دلیل عقلانی برای مذاکره با امریکا وجود ندارد



دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تأکید کرد: اگر اروپا نتواند یا نخواهد ما هم تعهدی به تداوم حضور در برجام نداشته و سیاست‌های مستقل خود را پیگیری می‌کنیم.
به‌گزارش فارس، علی شمخانی در گفت‌و‌گو با تلویزیون الجزیره قطر درباره خروج امریکا از برجام گفت: ترامپ وقتی از برجام خارج شد انتظار داشت که 3 رخداد به وقوع بپیوندد؛ یکی اینکه اروپایی‌ها بسرعت با امریکا همراهی کنند، دوم اینکه بقیه کشورها هم به امریکا بپیوندند و در نهایت مردم امریکا از اقدامات او حمایت کنند. اما شرایط پدید آمده پس از خروج امریکا از برجام باعث شد که ترامپ در سه برآورد مورد نظرش ناکام شده و با شکست مواجه شود.


توان دفاعی ایران بومی است
وی درباره اینکه امریکا می‌خواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران مذاکره کند، افزود: دلیلی عقلانی برای مذاکره با کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست وجود ندارد. توان موشکی ایران کاملاً بومی و دفاعی است. ما برای توسعه توان دفاعی متعارف از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم و حاضر به مذاکره در این حوزه نیستیم. در طول 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما آغازگر هیچ تهاجمی نبودیم و به‌دنبال توسعه سرزمینی هم نیستیم. اما در مقابل رژیم صهیونیستی از سوی امریکا به جنگنده‌های دور پرواز اف35  و انواع موشک ها و سلاح های پیشرفته مجهز می‌شود. علاوه بر این کشورهای منطقه بویژه سعودی و امارات عربی متحده نیز با خریدهای تسلیحاتی سرسام آور به بزرگترین زرادخانه سلاح های غربی تبدیل شده‌اند. بر این اساس درخواست ایجاد محدودیت در توانمندی های دفاعی ایران چه پیامی به غیر از تلاش برای از میان بردن قدرت بازدارندگی ایران می‌تواند داشته باشد؟
میهمان دولت سوریه هستیم
شمخانی در پاسخ به این سؤال «اسرائیل می گوید در ماه های گذشته مواضع ایران و حزب‌الله را در سوریه هدف قرار داده که بعضی از این مواضع انبارهای موشکی بوده و گفته که با حضور ایران در سوریه به‌صورت مستقیم و رأساً برخورد خواهد کرد و شما در سفر به روسیه گفتید که اسرائیل باید منتظر پاسخ سخت و قاطع ایران باشد آیا این معادله همچنان پابرجاست؟» گفت: ایران به دعوت دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارد. ما میهمان دولت سوریه هستیم و طبیعتاً این کشور همان گونه که در برابر تجاوز به کشورش حساس است در قبال دفاع از مستشاران ایرانی حاضر در این کشور نیز احساس مسئولیت می‌کند. به طور قطع در چارچوب معادله ذکر شده هرگونه تعرض و تجاوز مشابهی نیز با قاطعیت و شدت عمل پاسخ داده می‌شود. رژیم صهیونیستی با هدف قراردادن مستشاران نظامی ایران دچار خطای راهبردی شد و هزینه اشتباهش را نیز پرداخت کرد. این معادله غیر قابل تغییر است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اینکه چقدر اروپایی‌ها می‌توانند از برجام دفاع کنند، هم افزود: ما معتقدیم اروپایی‌ها می‌بایست در محکوم‌سازی و متوقف کردن اقدامات اولیه امریکا در نقض برجام جدی‌تر و قاطع‌تر عمل می‌کردند. اگر اروپا قصد دارد به برجام حیات تازه ببخشد باید تعهدات کاملی را که در برجام به ایران داده شده است ، تضمین کند. اما اگر اروپا نتواند یا نخواهد در این مسیر گام بردارد، طبیعتاً ما نیز تعهدی به تداوم حضور در برجام نخواهیم داشت و سیاست های مستقل خودمان را دنبال خواهیم کرد.
سعودی‌ها آتش بس در یمن را
قبول نکردند
 شمخانی درباره اینکه برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، امارات و بحرین از سیاست‌های ایران احساس خطر می‌کنند، گفت: ایران هیچگاه به عربستان سعودی تعدی نکرده است. بارها در موضوع بحران یمن به عربستان سعودی گفته شد که جریان غالب یک جریان مردمی است و باید همه تلاشها برای تحقق اراده مردم یمن بسیج شود، اما حکام جوان و بی‌تجربه سعودی مسیر حمله نظامی و کشتار مردم بیگناه را برای تحمیل اراده خود برگزیدند. اخیراً با درخواست برخی کشورهای اروپایی گفت‌و‌گوهای فشرده‌ای در موضوع بحران یمن انجام شد و با موافقت انصارالله مقرر شد که در ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام شود، اما سعودی‌ها قبول نکردند، سعودی‌ها با طرح اتهامات واهی به‌دنبال فرافکنی و بهانه‌جویی هستند. مثل بهانه‌ای که اخیراً مراکش آورد و اعلام کرد که ایران و حزب‌الله لبنان جبهه پولیساریو را تقویت می‌کنند، هیچ سندی هم ارائه نشد. مشخص است که امریکا و سعودی‌ها به آنها برای بیان این اتهامات فشار وارد کردند.
وی درباره احتمال ترمیم روابط تهران و ریاض هم تأکید کرد: این متأثر از خواست امریکا و رژیم صهیونیستی است. اگر ایران و عربستان با هم تصمیم می‌گرفتند این روند بسرعت ترمیم می‌شد، ولی به‌دلیل دخالت‌های دیگران شکل نگرفت. ایران همیشه دنبال عادی شدن روابط با عربستان بوده البته نه از موضع ضعف بلکه از موضع عزت و جلوگیری از اتلاف منابع مالی ملت‌های منطقه.
اگر کسی به آبهای سرزمینی ما تعدی کند حتماً مقابله می‌کنیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره سیاست ایران در خلیج فارس هم توضیح داد: نظامیان امریکایی وقتی می‌خواهند وارد خلیج فارس بشوند در بیسیم به یکدیگر اعلام می‌کنند که در حال ورود به دره وحشت هستیم.
امریکایی ها از خلیج فارس به‌دلیل حضور ایرانی‌ها بشدت هراس دارند، ولی واقعیت این است که راهبرد ما در خلیج فارس، دفاع از آب‌های سرزمینی مان است، کار خاصی نمی‌کنیم هیچ وقت نمی‌کردیم اگر کسی به آبهای سرزمینی ما تعدی بکند حتماً با او مقابله می‌کنیم، اما سیاست ما تغییر پیدا نکرده است. سیاست دفاع و مقابله با تجاوز از قبل بوده و هنوز ادامه دارد.