امیریوسفی گفت‌: «من حامی یک پیام هستم‌‌. بر سر جنازه فرمان سینمای ایران باید از قیصر سینمای ایران یاد کنیم‌‌. چند ساعت پیش با بهروز خان صحبت کردم‌‌. او یک پیام داشت‌‌. صدای بهروز وثوقی را ضبط کردم که برای شما پخش می‌کنم‌:
«سلام می‌کنم به مردم عزیزم، سلام ایران‌‌. من بهروز هستم‌‌. بهروز وثوقی شما‌‌. چهل سال است که دور از وطن و دور از مردم هستم و بعد از 40 سال صدایم در بین مردمم پخش می‌شود‌‌. آن هم در خاک وطنم ولی ناراحتم که باید با غم و اندوه با مردمم صحبت کنم‌‌. در اندوه از دست دادن یک بزرگ، یک برادر، یک پیشکسوت، یک استاد، یک ناصر ماندگار، یک ناصر ملک‌مطیعی که او هم مثل من چهل سال منتظر ماند‌‌. من امروز داغدار از دست دادن برادری هستم که به آرامش رسید‌‌. ناصر عزیز در وادی تجرد دل غربت‌زده ام در مسیر زندگانی جسمانی با تو دلخوش بودم‌‌. اینک‌ ای استاد و پیشکسوت هنری‌ام که سال‌های گذشته در کنار هم مثل دو برادر کار کردیم، من در غم از دست دادنت در این غربت غریب دور از وطن مرثیه‌گویت شده‌ام‌‌. ناصر عزیز 30 سال بر پرده سینما محبوب دل مردم بود و چهل سال بیرون از پرده باز هم محبوب مردم ماند و حالا ناصر پیش ما نیست‌‌. ناصر رفت پیش فردین عزیز، رفت پیش شاعر سینما، پیش علی حاتمی، رفت پیش بزرگانی که سینمای ایران را ساختند و تحویل جوانان امروز دادند‌‌. در آخر ناصر و فردین این نازنین‌ها ستون‌های محکم سینمای ایران خواهند ماند‌‌. روحشان شاد‌‌.»
پرستویی‌: با این بزرگ‌مرد چه کردید؟
در ادامه مراسم پرویز پرستویی بازیگر روی صحنه آمد و گفت‌: «بهروز وثوقی حجت را تمام کرد‌‌. امروز در همه جای دنیا ما را می‌بینند و خوب است که نشان دهیم چطور تجلیل می‌کنیم‌‌. در مراسم تقدیر از عوامل سریال «شهرزاد» صحبت می‌کردم‌‌، اشتباهی کردم و متوجه ناصرخان نشدم و او شانه من را بوسید‌‌. من در حضور شما پای او را می‌بوسم‌‌. تسلیت می‌گویم به پوری بنایی، نصرت کریمی، نصرت‌الله وحدت، همایون تبریزی، انوشیروان روحانی، سعید راد و هم‌نسلان او، بعد به شما مردم‌‌. ناصر پیکرش روی دوش مردم راهی و بدرقه می‌شود‌‌. ما اینجا هستیم چون میهنمان اینجاست و مهر وطن سایه‌اش گسترده است و گسترده‌تر می‌شود و وای به حال آنان که این سایه را نمی‌خواهند‌.»
پرستویی با انتقاد از اتفاقات پیش آمده در برنامه‌های تلویزیونی ضبط شده با حضور ملک‌مطیعی گفت‌: «ناصرخان یادگار و نماد این دوستی‌هاست و هر زخمی با مهر مردم آرام می‌گیرد‌‌. ما خوب می‌دانیم مهر مردم چه می‌کند‌‌. در این ساعات صداوسیما یاد آورد از ناصر خان بگوید در حالی که او دنیا را ترک کرد، اما یادتان می‌آید با این بزرگمرد چه کردید؟ تاریخ را نمی‌توان پاک کرد‌‌. اینها یادگاران سینما هستند‌‌. همه ما به عشق این آدم‌ها به سمت بازیگری کشیده شدیم‌‌. صداوسیما مال شما نیست، متعلق به همه است و از بودجه بیتالمال است‌‌. چرا ناصرخان را به تلویزیون کشیدید؟ مگر التماس شما را کرده بود؟ او 40 سال مناعت طبع داشت‌.»
پرستویی‌: 40 سال وحشت داشتید نام او را ببرید
پرستویی با انتقاد از مهران مدیری و برنامه دورهمی ادامه داد‌: «مهران مدیری عزیز، شما هنرمند شایسته‌ای هستید و یک سوال همیشگی از مهمانان‌تان پرسیدید، اینکه «عاشق شدید؟» ناصرخان با عشق مردم زندگی کرد‌‌. چرا اجازه ندادید تصویر ناصر خان پخش شود؟ 40 سال وحشت داشتید نام او را ببرید‌‌. این‌ هنرمندان وحشت ندارند‌‌. اینها اختلاس و دزدی نکردند‌‌. ناصرخان رفت، اما به وجدان‌تان قسم بیاییم اهالی سینما به فکر خود نباشیم‌‌. مگر جماعت سینما چند نفر هستند؟ هر روز از این تعداد کم می‌شود‌‌. حسین شهاب، ناصر چشم‌آذر و‌.‌.‌‌. رفتند. کمی هوای هم را داشته باشیم‌‌. ما نمی‌خواهیم انقلاب راه بیندازیم‌‌. ما هنرمند هستیم‌‌. اجازه دهید نسل جوان قدرشناس باشند‌‌. بیاییم با دل‌مان با آنها رفتار کنیم نه برای نمایش‌.»
