وزیر و کامیونداران در جاده توافق



گروه اقتصادی / کامیونداران و رانندگان خودروهای باری سنگین چند روزی است در اعتراض به مشکلاتی مانند افزایش قیمت لوازم یدکی، پایین بودن نرخ کرایه حمل بار، پرداخت نشدن سهم دولت از حق بیمه رانندگان، نداشتن سختی کار و سنوات بیمه کاهش مبلغ حق بیمه سهم کارگر (رانندگان) و عدالت در توزیع بار در بنادر و مجتمع‌های بزرگ تولیدی مطالبات صنفی خود را مطرح کرده‌اند. به منظور حل این مشکلات این بخش نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان حمل‌ونقل بار و مسافر جاده‌ای برگزار شد. در این نشست، افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل‌ونقل برای همه استان ها اعمال شد در حالی که پیش از این محدوده 10 تا 20 درصدی تعیین شده بود. دبیر کل انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» نتایج این نشست را در راستای برآورده شدن خواسته کامیونداران و رانندگان عنوان کرد.
اعتراض،حق قانونی  رانندگان


وزیر راه و شهرسازی در این نشست پس از شنیدن مشکلات و خواسته‌های نمایندگان رانندگان گفت: اعتراض حق قانونی و طبیعی رانندگان است اما باید توجه داشت که حق اعتراض با سنگ‌پراکنی متفاوت است و همانند گفته‌های نمایندگان رانندگان باور دارم افرادی که وسط جاده‌ها اقدام به سنگ پراکنی کردند جزو رانندگان نیستند. مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع کنیم. بر همین اساس به‌دنبال توافق پشت درهای بسته نبوده و رانندگان در ریز جزئیات تصمیم‌گیری‌ها قرار خواهند گرفت. عباس آخوندی در خصوص مسأله نرخ‌گذاری کرایه حمل که یکی از مواردی که رانندگان به آن معترضند گفت: شخصاً با نرخ‌گذاری از جانب دولت مخالف هستم اما باید یک مبنا به‌عنوان نرخ راهنما وجود داشته باشد تا حدود نرخ مشخص شود باید چگونگی رابطه مالک کامیون، شرکت و راننده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و هرگونه تغییرات لازم اعمال شود. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این قابلیت وجود دارد که هرگونه اقدامی که نظم عادلانه اعم از نحوه محاسبه کارمزد، پرداخت‌ها و رسیدگی کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ را بر هم زند، مورد بازبینی و در صورت نیاز تجدیدنظر قرار گیرد. همچنین درصورتی‌که خواسته‌ها به‌صورت مکتوب ارسال شود می‌توان با تشکیل یک کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان رانندگان، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به بررسی و بازبینی تمامی آیین‌نامه و فرآیندها بپردازند و پس از جمع‌بندی نهایی اعلام عمومی شود.
وی با اشاره به مسائل مربوط به بیمه رانندگان نیز گفت: با وجود اینکه مسأله بیمه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است، اما وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تشکیل جلسات سه جانبه‌ای حاضر به کمک به رانندگان در این زمینه است. یکی از مسائل قابل پیگیری در کارگروه مشترک، بررسی بیمه شخص ثالث، بدنه و خویش‌فرما به‌علاوه بررسی رابطه مالکان و شرکت‌ها، همچنین مسائل انضباطی و مالیاتی است. آخوندی با اشاره به اعتراض رانندگان نسبت به سهمیه سوخت بر اساس پیمایش نیز گفت: در صورت اثبات صحبت‌های نمایندگان رانندگان مبنی بر وجود اشکالاتی در مناطق مختلف همچون مرزها، باید با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی و مرتفع شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا از واردات لوازم‌یدکی موردنیاز رانندگان توسط خود آنها حمایت کند. این اقدام باعث می‌شود با ورود نخستین محموله وارداتی، لوازم‌یدکی در بازار با قیمت مناسب عرضه شود.
دستور وزیر برای حل مشکلات
احمد کریمی دبیر کل انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور که در نشست با وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان یکی از نمایندگان کامیونداران حضور داشت از نتایج به‌دست آمده در این نشست ابراز رضایت کرد و گفت: برای نخستین بار شاهد بودیم که وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان متولی حمل و نقل کشور به مدت 5 ساعت تمام مشکلات صنف را شنید و ما نیز خواسته‌ها و مطالبات خود را مطرح کردیم.کریمی یکی از نتایج مهم این نشست را دستور وزیر برای تعیین کرایه از مبادی مختلف بر اساس تن بر کیلومتر نام برد و گفت قرار شد کارگروهی 12 نفره از نمایندگان کامیونداران، وزارت راه و سازمان راهداری تشکیل شود تا تمام مشکلات به‌صورت مکتوب نوشته و برنامه‌ها و راهکارها برای حل مشکلات ارائه شود. به گفته کریمی اعضای این کارگروه از حق رأی برخورادر هستند و هر آنچه را که نیاز به تصویب شورای عالی ترابری باشد به شورا ارائه می‌کنند و مواردی که نیاز به تصویب این شورا ندارد مستقیماً در وزارتخانه یا معاونت‌های مربوطه به اجرا گذاشته شود.کریمی افزود: همچنین با دستور وزیر، معاونت حمل و نقل وزارتخانه و رئیس سازمان راهداری مأمور رسیدگی به تخلفات برخی شرکت‌های حمل و نقلی و پایانه‌ها در بنادر شدند. به‌گفته کریمی همچنین در جلسه ای که با مشیریان معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد پیگیری مطالبه لحاظ شدن شغل رانندگی به‌عنوان مشاغل سخت و زیان آور بررسی می‌شود. همچنین افزایش سنوات حقوق رانندگان به‌عنوان حقوق بازنشستگی مبنا قرار می‌گیرد. کریمی گفت: در بسیاری از شهرها رانندگان حمل بار را دوباره شروع کرده‌اند و در برخی موارد مانند صاحبان کالای بزرگ هنوز اعتراضات در حدود کمتر از 50 درصد ادامه دارد.