پرستویی در پایان با انتقاد از نگاه امنیتی به هنرمندان گفت‌: «صدا‌و‌سیما دیشب چشم به روی 30 سال فعالیت او بست و تنها از فیلم «نقش نگار» یاد کرد‌‌. ناصرخان «امیرکبیر» را بازی نکرد؟ در چند ماه گذشته برنامه‌های مختلف از او دعوت کردند. اما پخش نشد و گفتند از بالا اجازه نمی‌دهند‌‌. این بالا کجاست؟ چطور دیشب دیگر بالایی نبود‌‌. پس می‌شد او به تلویزیون بیاید‌‌. او تنها می‌خواست با مردم حرف بزند. او هیچ چیز دیگری نمی‌خواست‌‌. هنرمند به عشق و مرام زنده است و نمایش او لطف نیست بلکه او عزت گذاشته و آمده است تا عشقش را به مردم نشان دهد‌‌. مطمئن هستم ناصر خان امروز با آرامش به دیار باقی می‌رود‌.»
کیمیایی‌: دلتنگ بهروز وثوقی هستم
مسعود کیمیایی، کارگردان در ادامه مراسم روی صحنه آمد و گفت‌: «باید می‌آمدم تا وداع آخرم را با جسم ناصر داشته باشم‌‌. روح او در قلب همه ما هست‌‌. ما از اینکه هنرمند خوب‌مان رفت ناراحتیم اما اینجا ماندن درد است و فیلمسازی سخت است‌‌. دلتنگ بهروز وثوقی هستم چرا که با او زندگی کردم‌‌. از نوجوانی با هم کار کردیم و هشت فیلم با او ساختم و حتی فیلم کوتاه اولم با او بود‌‌. درود بر شما که بلندپروازانه هنرمندتان را تشویق می‌کنید‌‌. سر تعظیم بر ناصر فرود می‌آورم که «قیصر» را با او کار کردم و بعد دیگر بخت با من یار نبود که همراهش باشم‌‌. با پرویز پرستویی هم کار کردم‌‌. او بسیار بی‌پروا حرف می‌زند‌‌. درود بر آدمی که نمی‌ترسد‌‌. بدانید ترس، دشمن شجاعت و جسارت است‌‌. از آدم‌های ترسو بترسید‌‌. آنها دروغ می‌گویند‌‌. درود بر همه شما‌.»
کاش پدرم این جمعیت را می‌دید
امیرعلی فرزند ناصر ملک‌مطیعی هم در ادامه بیان کرد‌: «کاش پدرم این جمعیت را می‌دید‌‌. من آرزویم بود که پدرم را روی پرده ببینم. آقای عطشانی بازی در فیلم «نقش نگار» را پیشنهاد داد و من می‌خواستم به آرزویم برسم چرا که او دوست داشت روی پرده باشد و یادگاری برای مردم بگذارد‌‌. در دورانی که فیلم توقیف شد پرویز پرستویی بسیار کمک کرد و مردانه پشت پدرم ایستاد‌.»
او اضافه کرد‌: «حجت‌الله ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی هم بسیار به ما کمک کرد و من به آرزویم رسیدم‌‌. یک بار پدرم را بردم و عکس او را روی سردر سینما نشان دادم و او از شادی بغض کرد و به آرزویش رسید‌.»
فرزند ناصر ملک‌مطیعی در پایان گفت‌: «صداوسیما نگذاشت تصویر پدر من هنگام حیاتش پخش شود، حال سوال من این است که چرا تصویر پدر من همراه با خبر مرگ او در شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود؟ چگونه است که یک هنرمند پس از مرگش می‌تواند تصویرش پخش شود ولی پیش از فوتش و در حالی که دوست داشت تصویرش پخش شود این اتفاق نمی‌افتد‌.»
پس از سخنان او پیکر ناصر ملک‌مطیعی با اقامه نماز توسط حجت‌‌الاسلام آهنگران روی دوش مردم و در خیابان وصال شیرازی به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد‌‌. مراسم ختم ملک‌مطیعی سه‌شنبه 8 خرداد در باشگاه پیام برگزار
خواهد شد‌.
از جمله هنرمندان و مسوولان حاضر در این برنامه به مصطفی تاج‌زاده، سعید راد، فرامرز قریبیان، پوری بنایی، بهزاد فراهانی، خشایار اعتمادی، سالار عقیلی، مهدی میامی، فریدون جیرانی، حسین محجوب، منوچهر شاهسواری، ابراهیم داروغه‌زاده، داریوش فرهنگ، حبیب اسماعیلی، مهناز افشار، ایرج راد، ایرج نوذری، داریوش اسدزاده، مستانه مهاجر، شهره سلطانی و بهزاد فراهانی می‌توان اشاره کرد‌.